ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης
Κοίτα ποιοι μιλάνε για δάνεια: 713.000 ευρώ χρωστά η Σπυράκη, 623.000 ευρώ ο Άδωνης
Μπορεί η κα Σπυράκη να εμφανίζεται λάβρα κατά του κ. Πολάκη και η ίδια όμως δεν χρωστά και λίγα σε τράπεζες...
Όπως προκύπτει από την επίσημη δήλωση περιουσιακής κατάστασης, που έχει υποβάλλει στη Βουλή η ευρωβουλευτής και ταυτόχρονα εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ, κάτι που από μόνο του γεννά μείζον ηθικό και πολιτικό ζήτημα εμφανίζεται να χρωστά σε τράπεζες περί τις 713.000 ευρώ.
Πιο αναλυτικά το 2005 η Μαρία Σπυράκη έλαβε από την Alpha Bank δύο δάνεια. Το ένα ύψους 160.000 ευρώ και το άλλο 100.000 ευρώ. Το 2012 η κα Σπυράκη έλαβε ακόμη ένα δάνειο ύψους 29.882 ευρώ πάλι από την Alpha Bank, ενώ το 2013 έλαβε από την Τράπεζα Πειραιώς δάνειο ύψους 40.000 ευρώ, Από την ίδια τράπεζα έλαβε ένα ακόμη δάνειο ύψους 31.589 ευρώ το 2014, καθώς επίσης και δάνειο μαμούθ ύψους 430.000 ευρώ. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην περιουσιακή της κατάσταση η εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ χρωστά αυτή τη στιγμή περί τις 713.000 ευρώ από τα ανεξόφλητα δάνεια, κάτι που στηλίτευσε σε σημερινή του ανακοίνωση και ο ΣΥΡΙΖΑ.
Σε ότι αφορά τον αντιπρόεδρο της ΝΔ, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της δήλωσης περιουσιακής του κατάστασης οΆδωνης Γεωργιάδης έλαβε τον Αύγουστο του 2007 τρία δάνεια 665.608 ευρώ. Από αυτά σήμερα ο κ. Γεωργιάδης εξακολουθεί να χρωστά περί τις 623.000 ευρώ…
Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης
Το άνοιγμα, κατά το παράδειγμα του «αξιότιμου» κ Μπουτάρη, όχι ένα ή
δυο, αλλά ακούστε, 19 οθωμανικών τζαμιών που βρίσκονται σε όλη τη έκταση
της ελληνικής επικράτειας, όπως τα πρόβαλλαν τουρκικά ΜΜΕ , ζητούν με
περισσή… «παρρησία» οι «φίλοι» μας οι Τούρκοι.
Τα τζαμιά αυτά όπως τα παρουσίασαν σε ειδικό αφιέρωμα είναι τα εξής :
1) Yeni Cami. Το γνωστό Γιενή Τζαμί των Ντονμέδων, (εξισλαμισμένων
Εβραίων), στην Θεσσαλονίκη που κτίστηκε το 1900-1903 από τον Ιταλό
αρχιτέκτονα, Vitiliano Poseli. Το τζαμί αυτό ήταν το πρώτο το οποίο με
πρωτοβουλία του γνωστού φιλότουρκου δημάρχου της Θεσσαλονίκης, κ
Μπουτάρη, ξαναλειτούργησε το για το μουσουλμανικό Ραμαζάνι.
2) Fethiye Cami. Το Φετιγιέ Τζαμί της Αθήνας κάτω από την Ακρόπολη.
Κτίστηκε μετά την κατάκτηση της Αθήνας από τους Οθωμανούς το 1456-1458.
3) Mustafa Voyvoda Camı. Το γνωστό τζαμί στο Μοναστηράκι της Αθήνας. Κτίστηκε από τον Βαλή Μουσταφά Βοϊβόντα τον 18ο αιώνα.
4) İbrahim Paşa Cami. Ιμπραήμ πασά τζαμί. Είναι στην Καβάλα Κτίστηκε από τον γνωστό ελληνικής καταγωγής Ιμπραήμ πασά.
5) Halil Bey Cami. Χαλίλ μπευ τζαμί. Είναι στην Καβάλα. Είναι το πιο παλιό τζαμί της Καβάλας. Σήμερα είναι πολιτιστικό κέντρο.
6) Ağa Paşa Cami. Αγά πασά τζαμί. Βρίσκεται στο Ναύπλιο. Κτίστηκε το
1730. Χρησιμοποιήθηκε για την πρώτη εθνοσυνέλευση της επανάστασης του
1821.
7) Ulu Cami. Ουλού τζαμί. Βρίσκεται στο Ναύπλιο. Είναι το πιο παλιό τζαμί του Ναυπλίου. Σήμερα είναι θέατρο.
8) Çelebi Sultan Mehmet Cami. Τσελεμπί σουλτάν Μεχμέτ τζαμί. Το μεγάλο τζαμί του Διδυμοτείχου. Είναι του 14ου αιώνα.
9) Yeni Cami. Γιενή τζαμί. Είναι στην Λάρισα. Είναι του 19ου αιώνα και σήμερα είναι αρχαιολογικό μουσείο.
10) Osman Sah Kurşunlu Cami. Οσμάν Σαχ Κουρσουνλού τζαμί. Βρίσκεται στα
Τρίκαλα. Το έκτισε τον 16ο αιώνα ο Οσμάν Σαχ, γαμπρός του σουλτάνου
Σελίμ του πρώτου.
11) Monemvasia Camisi. Το τζαμί της Μονεμβασίας, (σύμφωνα με την Zaman). Κτίστηκε τον 16ο αιώνα και σήμερα είναι μουσείο.
12) Süleymaniye Cami. Σουλεϊμανιέ τζαμί. Βρίσκεται στην Ρόδο. Κτίστηκε
από τον γνωστό σουλτάνο Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή το 1531. Σήμερα είναι
μνημείο.
13) Murad Reis Cami. Μουράτ Ρέϊς τζαμί. Και αυτό βρίσκεται Στην Ρόδο. Κτίστηκε το 1636.
14) Ağa Cami. Αγά τζαμί. Και αυτό είναι στην Ρόδο. Κτίστηκε το 1819 από τον Χατζή Μεχμέτ Αγά.
15) Deftedar Cami. Ντεφτεντάρ τζαμί. Βρίσκεται στην νήσο Κω. Κτίστηκε το
1724 από τον Ντεφτεντάρ Ιμπραήμ Πασά. Το τζαμί αυτό λειτουργεί κάθε
Παρασκευή.
16) Lonca Cami. Λόντζα τζαμί. Στην νήσο Κω. Κτίστηκε το 1776.
17) Aslan Paşa Cami. Ασλάν πασά τζαμί. Βρίσκεται στα Γιάννενα. Κτίστηκε από τον Ασλάν πασά και σήμερα είναι εθνογραφικό μουσείο.
18) Fethiye Cami. Φετχιγιέ τζαμί. Και αυτό είναι στα Γιάννενα. Προφανώς
τα τζαμιά των Ιωαννίνων προορίζονται για τους μουσουλμάνους Τσάμηδες που
ονειρεύονται να ξαναέρθουν στην περιοχή.
19) Kurşunlu Cami. Κουρσουνλού τζαμί. Βρίσκεται στην Καστοριά.
Το ζήτημα της επαναφοράς της Ελλάδας στο… οθωμανικό «τόξο» έχει πάρει
σοβαρές διαστάσεις από τους ισλαμιστές γείτονες και τελευταία
αναπτύσσουν μια έντονη προπαγάνδα προς την κατεύθυνση αυτή. Άλλωστε
έχουν σαν μεγάλο σύμμαχο τους και την τεράστια τηλεοπτική επιτυχία των
τουρκικών σήριαλ που εξοικείωσε, όπως πιστεύουν, τους Έλληνες με την…
«οθωμανική τους κληρονομιά». Πρόσφατα μάλιστα σε μια παρουσία αυτής της
«οθωμανικής κληρονομιάς» της Ελλάδα που έγινε στην Κωνσταντινούπολη,
ακουστήκαν πολλά φαιδρά τα οποία όχι μόνο δεν στέκουν ιστορικά αλλά και
προκαλούν τον γέλωτα, είναι όμως άλλη μια πλευρά της επίσημης τουρκικής
επεκτατικής αντίληψης, (νεοοθωμανικη πολιτική του Αχμέτ Νταβούτογλου),
στον πολιτιστικό και όχι μόνο τομέα. Αναφορές όπως, «οι εθνικιστές
Έλληνες καταστρέφουν την οθωμανική πολιτιστική κληρονομιά, τα οθωμανικά
μνημεία στην Ελλάδα καταρρέουν, σκόπιμα δεν κτίζονται πια… τζαμιά και
τουρκικά χαμάμ», λες κει είμαστε στον δέκατο ένατο αιώνα, καταδεικνύουν
ακριβώς αυτή την πολιτική. Ειδικά για την ελληνική πρωτεύουσα, την
Αθήνα, συχνά παρουσιάζονται ακόμα και τηλεοπτικές εκπομπές, (πρόσφατη
μεγάλη τηλεοπτικη παρουσίαση στην Kocaeli TV), που καυτηριάζουν την
ελληνική στάση να μην δοθεί ξανά στην λειτουργία τον γνωστό «Βοεβόδα
τζαμί» στο Μοναστηράκι. Το τζαμί αυτό παρουσιάζετε σαν ένα από τα τρία
οθωμανικά μνημεία που έχουν διασωθεί στην Αθήνα από τα 86, όπως
αναφέρουν οι Τούρκοι ειδικοί, τζαμιά λουτρά κ.α., που είχαν κτίσει οι
Οθωμανοί και τα… «γκρέμισαν» οι Έλληνες «φανατικοί».
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
www.nikosxeiladakis.gr
Με το πρώτο φως της ημέρας μέλη
της πυροσβεστικής, ομάδα υποβρύχιων αποστολών, πλοία, αλλά και εναέρια
μέσα ξεκίνησαν εκ νέου τις έρευνες | EUROKINISSI/ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΑΠΑΝΗΣ
Τραγικός είναι ο επίλογος των
ερευνών εντοπισμού και αναζήτησης στον Γεροπόταμο του Δήμου Φαιστού στη
νότια Κρήτη καθώς εντοπίστηκαν νεκροί και οι τέσσερις αγνοούμενοι που
αναζητούνταν από τις ελληνικές αρχές από το βράδυ του Σαββάτου.
Πρόκειται για δύο αδελφές 22 και 29 ετών, τη μητέρα τους και τον σύζυγο μίας εκ των δύο.
Μεγάλης κλίμακας επιχείρηση στήθηκε τις τελευταίες δύο ημέρες για τον εντοπισμό των αγνοουμένων | EUROKINISSI
Περίπου στις 11 το πρωί έγινε γνωστό πως εντοπίστηκε στην κοίτη του
ποταμού το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαιναν οι αγνοούμενοι με πως μέσα σε
αυτό υπήρχαν τέσσερις σοροί. Λίγο μετά τη 1 το μεσημέρι έγινε γνωστό πως
και οι τέσσερις εντοπίστηκαν εγκλωβισμένοι μέσα στο όχημα.
Η ενημέρωση από την πυροσβεστική
Στο σημείο είχε στηθεί από νωρίς το πρωί μεγάλης έκτασης επιχείρηση
για τον εντοπισμό τους με την παρουσία δεκάδων πυροσβεστών,
εκσκαφικών μηχανημάτων, ελικοπτέρου, αλλά και δυτών.
Τις έρευνες συνέδραμαν και δύτες | EUROKINISSI
Οι αγνοούμενοι είχαν επικοινωνήσει το βράδυ του Σαββάτου δύο φορές με
την ΕΛ.ΑΣ. τη στιγμή που πάλευαν με τα ορμητικά νερά. Το πρώτο
τηλεφώνημα έγινε από την οδηγό του οχήματος, η οποία φέρεται να είπε
στους αστυνομικούς «σώστε μας, πνιγόμαστε».
Λίγα λεπτά αργότερα η κοπέλα τηλεφώνησε εκ νέου, όμως δεν μπορούσε να
επικοινωνήσει καλά. Οι αστυνομικοί συνομίλησαν με τον σύζυγό της, ο
οποίος τους έδωσε το στίγμα του οχήματος και τους ενημέρωσε ότι το
αυτοκίνητο μπάζει νερά.
Ήταν 18 Φεβρουαρίου 1972. Είχε φέξει για τα καλά. Το λίαρ τζετ με πιλότους τα αδέλφια Δημήτρη και Γιώργο Κουρή απογειώνεται από το Ελληνικό με προορισμό τη Γαλλία, με σκοπό να συναντηθούν με τον Αλέξανδρο Ωνάση
και από εκεί να φύγουν όλοι μαζί για το Παρίσι. Επί ελληνικού εδάφους,
και λίγο πριν από την απογείωση, ο τρίτος και μικρότερος κατά σειρά
αδελφός τους Γρηγόρης Κουρής τούς αποχαιρετούσε σφιχταγκαλιάζοντάς τους,
λες και ήξερε ότι ήταν η τελευταία φορά που τους έβλεπε, περιγράφεται
στο δημοσίευμα της Espresso. «Μήπως πρέπει να έρθω και εγώ να μιλήσω
στον Αλέξανδρο;» τους είπε και ο μεγαλύτερος από τα αδέλφια Δημήτρης τον
απέτρεψε, σαν κάτι να διαισθανόταν. «Όχι, όχι. Εσύ πρέπει να μείνεις
πίσω» του είπε και τον αποχαιρέτησε. Λίγο πριν το λίαρ τζετ
προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της Νίκαιας, στα 1.200 πόδια και κάτω από
αδιευκρίνιστες συνθήκες, σχεδόν πάνω από το αεροδρόμιο, το αεροπλάνο
εξερράγη! Το τραγικό συμβάν έκανε αμέσως τον γύρο του κόσμου. Ο Αλέξανδρος Ωνάσης μέσα σε λίγα λεπτά πληροφορήθηκε την τραγική είδηση. Προσπάθησε να μάθει τι συνέβη, αλλά έβρισκε παντού… τοίχο. Η άτρακτος του μοιραίου τζετ δεν ανασύρθηκε ποτέ.Τα πτώματα των δύο πιλότων δεν βρέθηκαν ποτέ, ενώ δεν βγήκε ποτέ και πόρισμα για τα αίτια της έκρηξης.
Ο Γρηγόρης Κουρής, μάλιστα, επισημαίνει ότι μετά τον θάνατο των δύο αδελφών του υπήρξε σωρεία ανεξιχνίαστων δολοφονιών που αφορούσαν τη δυναστεία.
«Εκτός από τον Αλέξανδρο, φρικτό θάνατο βρήκε από νταλίκα και ο
ντετέκτιβ Χαλκιαδάκης, ο οποίος τότε, δια του Τύπου, είχε προαναγγείλει
ότι «εντός των ημερών θα σας αποκαλύψω ποιοι σκότωσαν τον Αλέξανδρο». Η νταλίκα που σκότωσε τον Χαλκιαδάκη δεν βρέθηκε ποτέ. Επίσης, ήταν και ο ντετέκτιβ Γιώργος Βλάχος, ο οποίος… εξαφανίστηκε».
Ύστερα
από πιέσεις της οικογένειας Κουρή, ο γιος του Ωνάση δέχτηκε τότε να
ρίξει φως στο τραγικό δυστύχημα. «Το φθινόπωρο του ίδιου έτους που
συνέβη το δυστύχημα είχα ζητήσει να με δει ο Αλέξανδρος. Πράγματι, με
δέχτηκε στο γραφείο του. Εκεί λοιπόν του είπα: «Αλέξανδρε, πρόκειται για
σαμποτάζ». Εκείνος άκουγε με προσοχή κάθε μου λέξη και ήταν πρόθυμος να
βοηθήσει. Μας αγαπούσε πολύ σαν αδέλφια. Ενδιαφέρθηκε, μάλιστα, να
βγάλει την άτρακτο από τη θάλασσα για να διαπιστώσει τα αίτια από τη
συντριβή του αεροπλάνου. Τρεις ήταν οι περιπτώσεις για το
δυστύχημα: η πρώτη να έφταιγαν οι πιλότοι, η δεύτερη από αστοχία υλικού
και η τρίτη από σαμποτάζ. Κάποια από τα κομμάτια του
αεροσκάφους που ξέβρασε η θάλασσα στη Νίκαια είχαν έντονα σημάδια
έκρηξης. Ήταν τρύπες μεγάλες, ανοιγμένες από μέσα προς τα έξω. Αυτό
έδειχνε καθαρή έκρηξη. Τότε, λοιπόν, ο Αλέξανδρος, στην προσπάθειά του να βγάλει το αεροπλάνο στην επιφάνεια από τον βυθό, είχε έρθει σε συνεννόηση με τον Κουστό.
Δέχθηκε, όμως, ένα τηλεφώνημα από τον πατέρα του που του έλεγε: «Πάψε
να ασχολείσαι με τους Κουρήδες γιατί θα σου κόψω τα πόδια». Για ποιο λόγο λοιπόν δεν ήθελε ο Ωνάσης να βγει στην επιφάνεια το αεροπλάνο;
Τι κρύβεται πίσω από όλα αυτά τα ανατριχιαστικά γεγονότα; Πάντως όσοι
γνώριζαν δεν ήθελαν για κανέναν λόγο να βγει στην επιφάνεια η άτρακτος
του αεροπλάνου, γιατί με εμπειρογνώμονες θα υποδείκνυα ότι οι τρύπες είχαν προέλθει από πυρίτιδα,
δηλαδή από έκρηξη που προκλήθηκε στο εσωτερικό. Τότε μου είχαν πει,
μάλιστα, ότι θα έστελναν βατραχανθρώπους από τη Γαλλία, με σκοπό να
βρουν περαιτέρω αποδείξεις. Κατά την άποψή μου, όμως, έστειλαν
βατραχανθρώπους για να εξαφανίσουν όλες τις αποδείξεις!» λέει ο πρώην
κυβερνήτης της Ολυμπιακής, έχοντας μπροστά του έναν ολόκληρο φάκελο με
σημειώσεις, στοιχεία και φωτογραφίες.
«Και ο Αλέξανδρος είχε μπει στο νόημα για το τι πραγματικά συνέβαινε. Εμείς, όπως προείπα, είχαμε συζητήσει το φθινόπωρο. Τον Αλέξανδρο τον “καθάρισαν” τον Γενάρη του επόμενου χρόνου», σημειώνει.
«Όσο ζω θα ψάχνω τα αδέλφια μου.
Ο ανιψιός μου και γιος του αδελφού μου Δημήτρη πριν από περίπου έναν
χρόνο είχε επικοινωνήσει με τη θυγατρική εταιρία του λίαρ τζετ, στην
Αμερική, όπου επέβαινε ο πατέρας του θέλοντας να μάθει αν υπάρχει πόρισμα για το τραγικό συμβάν. Από τα συμφραζόμενα κατάλαβε ότι υπάρχει, αλλά είναι απόρρητο και μόνο για την εταιρία» αναφέρει και συμπληρώνει: «Αν ο Ωνάσης είχε ασχοληθεί με το θέμα των νεκρών αδελφών μου, σήμερα η οικογένεια Ωνάση θα ζούσε.
Διότι οι Κουρήδες ήταν το πρώτο κάστρο που προστάτευε την οικογένεια
του Αλέξανδρου! Έφυγαν από τη μέση και άνοιξε ο δρόμος για ολόκληρη τη
δυναστεία», τονίζει ο Γρηγόρης Κουρής.
Πηγή: Espresso
Στις
30 Μαΐου 2014, ο τότε αρχηγός των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων (ΤΕΔ)
Νετσντέτ Oζέλ, μετά το τέλος της αεροναυτικής άσκησης «Beyaz Firtina
’14», έκανε μια μακροσκελή δήλωση η οποία, σε δύο σημεία, περιείχε μια
φράση που, μέχρι πρότινος, δεν δημιουργούσε κάποιο ιδιαίτερο συνειρμό
στο ευρύ ελληνικό κοινό. Πλαισιωμένος από τον τότε αρχηγό του στρατού
ξηράς Χουλουσί Ακάρ και τον τότε αρχηγό του τουρκικού ναυτικού Μπουλέντ
Μποστάνογλου, ο κ. Οζέλ αναφερόταν δύο φορές στη «Γαλάζια Πατρίδα» (Mavi
Vatan). Εναν χρόνο αργότερα, ο κ. Ακάρ τον διαδεχόταν στη θέση του
αρχηγού των ΤΕΔ ενώ ο κ. Μποστάνογλου αναλάμβανε να συγγράψει τη ναυτική
στρατηγική της Τουρκίας.
Σε αυτήν υπάρχουν διάφορα ενδιαφέροντα
στοιχεία. Το πλέον ενδιαφέρον, ωστόσο, εντοπίζεται σε δύο χάρτες. Ο
πρώτος απεικονίζει την αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) της Τουρκίας
αλλά και της Κυπριακής Δημοκρατίας (όπως την αντιλαμβάνεται η Αγκυρα)
και ο δεύτερος τη θαλάσσια περιοχή που έχει παραχωρήσει το υπουργικό
συμβούλιο στην τουρκική εταιρεία πετρελαίων (ΤΡΑΟ). Και οι δύο έχουν ένα
δυτικό όριο που λειτουργεί σαν νοητή προειδοποίηση προς την Ελλάδα: τον
28ο μεσημβρινό, ο οποίος βρίσκεται περίπου στο μέσον της Ρόδου και,
προφανώς, βρίσκεται πολύ δυτικότερα του Kαστελλόριζου. Οδικός χάρτης
Εκεί
εντοπίζεται το δυτικό όριο των τουρκικών διεκδικήσεων, με το ανατολικό
να φθάνει στον 32ο μεσημβρινό, στα ανοικτά της Πάφου. Το νότιο όριο
είναι το μέσον της απόστασης ανάμεσα στην Τουρκία και την Αίγυπτο. Παρά
το γεγονός ότι η έννοια της στενής σύνδεσης της Τουρκίας με τις τρεις
θάλασσες που την περιβάλλουν (Αιγαίο, Μεσόγειος, Μαύρη Θάλασσα) δεν
είναι νέα και χρονολογείται στα μέσα του 20ού αιώνα, όταν ο γνωστός, στη
γειτονική χώρα, Τουρκοκρητικός συγγραφέας Τζεβάτ Σακίρ τόνιζε στα έργα
του την άρρηκτη σύνδεση των Τούρκων της Ανατολίας με το απέραντο
γαλάζιο, μετά το 2015 ξεκινάει μια συνολική προσπάθεια θωράκισης του
28ου μεσημβρινού.
Ο κ. Μποστάνογλου (στηριγμένος, μεταξύ άλλων, σε
μελέτες του απόστρατου ναυάρχου Τσιχάτ Γιαϊτσί, αλλά και του Τσεμ
Γκιούρντενιζ) δημιούργησε, πρακτικά, έναν οδικό χάρτη για την ανάπτυξη
του τουρκικού ναυτικού. Στα τριάμισι χρόνια που ακολούθησαν, το τουρκικό
ναυπηγικό πρόγραμμα ακολούθησε απαρέγκλιτα το πρόγραμμα της στρατηγικής
Μποστάνογλου, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή το ναυτικό της γείτονος να
διαθέτει ποικιλία στόλου που δεν περιορίζεται σε πολεμικά, αλλά
περιλαμβάνει πλοία για επιστημονικές έρευνες, διάσωσης, ενώ οσονούπω
αποκτά και δεύτερο πλωτό γεωτρύπανο.
Μόλις πριν από λίγες
εβδομάδες καθελκύστηκε ένα πλοίο, που πρακτικά αποτελεί πλατφόρμα «R
& D», ανάλογο του οποίου διαθέτουν μόνο πολύ μεγάλες χώρες (ΗΠΑ,
Ρωσία, Κίνα) και συνήθως θεωρείται ακριβή πολυτέλεια, καθώς
χρησιμοποιείται για τη δοκιμή και την ανάπτυξη ραντάρ, οπλικών,
ηλεκτρονικών και άλλων συστημάτων. Μπορεί με τις κατάλληλες προσθήκες να
μετατραπεί σε αντιτορπιλικό. Επιπλέον, η Τουρκία είναι η μόνη δύναμη
στην Ανατολική Μεσόγειο που διαθέτει ουσιαστικές δυνατότητες διάσωσης σε
περίπτωση μείζονος ατυχήματος σε υποβρύχιο. Μόλις πριν από λίγες ημέρες
ανακοινώθηκε ότι θα είναι έτοιμο εντός προθεσμίας και το ελικοπτεροφόρο
«TCG Anadolu», προσθήκη η οποία θα ενισχύσει έτι περαιτέρω την τουρκική
δυνατότητα παρέμβασης σε ολόκληρο το ανατολικό τμήμα της λεκάνης της
Μεσογείου.
Ο Μπουλέντ Μποστάνογλου είχε περιγράψει ήδη από το 2015 τη γενική
λογική που πρέπει να διέπει το τουρκικό ναυτικό. «Ο τρόπος που μια χώρα
χρησιμοποιεί τις ναυτικές δυνάμεις της αποκαλύπτει, επίσης, τα
χαρακτηριστικά της εξωτερικής πολιτικής της», ανέφερε ενδεικτικά. Ηδη
από τότε προβλεπόταν με απόλυτη σαφήνεια ότι ανάμεσα στους βασικούς
στόχους του τουρκικού ναυτικού περιλαμβάνεται «η ματαίωση παράνομων
ερευνών/γεωτρήσεων στις περιοχές ευθύνης μας» και «η υποστήριξη για τις
δραστηριότητες έρευνας αλλά και εξόρυξης που έχουν εγκριθεί από την
τουρκική κυβέρνηση».
Αυτή ακριβώς τη
διάσταση επιθυμεί να προσδώσει η Αγκυρα στην αεροναυτική άσκηση «Mavi
Vatan ’19», η οποία θα διεξαχθεί σε Μαύρη Θάλασσα, Αιγαίο και Ανατολική
Μεσόγειο από τις 27 Φεβρουαρίου έως και τις 8 Μαρτίου και περιγράφεται
ως η μεγαλύτερη που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί από τις ΤΕΔ. Προς το παρόν
δεν υφίσταται επίσημο πληροφοριακό υλικό που να καθορίζει τα ποσοτικά
και ποιοτικά στοιχεία της άσκησης, ούτε και έχουν δεσμευθεί περιοχές,
παρά το γεγονός ότι είθισται αυτές να κοινοποιούνται περί τις δύο
εβδομάδες πριν από τη διεξαγωγή ασκήσεων. Αν η άσκηση εξελιχθεί κατά τα
μεταδιδόμενα από τα ΜΜΕ που βρίσκονται κοντά στο προεδρικό παλάτι, τότε
δεν θα πρέπει να αναμένεται τίποτα λιγότερο από την κινητοποίηση του
μεγαλύτερου τμήματος του τουρκικού στόλου.
Η προβολή ισχύος της
Τουρκίας στη θάλασσα, πέρα από δήλωση εξωτερικής πολιτικής, αποτελεί και
ενίσχυση της θέσης της στον αγώνα για τους υδρογονάνθρακες. Τις
τελευταίες εβδομάδες, το τουρκικό πλοίο ερευνών «Μπαρμπαρός» πλέει μέσα
στην κυπριακή ΑΟΖ, λίγα μίλια νότια από το Ακρωτήρι. Παράλληλα, στις
επόμενες 24 ώρες αναμένεται να εισέλθει στο Αιγαίο το δεύτερο πλωτό
γεωτρύπανο που προμηθεύτηκε η Αγκυρα, το «Deep Sea Metro-1», με πορεία
προς τη Γιάλοβα στη θάλασσα του Μαρμαρά, όπου θα υποστεί μετατροπές και,
βεβαίως, την απαραίτητη μετονομασία, ώστε εν συνεχεία να κατευθυνθεί
προς την Ανατολική Μεσόγειο, μαζί με τον «Πορθητή». Ανησυχεί η Λευκωσία
Το
μεγάλο ερώτημα που ταλανίζει τη Λευκωσία είναι πότε το «Deep Sea
Metro-1», το οποίο διαθέτει τη δυνατότητα να φθάσει σε ακόμα μεγαλύτερα
βάθη από τον «Πορθητή», θα καταπλεύσει και, κυρίως, σε ποιο σημείο θα
κάνει γεωτρήσεις. Ο πλους του δεύτερου γεωτρύπανου στην περιοχή
αναμένεται πριν από τον Ιούνιο, ενώ στη Λευκωσία υπάρχει φόβος ότι οι
Τούρκοι θα μπορούσαν να το τοποθετήσουν σε κάποιο από τα οικόπεδα της
κυπριακής ΑΟΖ που δεν έχουν αποδοθεί προς εκμετάλλευση (1, 4, 5 και 7). Η
τουρκική κινητικότητα στην περιοχή είναι και εκείνη που έχει οδηγήσει
σε εξαιρετικά προσεκτική διαχείριση των πληροφοριών που έρχονται στο φως
της δημοσιότητας σχετικά με τα πρώτα ενθαρρυντικά ευρήματα της
ExxonMobil στον στόχο «Γλαύκος-1» του οικοπέδου 10 της κυπριακής ΑΟΖ. Κινήσεις καλής θελήσεως για μείωση της έντασης
Οσα
συμβαίνουν στην Ανατολική Μεσόγειο έχουν τη δική τους, διακριτή
δυναμική και δεν συνδέονται με τη νέα στροφή στις ελληνοτουρκικές
σχέσεις, όπως αυτή προκύπτει μετά τη συνάντηση του πρωθυπουργού Αλέξη
Τσίπρα και του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Οι δύο
υπουργοί Εθνικής Αμυνας Ευάγγελος Αποστολάκης και Χουλουσί Ακάρ
συμφώνησαν στη συζήτηση για πιθανή επαναφορά ή επανασχεδιασμό των Μέτρων
Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) Γιλμάζ - Παπούλια του 1988.
Σύμφωνα
με πληροφορίες, μια πρώτη πιθανή κίνηση καλής θελήσεως θα είναι η
πρόσκληση του Τούρκου Αρχηγού Στόλου στην Ελλάδα για επίσημη επίσκεψη.
Πρόκειται για μια πρόσκληση η οποία επρόκειτο να απευθυνθεί πολύ
νωρίτερα, ωστόσο μετά τη σύλληψη και κράτηση των δύο Ελλήνων
στρατιωτικών στην Αδριανούπολη, ανεστάλη. Θα ακολουθήσουν και άλλες
σχετικές προσκλήσεις, αλλά και ανταλλαγές επισκέψεων, δηλαδή και Ελλήνων
ανώτατων αξιωματικών και στρατιωτικών αποστολών στην Τουρκία.
Η
τουρκική εκδοχή της μείωσης της έντασης έχει πάντα ορισμένες ιδιαίτερες
πλευρές. Μία από αυτές έγινε εμφανής πριν από λίγες ημέρες, όταν ο
διοικητής της Ναυτικής Βάσης της Μερσίνας στη νότια Τουρκία προσκάλεσε
τον κυβερνήτη της φρεγάτας «Λήμνος» να τον υποδεχθεί, κατά τη διάρκεια
της παραμονής του ελληνικού πλοίου εκεί. Ο κατάπλους του «Λήμνος» στη
ναυτική βάση της Μερσίνας έγινε για λόγους ανεφοδιασμού και δεν
θεωρείται κάτι το καινοφανές, καθώς πραγματοποιείται στο συμμαχικό
πλαίσιο. Η φρεγάτα «Λήμνος» και το υποβρύχιο «Ωκεανός» θα συμμετάσχουν
με τουρκικά πλοία στη νατοϊκή άσκηση «Sea Guardian» στην Ανατολική
Μεσόγειο. Οι παραβιάσεις
Ενα βασικό ερώτημα
εστιάζεται στο αν αυτές οι κινήσεις καλής θελήσεως καταλήξουν σε
πρακτικά αποτελέσματα. Σε επίπεδο καταγραφής παραβιάσεων, κάτι τέτοιο
μάλλον δεν θα πρέπει να αναμένεται. Η συντριπτική πλειονότητα των
τουρκικών παραβιάσεων καταγράφεται μεταξύ 6 και 10 ναυτικών μιλίων
Εθνικού Εναερίου Χώρου όπου, εξ ορισμού, η Αγκυρα δεν αναγνωρίζει τη
δικαιοδοσία της Ελλάδας. Ακόμη σημαντικότερη για την εξέλιξη αυτών των
ζητημάτων θα είναι η συνέχιση των συνομιλιών σε διπλωματικό επίπεδο. Ηδη
οι πρώτες επαφές ανάμεσα στον γ.γ. του ΥΠΕΞ Δημήτρη Παρασκευόπουλο και
τον Τούρκο μόνιμο υφυπουργό Σεντάτ Ονάλ προσδιορίζονται για τον Μάρτιο.