ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης
Ηλεκτροσόκ στην Άγκυρα από τις ΗΠΑ. Όπως έχουμε αναφέρει, οι σχέσεις
των δύο χωρών είναι περίπλοκες. Υπάρχουν κοινά σημεία, αλλά και πολλές
διαφορές.
Οι ΗΠΑ ως υπερδύναμη προσπαθεί να κερδίσει ότι μπορει και αυτό είναι
λογικό. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι ο Ν. Τραμπ έχει δείξει μεγάλη υπομονή
με τα παιχνίδια των Τούρκων, καθώς θα έπρεπε να τους είχε επιβάλλει
κυρώσεις από χθες! Στις ΗΠΑ βέβαια υπάρχουν αρκετές και διαφορετικές
σχολές σκέψες για το ποια θα είναι η σχέση της Ουάσινγκτον με την Άγκυρα
από εδώ και πέρα. Σήμερα όμως ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ενόπλων Δυνάμεων
των ΗΠΑ, Στρατηγός Ντάνφορντ, προκάλεσε έντονη ανησυχία στον Ρ. Τ.
Ερντογάν.
Ο Αρχηγός Γενικού Επιτελείου των Ηνωμένων Πολιτειών
Ντάνφορντ ,δήλωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να εκπαιδεύσουν
50.000 έως 60.000 Κούρδους μαχητές στη Β. Συρία, για να μην πέσει η
περιοχή στα χέρια των τζιχαντιστών στο μέλλον.
Η δήλωση του Στρατηγού έλαβε χώρα κατά την διάρκεια μιας συζήτησης στο Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων. Ο ίδιος είπε ότι η παρουσία των τζιχαντιστών στην περιοχή είναι έντονη στη περιοχή και ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα άμεσα. Βέβαια οι ΗΠΑ θέλουν ισχυρούς Κούρδους όχι λόγω τζιχαντιστών,
αλλά λόγω Τούρκων κυρίως, καθώς είναι γνωστή η επιθυμία της Ουάσινγκτον
και του Τελ Αβίβ για έναν ισχυρό Κουρδικό παράγοντα στη περιοχή στο
άμεσο μέλλον. Πάντως το καλό το κράτησε για το τέλος, καθώς εμμέσως
προειδοποίησε την Τουρκία να μην προχωρήσει σε κινήσεις στη Β. Συρία,
στέλνοντας τελεσίγραφο στον Ρ. Τ. Ερντογάν.
#ABD Genelkurmay Başkanı Orgeneral #Dunford, ABD'nin #Suriye'nin kuzeyini tutmak için 50 bin ila 60 bin yerel güç eğitmesi gerektiğini ve şu anda bunun yarısı kadarını eğittiklerini söyledi.
Η
τοπική Κοινότητα Δυστου σας καλεί να διαβάσετε το ακόλουθο κείμενο που
υπογράφουν όλοι οι φορείς του χωριού μας και να δραστηριοποιηθείτε για
να βοηθήσουμε ένα συνάνθρωπο και αγαπητό συντοπίτη μας που βρίσκεται σε
ανάγκη.Παρακαλω κοινοποιηστε και ενισχύστε.
Οι πέντε άξονες αλλαγών στα Πανεπιστήμια - Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας
Newsroom
, CNN Greece
14:33 Παρασκευή, 06 Σεπτεμβρίου 2019
Οι βασικοί άξονες των αλλαγών που προωθεί το υπουργείο Παιδείας
περιλαμβάνουν την αυτονομία και την εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων αλλά
και την εξασφάλιση πόρων πέραν αυτών της κρατικής επιχορήγησης ενώ
αναμένεται να μπει τέλος στους αιώνιους φοιτητές.
Η κατεύθυνση του υπουργείου Παιδείας στρέφεται προς την
«ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των Ιδρυμάτων, καθώς και
δημιουργία των κατάλληλων εκείνων θεσμών, μηχανισμών και κινήτρων που θα
εμπεδώσουν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα πιο σύγχρονα και εξωστρεφή,
αξιολογούμενα, πιο ανταγωνιστικά και σε κοινό βηματισμό με την αγορά
εργασίας. Απώτερος σκοπός είναι να αναβαθμίσουμε το δημόσιο
πανεπιστήμιο, απελευθερώνοντας τις δημιουργικές του δυνάμεις και
αναδεικνύοντάς το σε εκπαιδευτικό κόμβο σε περιφερειακό και διεθνές
επίπεδο», σημειώνει η υπουργός Νίκη Κεραμέως στην επιστολή που έστειλε
σήμερα (06/09) προς τα Μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας.
Με την επιστολή της αυτή, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και
Θρησκευμάτων καλεί τους πρυτάνεις τα να υποβάλλουν έως τις 30
Σεπτεμβρίου τις προτάσεις και τις απόψεις τους για αλλαγές σε πέντε
βασικές θεματικές ενότητες.
Η επιστολή έχει ως:
«Αξιότιμα Μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας,
Επιδίωξή μας από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε την ηγεσία του
Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι να οικοδομήσουμε σχέση
αγαστής συνεργασίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης με την ακαδημαϊκή
κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό, κατά τις πρόσφατες συναντήσεις μας με το
Προεδρείο της Συνόδου Πρυτάνεων, την ΠΟΣΔΕΠ και επί μέρους Πρυτανικές
Αρχές και μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, είχαμε την ευκαιρία να
συζητήσουμε και για την επερχόμενη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης
που αφορά στη θέσπιση ενός νέου νόμου-πλαισίου για τα Ανώτατα Ιδρύματα.
Η κεντρική κατεύθυνση και στόχευση της νομοθετικής μας πρωτοβουλίας,
όπως άλλωστε αυτή σκιαγραφήθηκε και στις προγραμματικές δηλώσεις της
Κυβέρνησης, είναι σαφής: ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των
Ιδρυμάτων, καθώς και δημιουργία των κατάλληλων εκείνων θεσμών,
μηχανισμών και κινήτρων που θα εμπεδώσουν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα πιο
σύγχρονα και εξωστρεφή, αξιολογούμενα, πιο ανταγωνιστικά και σε κοινό
βηματισμό με την αγορά εργασίας. Απώτερος σκοπός είναι να αναβαθμίσουμε
το δημόσιο πανεπιστήμιο, απελευθερώνοντας τις δημιουργικές του δυνάμεις
και αναδεικνύοντάς το σε εκπαιδευτικό κόμβο σε περιφερειακό και διεθνές
επίπεδο.
Πρόθεσή μας είναι τους επόμενους μήνες να τεθεί σε δημόσια
διαβούλευση το νέο σχέδιο νόμου που θα διέπει τη λειτουργία της Ανώτατης
Εκπαίδευσης. Και σε αυτή την προσπάθεια σας θέλουμε αρωγούς. Διότι η
σχετική γνώση και εμπειρία σας είναι πολυσχιδής και εξαιρετικά πολύτιμη.
Αλλά και διότι το νέο σχέδιο νόμου είναι μια ευκαιρία να προωθηθούν
εφαρμόσιμες και πρακτικές λύσεις που θα διευκολύνουν το έργο σας.
Ως εκ τούτου, θα εκτιμούσαμε ιδιαιτέρως εάν μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου
λαμβάναμε τις προτάσεις σας για τα επιμέρους θέματα που αναφέρονται
κατωτέρω, αλλά και για τυχόν παρεμφερή ζητήματα που μπορεί να θεωρείτε
σκόπιμα, χρήσιμα ή/και αναγκαία. Ειδικότερα, θα θέλαμε τις απόψεις σας
ιδίως αναφορικά με τις ακόλουθες θεματικές ενότητες: Αποτελεσματικότεροι Θεσμοί Διοίκησης
Επανακαθορισμός αρμοδιοτήτων για τα όργανα διοίκησης του
Πανεπιστημίου (εύρος και εσωτερική κατανομή αρμοδιοτήτων, με στόχο την
αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων και αύξηση της αποτελεσματικότητας στη λήψη
και εφαρμογή αποφάσεων).
Θεσμικά αντίβαρα εντός του Πανεπιστημίου, απαραίτητα για τη μεταφορά
αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο στα Πανεπιστήμια και την ενίσχυση του
αυτοδιοίκητου: Συμβούλιο Ιδρύματος (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος
επιλογής).
Γενικός Γραμματέας στα Ανώτατα Ιδρύματα (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής).
Οικονομική Διαχείριση & Προσέλκυση Επιπλέον Πόρων
2.1 Κρατική Χρηματοδότηση
Θέσπιση νέων κανόνων (αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών) για τον
προσδιορισμό του ύψους της κρατικής χρηματοδότησης ανά Ίδρυμα. Σύνδεση
της αξιολόγησης με τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης.
Πολυετείς προγραμματικές συμφωνίες του Υπουργείου Παιδείας με τα Ιδρύματα, προκειμένου να διευκολυνθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός.
2.2 Πρόσθετοι Πόροι
Ίδρυση Ν.Π.Ι.Δ. για τη διαχείριση ίδιων πόρων από ερευνητικά
προγράμματα, αξιοποίηση πνευματικής ιδιοκτησίας και περιουσίας
Πανεπιστημίων.
Επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-off): Θέσπιση νέων κανόνων,
διαδικασιών και κινήτρων για την αξιοποίηση της ερευνητικής
δραστηριότητας των Ιδρυμάτων (ενδεικτικά, μέσω επιχειρηματικών
επιταχυντών, θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων, της υλοποίησης πατεντών και
επιστημονικών ιδεών κ.αλ.).
Αξιοποίηση σχημάτων ΣΔΙΤ για την κάλυψη αναγκών των Ιδρυμάτων.
Αναμόρφωση κανονιστικού πλαισίου για τις δωρεές.
Σημειωτέον ότι προχωρούμε ήδη σε απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας
των ΕΛΚΕ για την ουσιαστική επιτάχυνση των σχετικών διοικητικών
ενεργειών (τροποποίηση ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου, διαδικασιών
κ.αλ. για μεγαλύτερη ευελιξία και μείωση της γραφειοκρατίας), με τις
κατάλληλες θεσμικές εγγυήσεις διαφάνειας και λογοδοσίας. Οι σχετικές
διατάξεις θα σας αποσταλούν για το σχολιασμό σας. Αξιολόγηση και Πιστοποίηση της Ποιότητας
Αναβάθμιση και ενίσχυση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Θέσπιση νέου κανονιστικού πλαισίου για την αξιολόγηση των Ιδρυμάτων
εν γένει, καθώς και για τη διαμόρφωση εφεξής του ακαδημαϊκού χάρτη της
χώρας (συγχωνεύσεις, ενοποιήσεις Ιδρυμάτων, δημιουργία νέων τμημάτων),
ιδίως με τη θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών και κριτηρίων και την
πρόβλεψη προηγούμενης σχετικής τεκμηρίωσης.
Ενίσχυση του θεσμού της αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών.
Καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα και ο ρόλος
των Ιδρυμάτων στον προσδιορισμό ανώτερης βάσης εισαγωγής και αριθμού
εισακτέων.
Ενίσχυση του τεχνολογικού τομέα και προτεινόμενες δράσεις για την
επίλυση προβλημάτων (διοικητικής φύσης ή άλλης) που δημιουργήθηκαν από
την πρόσφατη ενοποίηση των πρώην Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.
Θεσμικό πλαίσιο για τη στέγαση και τη σίτιση φοιτητών.
Πέραν των ως άνω θεματικών, παρακαλούμε να θέσετε υπόψη μας και
τυχόν επιπλέον προτάσεις που εκτιμάτε ότι θα συμβάλουν στην
αποτελεσματικότερη λειτουργία των Ιδρυμάτων και την εξυπηρέτηση της
εκπαιδευτικής αποστολής τους.
Μετά τιμής,
Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως
Ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Βασίλης Διγαλάκης»
Δικαιώνεται
άλλη μια φορά ο ιστορικός αγώνας που έδωσε ο ευπατρίδης της δικηγορίας
Γιάννης Σταμούλης, με τη δικαστική απόφαση που εκδόθηκε εχθές από το
Ανώτατο Αναιρετικό Ιταλικό Δικαστήριο, αναφορικά με την υπόθεση της
αποζημίωσης των Διστομιτών από τη Γερμανία.
Απόφαση-σταθμός
του Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου της Ιταλίας, ανοίγει το δρόμο,
για να εισπράξουν τις πολεμικές επανορθώσεις από τις θηριωδίες των ναζί,
οικογένειες θυμάτων του Διστόμου. με τις εισπράξεις από τα εισιτήρια
των Ιταλικών σιδηροδρόμων, στα οποία έχουν συμμετοχή και οι Γερμανοί.
Η
ρηξικέλευθη νομική ιδέα του αειμνήστου δικηγόρου, που ευδοκίμησε
ενώπιον των ελληνικών και των ιταλικών δικαστηρίων και ταξίδεψε σε όλο
το νομικό κόσμο, συμβάλλοντας καθοριστικά στην πρόοδο του Ανθρωπιστικού
Δικαίου θα αποδώσει σύντομα καρπούς και εμπράκτως. Στην προσπάθεια να
επιτευχθεί η εκτέλεση της ιστορικής αποφάσεως του Πολυμελούς
Πρωτοδικείου Λιβαδειάς (137/1997), είχαν κατασχεθεί συντηρητικώς εις
χείρας τρίτου (των ιταλικών σιδηροδρόμων) από τον ιταλό δικηγόρο κ.
Joachim Lau, που είχε διορίσει ο Σταμούλης , το ποσό των 25.000.000
ευρώ, για την διασφάλιση της απαίτησης των Διστομιτών.
Ορθώς διεκδικεί 25.000.000 ευρώ
Μετά
από την σπουδαία απόφαση του ιταλικού συνταγματικού δικαστηρίου, του
2014, σύμφωνα με την οποία η εφαρμογή του κανόνα της ετεροδικίας πλήττει
το «δικαίωμα στον φυσικό δικαστή» και κατά συνέπεια δεν μπορεί να
εφαρμόζεται σε περιπτώσεις όπου δικαστήρια καλούνται να κρίνουν για
θέματα εγκλημάτων κατά της Ανθρωπότητας, η άποψη που, χρόνια τώρα,
προσπαθεί να περάσει η Γερμανία -ότι δηλ. μόνον γερμανικά δικαστήρια
μπορούν να δικάσουν αυτές τις υποθέσεις- βρίσκεται αδυνατισμένη. Ετσι
το ιταλικό δικαστήριο, προχθές 4 Σεπτεμβρίου, έκρινε, σε ανώτατο επίπεδο
και οριστικά και αμετάκλητα, ότι ορθώς το Δίστομο διεκδικεί να
εισπράξει το ποσό των 25.000.000 ευρώ.
Το
Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο της γειτονικής χώρας με την υπ΄αριθμόν
21995/2019 απόφαση του, απέρριψε την προσφυγή της εταιρίας γερμανικών
σιδηροδρόμων, που ζητούσαν να μην κατασχεθούν οι εισπράξεις από τα
εισιτήρια των Ιταλικών σιδηροδρόμων, προκειμένου να δοθούν, για να
ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις των κατοίκων του Διστόμου».
Συγκεκριμένα,
το δικαστήριο άναψε το πράσινο φως, στο να κατασχεθούν οι εισπράξεις
από τα εισιτήρια των Ιταλικών σιδηροδρόμων, στα οποία είχε μερίδιο και ο
γερμανικός σιδηρόδρομος, καθώς κάποιες γραμμές του ανήκουν.
Το dikastiko.grεπικοινώνησε με την κ. Χριστίνα Σταμούλη, κόρη του Βοιωτού Δικηγόρου, η οποία έκανε την εξής δήλωση:
«Η δικαστική διεκδίκηση και οι δικονομικές επιτυχίες διατηρούν το
δίκαιο αίτημα του λαού μας για δικαιοσύνη και αποζημίωση, στην πρώτη
γραμμή της ελληνικής και της διεθνούς επικαιρότητας και παράγουν
ανελλιπώς πολιτική επί του θέματος!»
Οι εν λόγω φρεγάτες πρόκειται να αναβαθμίσουν τη δύναμη
αποτροπής του Πολεμικού Ναυτικού, για αυτό και το ΥΠΕΘΑ έχει πατήσει
«γκάζι» στο θέμα των επαφών, και αναμένεται την επόμενη εβδομάδα να
πραγματοποιηθεί ευρεία σύσκεψη για τη ναυπήγηση των γαλλικών φρεγατών,
στην οποία εκτιμάται πως θα παρθούν και οι τελικές αποφάσεις.
Την ώρα που η Αθήνα βρίσκεται εν αναμονή για το πράσινο φως από το
Παρίσι, που θα σημαίνει ότι οι Γάλλοι έτρεξαν με ταχείς ρυθμούς το
μείζον ζήτημα εξεύρεσης πόρων ώστε να χρηματοδοτηθεί το Ελληνικό
πρόγραμμα ναυπήγησης των δυο φρεγατών τύπου «Belharra», στο υπουργείο
Εθνικής Άμυνας μαρτυράται το ενδιαφέρον και το προχωρημένο των
συζητήσεων με τους Γάλλους. Πριν από 48 ώρες ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος
Παναγιωτόπουλος δέχτηκε στο γραφείο του ένα σημαντικό πρόσωπο που
σχετίζεται με τις εξοπλιστικές σχέσεις της Γαλλίας με άλλες χώρες.
Πρόκειται για τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Διεθνών Σχέσεων της Γενικής
Διεύθυνσης Εξοπλισμών (DGA) του Γαλλικού υπουργείου Άμυνας, Στρατηγό
Thierry Carlier. Οι δυο άνδρες σύμφωνα με την ανακοίνωση, συζήτησαν
θέματα περαιτέρω ενίσχυσης και υλοποίησης διμερούς αμυντικό-τεχνικής
συνεργασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες από κύκλους του υπουργείου Εθνικής Άμυνας,
στην ατζέντα φυσικά υπήρξαν οι φρεγάτες για τις οποίες πολύ πρόσφατα η
Γαλλία πήρε στα χέρια της Ελληνική υπογραφή- μη δεσμευτική- με την οποία
ουσιαστικά πέταξε το γάντι στους Γάλλους ώστε να πραγματοποιήσουν την
απαραίτητη έρευνα αγοράς στα πιστωτικά ιδρύματα του Παρισιού για το ποιο
θα δεχτεί να χρηματοδοτήσει το Ελληνικό πρόγραμμα, με εγγυητές το
Γαλλικό δημόσιο.
Ο Γάλλος Αξιωματούχος φαίνεται πως δήλωσε αισιόδοξος για την
υπόθεση εκτιμώντας με επίκεντρο τις τόσο προχωρημένες συζητήσεις και την
θέληση των δυο πλευρών, η λύση θα δοθεί. Είναι ο άνθρωπος που
έχει ταξιδέψει πολλές φορές στην Αθήνα, όπως αναφέρει το Hellas Journal,
στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την προμήθεια από το Πολεμικό
Ναυτικό για τις φρεγάτες τύπου «Belharra», αλλά και για παρεμβάσεις
ουσίας στους εκπροσώπους των Γαλλικών εταιριών που σχετίζονται με τα
Mirage 2000 και την πολυπόθητη υποστήριξή τους.
Ο Στρατηγός Thierry Carlier, έχει συνεργαστεί πολλές ώρες με τον
Έλληνα ομόλογό του Ναύαρχο ε.α. Κυριάκο Κυριακίδη ώστε να δώσουν από
κοινού λύσεις σε προβλήματα που ανέκυπταν είτε για το ζήτημα των
φρεγατών είτε για τα Mirage ή και γι’ άλλα θέματα με οπλικά συστήματα που η χώρα μας έχει προμηθευτεί από την Γαλλία.
Ευρεία σύσκεψη για τις Belharra την εβδομάδα που έρχεται
Πάντως σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο, στα μέσα της
επόμενης εβδομάδας θα βρεθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι που θα πάρουν
αποφάσεις για τις «Belharra» σε μια ευρεία σύσκεψη υπό τον Νίκο
Παναγιωτόπουλο στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Στην αίθουσα συσκέψεων σύμφωνα με τις ίδιες πηγές θα βρεθούν ο
υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου, ο
Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης εξοπλισμών, ο Αρχηγός του Γενικού
Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού με
το Ναύαρχο της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ την
πύλη της Μεσογείων αναμένεται πως θα περάσει και ο Σύμβουλος Εθνικής
Ασφάλειας Ναύαρχος Αλέξανδρος Διακόπουλος, ο οποίος είχε βρεθεί με τον
ομόλογο του κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Παρίσι και είχαν συζητήσει για τις φρεγάτες «Belharra». Πηγές του υπουργείου πάντως επισημαίνουν ότι μετά το τετ α
τετ Μητσοτάκη- Μακρόν στην Γαλλία, ακολούθησε δεύτερη συζήτηση του
Έλληνα υπουργού Εθνικής Άμυνας με την Γαλλίδα ομόλογό του στο Ελσίνκι
στο περιθώριο της άτυπης συνόδου υπουργών άμυνας της ΕΕ. Οι αποφάσεις
που πάρθηκαν εκεί, αφορούν την επίσπευση των συζητήσεων σε κάθε επίπεδο
ώστε μόλις βρεθεί το χρηματοδοτικό να είναι τα πάντα έτοιμα να
προχωρήσουν.
Η σύσκεψη αυτή στο υπουργείο την ερχόμενη εβδομάδα, πιθανότατα θα
προετοιμάσει και τις συζητήσεις που αναμένονται να γίνουν περί τα τέλη
Σεπτεμβρίου με ανώτατα στελέχη της Group Naval (εταιρία σχεδίασης και
κατασκευής των Belharra) τα οποία θα φτάσουν στην Ελλάδα από το Παρίσι,
γεγονός που δείχνει ότι «το πράγμα τρέχει» αρκετά.
Πάντως ανώτατες πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό σημειώνουν ότι πρώτα
πρέπει να διασφαλιστούν τα χρήματα, ώστε να αποφασιστεί στη συνέχεια
«το τι καράβι θέλουμε» κι αυτό το λένε διότι η βάση για την αρχή της
ναυπήγησης και του εξοπλισμού της νέας φρεγάτας είναι το τι ποσά θα
διατεθούν και για τα δυο πλοία, ώστε να μην είναι το ίδιο με το Γαλλικό καράβι μιας και η χώρα μας έχει άλλες ιδιομορφίες στα επιχειρησιακά της σχέδια.
Ο δρόμος δείχνει ακόμη μακρύς με την πίεση να έγκειται στο γεγονός
ότι για να μπει και η Ελλάδα στην σειρά αναμονής για την κατασκευή του
δικού της πλοίου, θα πρέπει μέχρι τον ερχόμενο Ιανουάριο να έχουν βρεθεί
τα χρήματα, να μπουν οι υπογραφές και να δοθούν τα χέρια ώστε να
προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση το πρόγραμμα των Ελληνικών φρεγατών. Η πίεση χρόνου εδώ που έχουμε φτάσει υπάρχει:
Πρώτον γιατί απαιτούνται το ταχύτερο δυνατό νέα πλοία αυτού του βεληνεκούς για το Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο,
Δεύτερον διότι οι διαπραγματεύσεις έχουν φτάσει στην τελική ευθεία
αλλά υπάρχουν αρκετές ακόμη ασάφειες και ενστάσεις, όπως για παράδειγμα η
Ελληνική συμμετοχή σε αυτό το πρόγραμμα ναυπήγησης και
Τρίτον οι ίδιες πηγές λένε πως με την πίεση χρόνου ικανοποιούνται τα «θέλω» των Γάλλων και όχι τα δικά μας.
Όλες τις αλλαγές που προτείνει το υπουργείο Παιδείας όσον αφορά στην λειτουργία των ΑΕΙ περιγράφει σε επιστολή της προς τους πρυτάνεις η Νίκη Κεραμέως.
Μεταξύ άλλων, η υπουργός Παιδείας προτείνει:
Σύνδεση της αξιολόγησης με τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης.
Πολυετείς προγραμματικές συμφωνίες του Υπουργείου Παιδείας με τα Ιδρύματα, προκειμένου να διευκολυνθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός.
Καθιέρωση
ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα και ο ρόλος των
Ιδρυμάτων στον προσδιορισμό ανώτερης βάσης εισαγωγής και αριθμού
εισακτέων.
Τέλος το υπουργείο Παιδείας ζητεί τις θέσεις των
πανεπιστημιακών, ώστε να προχωρήσει στην δημιουργία νόμου έως το τέλος
του 2019.
Η επιστολή προς τους πρυτάνεις:
«Επιδίωξή
μας από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας
και Θρησκευμάτων είναι να οικοδομήσουμε σχέση αγαστής συνεργασίας και
αμοιβαίας εμπιστοσύνης με την ακαδημαϊκή κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό,
κατά τις πρόσφατες συναντήσεις μας με το Προεδρείο της Συνόδου
Πρυτάνεων, την ΠΟΣΔΕΠ και επί μέρους Πρυτανικές Αρχές και μέλη της
ακαδημαϊκής κοινότητας, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε και για την
επερχόμενη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης που αφορά στη θέσπιση
ενός νέου νόμου-πλαισίου για τα Ανώτατα Ιδρύματα.
Η κεντρική
κατεύθυνση και στόχευση της νομοθετικής μας πρωτοβουλίας, όπως άλλωστε
αυτή σκιαγραφήθηκε και στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης,
είναι σαφής: ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των Ιδρυμάτων,
καθώς και δημιουργία των κατάλληλων εκείνων θεσμών, μηχανισμών και
κινήτρων που θα εμπεδώσουν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα πιο σύγχρονα και
εξωστρεφή, αξιολογούμενα, πιο ανταγωνιστικά και σε κοινό βηματισμό με
την αγορά εργασίας. Απώτερος σκοπός είναι να αναβαθμίσουμε το δημόσιο
πανεπιστήμιο, απελευθερώνοντας τις δημιουργικές του δυνάμεις και
αναδεικνύοντάς το σε εκπαιδευτικό κόμβο σε περιφερειακό και διεθνές
επίπεδο.
Πρόθεσή μας είναι τους επόμενους μήνες να τεθεί σε
δημόσια διαβούλευση το νέο σχέδιο νόμου που θα διέπει τη λειτουργία της
Ανώτατης Εκπαίδευσης. Και σε αυτή την προσπάθεια σας θέλουμε αρωγούς.
Διότι η σχετική γνώση και εμπειρία σας είναι πολυσχιδής και εξαιρετικά
πολύτιμη. Αλλά και διότι το νέο σχέδιο νόμου είναι μια ευκαιρία να
προωθηθούν εφαρμόσιμες και πρακτικές λύσεις που θα διευκολύνουν το έργο
σας.
Ως εκ τούτου, θα εκτιμούσαμε ιδιαιτέρως εάν μέχρι τις 30
Σεπτεμβρίου λαμβάναμε τις προτάσεις σας για τα επιμέρους θέματα που
αναφέρονται κατωτέρω, αλλά και για τυχόν παρεμφερή ζητήματα που μπορεί
να θεωρείτε σκόπιμα, χρήσιμα ή/και αναγκαία. Ειδικότερα, θα θέλαμε τις
απόψεις σας ιδίως αναφορικά με τις ακόλουθες θεματικές ενότητες: 1. Αποτελεσματικότεροι Θεσμοί Διοίκησης
–
Επανακαθορισμός αρμοδιοτήτων για τα όργανα διοίκησης του Πανεπιστημίου
(εύρος και εσωτερική κατανομή αρμοδιοτήτων, με στόχο την αποφυγή
αλληλοεπικαλύψεων και αύξηση της αποτελεσματικότητας στη λήψη και
εφαρμογή αποφάσεων).– Θεσμικά αντίβαρα εντός του Πανεπιστημίου,
απαραίτητα για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο στα
Πανεπιστήμια και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου: Συμβούλιο Ιδρύματος
(ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής). – Γενικός Γραμματέας στα Ανώτατα Ιδρύματα (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής). 2. Οικονομική Διαχείριση & Προσέλκυση Επιπλέον Πόρων 2.1 Κρατική Χρηματοδότηση –
Θέσπιση νέων κανόνων (αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών) για τον
προσδιορισμό του ύψους της κρατικής χρηματοδότησης ανά Ίδρυμα. Σύνδεση
της αξιολόγησης με τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης. – Πολυετείς
προγραμματικές συμφωνίες του Υπουργείου Παιδείας με τα Ιδρύματα,
προκειμένου να διευκολυνθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός. 2.2 Πρόσθετοι Πόροι –
Ίδρυση Ν.Π.Ι.Δ. για τη διαχείριση ίδιων πόρων από ερευνητικά
προγράμματα, αξιοποίηση πνευματικής ιδιοκτησίας και περιουσίας
Πανεπιστημίων. – Επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-off): Θέσπιση νέων
κανόνων, διαδικασιών και κινήτρων για την αξιοποίηση της ερευνητικής
δραστηριότητας των Ιδρυμάτων (ενδεικτικά, μέσω επιχειρηματικών
επιταχυντών, θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων, της υλοποίησης πατεντών και
επιστημονικών ιδεών κ.αλ.). – Αξιοποίηση σχημάτων ΣΔΙΤ για την κάλυψη αναγκών των Ιδρυμάτων. – Αναμόρφωση κανονιστικού πλαισίου για τις δωρεές.
Σημειωτέον
ότι προχωρούμε ήδη σε απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ για
την ουσιαστική επιτάχυνση των σχετικών διοικητικών ενεργειών
(τροποποίηση ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου, διαδικασιών κ.αλ. για
μεγαλύτερη ευελιξία και μείωση της γραφειοκρατίας), με τις κατάλληλες
θεσμικές εγγυήσεις διαφάνειας και λογοδοσίας. Οι σχετικές διατάξεις θα
σας αποσταλούν για το σχολιασμό σας. 3. Αξιολόγηση και Πιστοποίηση της Ποιότητας – Αναβάθμιση και ενίσχυση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση. –
Θέσπιση νέου κανονιστικού πλαισίου για την αξιολόγηση των Ιδρυμάτων εν
γένει, καθώς και για τη διαμόρφωση εφεξής του ακαδημαϊκού χάρτη της
χώρας (συγχωνεύσεις, ενοποιήσεις Ιδρυμάτων, δημιουργία νέων τμημάτων),
ιδίως με τη θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών και κριτηρίων και την
πρόβλεψη προηγούμενης σχετικής τεκμηρίωσης. – Ενίσχυση του θεσμού της αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών. 4. Προγράμματα Σπουδών – Διεύρυνση δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων. – Απελευθέρωση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών. – Ενίσχυση των θερινών/χειμερινών προγραμμάτων. – Καθιέρωση ενός εσωτερικού προγράμματος κινητικότητας για φοιτητές μεταξύ Ελληνικών Πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus. – Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ’ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. –
Ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και
ιδιωτικούς φορείς, σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα. – Καθιέρωση ανώτατου χρονικού ορίου ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών ν+2 (πλην ορισμένων εξαιρέσεων). 5. Λοιπά Θέματα –
Καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα και ο ρόλος
των Ιδρυμάτων στον προσδιορισμό ανώτερης βάσης εισαγωγής και αριθμού
εισακτέων. – Ενίσχυση του τεχνολογικού τομέα και προτεινόμενες
δράσεις για την επίλυση προβλημάτων (διοικητικής φύσης ή άλλης) που
δημιουργήθηκαν από την πρόσφατη ενοποίηση των πρώην Πανεπιστημίων και
ΤΕΙ. – Θεσμικό πλαίσιο για τη στέγαση και τη σίτιση φοιτητών.
Πέραν
των ως άνω θεματικών, παρακαλούμε να θέσετε υπόψη μας και τυχόν
επιπλέον προτάσεις που εκτιμάτε ότι θα συμβάλουν στην αποτελεσματικότερη
λειτουργία των Ιδρυμάτων και την εξυπηρέτηση της εκπαιδευτικής
αποστολής τους»