ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης
Προσλήψεις
20.000 ανθρώπων στο Δημόσιο και 8.000 στους ΟΤΑ προανήγγειλε ο υπουργός
Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, σε δηλώσεις του το Σάββατο.
Έρχονται 20.000 προσλήψεις στο Δημόσιο και 8.000 προσλήψεις στους ΟΤΑ, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος.
Ο κ. Θεοδωρικάκος είπε ότι οι προσλήψεις γίνονται μέσω ΑΣΕΠ και η
κυβέρνηση κάνει τον προγραμματισμό τηρώντας τη δέσμευση του «1 προς 1»,
δηλαδή 1 πρόσληψη για 1 αποχώρηση.
Αναφορικά με τις προσλήψεις στο Δημόσιο, ο υπουργός διευκρίνισε ότι
θα γίνουν στους τομείς της Παιδείας, της Υγείας, της Ασφάλειας και της
Κοινωνικής Πρόνοιας που αποτελούν, όπως είπε, «πολιτικές
προτεραιότητες».
«Τα δυο τελευταία χρόνια έχουν φύγει
20.300 εργαζόμενοι από το δημόσιο, κι έχουμε οριοθετήσει 19.700
προσλήψεις», είπε ο κ. Θεοδωρικάκος, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
Αναφορικά με την τοπική αυτοδιοίκηση, ο υπουργός Εσωτερικών είπε ότι
εκεί οι προσλήψεις εξαιρούνται από τον κανόνα του «1 προς 1» διότι δεν
επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι προσλήψεις στους ΟΤΑ, όπως εξήγησε,
αφορούν «2.900 άνθρωποι για το πρόγραμμα κοινωνικής πολιτικής "Βοήθεια
στο Σπίτι". Επίσης 1.700 άτομα συνοριοφύλακες, 2.500 άτομα υγειονομικό
προσωπικό, 4.500 άτομα στο χώρο της ειδικής αγωγής και περί τους 5.250
εκπαιδευτικούς -και άλλοι τόσοι του χρόνου για να καλυφθούν οι ανάγκες
της Παιδείας».
Ο κ. Θεοδωρικάκος τόνισε ότι υπάρχει αυστηρός προγραμματισμός και έτσι το κράτος «μπορεί να ανταποκριθεί σε βασικές ανάγκες»
Την
πολιτική που άσκησε η κυβέρνηση του, υπερασπίστηκε ο πρόεδρος του
ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας. Τι είπε για μεταναστευτικό, Τουρκία, Κυπριακό και
άλλα ζητήματα.
Για τη «δύσκολη σχέση» με την Τουρκία, μίλησε μεταξύ άλλων ζητημάτων, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας,
κατά την ομιλία του στην 34η Διάσκεψη του Αραβικού Ινστιτούτου
Επιχειρηματιών στην Τυνησία, με θέμα «Πολιτικές κρίσεις: Προς ένα
αποτελεσματικό κράτος».
Όπως τόνισε, η προηγούμενη κυβέρνηση επέμεινε σε μια «φιλειρηνική, ενεργητική, πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική».
«Είπαμε ότι οφείλουμε να αποτελέσουμε έναν πυλώνα ειρήνης,
σταθερότητας και ασφάλειας σε μια ολοένα και πιο αποσταθεροποιημένη
περιοχή», τόνισε ο πρώην πρωθυπουργός, υπενθυμίζοντας τις προσπάθειες
προσέγγισης με την Τουρκία και την «προώθηση μιας θετικής ατζέντας στις
ευρωτουρκικές σχέσεις με εφαλτήριο τη συνεργασία στο προσφυγικό».
Παράλληλα, αναφέρθηκε στις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού και την
στήριξη της Ελλάδας και της κυβερνησής του, στον Τούρκο Πρόεδρο, κατά
την «αποτρόπαια απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία».
«Δυστυχώς, οι σχέσεις μας
επιδεινώθηκαν στη συνέχεια, με την τουρκική επιθετικότητα να αυξάνεται
ραγδαία τόσο στο Αιγαίο όσο και στην κυπριακή ΑΟΖ. Δεν διστάσαμε όμως να
κρατήσουμε τους διαύλους ανοιχτούς ειδικά αυτές τις δύσκολες στιγμές
και καταφέραμε να αποτραπούν τα χειρότερα», τόνισε μεταξύ άλλων και
έκανε λόγο για την «πρώτη επίσκεψη Προέδρου της Τουρκίας στην Ελλάδα
μετά από 65 χρόνια» και στην επανεκκίνηση του διαλόγου για «Μέτρα
Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης μεταξύ των ΥΠΑΜ και ΥΠΕΞ από τις δύο πλευρές».
Την ίδια στιγμή κατέστησε σαφή την ανάγκη του σεβασμού απέναντι στο
διεθνές δίκαιο, ειδικά «αν ο στόχος είναι η διαχείριση του προσφυγικού ή
η οριοθέτηση των Αποκλειστικών Οικονομικών μας Ζωνών», σημειώνοντας το
θέμα της «επανέναρξης των διερευνητικών συνομιλιών με την Τουρκία για
την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας» το οποίο έθεσε, όπως είπε, «σε κάθε
συνάντηση με τον Πρόεδρο Ερντογάν μετά τις αρχές του 2016 που
πραγματοποιήθηκε ο τελευταίος γύρος».
«Η Κυπριακή Δημοκρατία θέτει το ίδιο
θέμα από το 2006. Παρότι δεν υπήρξε ουσιαστικό ενδιαφέρον από την
Τουρκία, σήμερα η γείτονάς μας τονίζει ότι κινηθήκαμε χωρίς αυτήν στην
περιοχή και προσπαθεί με παράνομο τρόπο να επιβάλλει τετελεσμένα στην
Ανατολική Μεσόγειο», πρόσθεσε, επισημαίνοντας: «θα πρέπει οι γείτονές
μας να καταλάβουν ότι οι σχέσεις μας δεν μπορούν να οικοδομηθούν με
αυτόν τον τρόπο, αλλά μόνο με αμοιβαίο σεβασμό και διάλογο».
«Ολοκληρώνουμε τη μεγάλη ασφαλιστική μεταρρύθμιση του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ... »
Εύσημα από τον Γ. Βρούτση στους προκατόχους του για τη «συνέχεια» στους αντιασφαλιστικούς νόμους
Την αντιασφαλιστική «συνέχεια» όλων των κυβερνήσεων του κεφαλαίου,
την οποία αναδεικνύει σταθερά το ΚΚΕ στο λαό, κόντρα στον
αποπροσανατολιστικό κουρνιαχτό που σηκώνουν τα αστικά επιτελεία, ήρθε να
επιβεβαιώσει χτες πλήρως ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης,
δίνοντας εύσημα στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για το ότι διατήρησε και πήγε
παραπέρα τους αντιασφαλιστικούς νόμους της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, δίνοντας τη
δυνατότητα στη σημερινή κυβέρνηση να κάνει το «τελευταίο βήμα».Χαρακτηριστικά,
απευθυνόμενος σε βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σε χτεσινή συνεδρίαση Επιτροπής
της Βουλής, με αφορμή το νέο αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί
το Γενάρη, ο Γ. Βρούτσης είπε πως με τη νομοθετική πρωτοβουλία της ΝΔ «θα
έχουμε ολοκληρώσει μια μεγάλη ασφαλιστική μεταρρύθμιση ως ένα
αποτέλεσμα από το 2010, από την περίοδο του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ και της
ΝΔ»!
Αναφέρθηκε σε νομοθετήματα στο Ασφαλιστικό των προηγουμένων κυβερνήσεων που «τα κράτησε ο ΣΥΡΙΖΑ και πολύ καλά έκανε», όπως είπε, και πρόσθεσε ότι «τα προχωρήσαμε όλοι μαζί και τώρα θα πάμε στο τελευταίο βήμα», το οποίο ζήτησε να έχει τη στήριξη «του μεγαλύτερου τμήματος της Βουλής».
Απευθυνόμενος ξανά σε βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, σημείωσε πως «το σχέδιο το οποίο αφορά την ανταποδοτική και τη βασική σύνταξη δεν είναι σχέδιο του νόμου 4387 (σ.σ. δηλαδή του νόμου Κατρούγκαλου), ήταν
του Λοβέρδου, του ΠΑΣΟΚ, το οποίο κρατήθηκε από εμένα και το συνεχίσατε
κι εσείς, όπως κρατήθηκαν κι άλλα πράγματα και θα κρατηθούν σωστές
αντηρίδες και θα αλλάξουν περιοχές που το ίδιο το ΣτΕ αμφισβήτησε».
Επιβεβαιώνει
ανοιχτά δηλαδή ο Γ. Βρούτσης αυτό που αποκαλύπτει σταθερά το ΚΚΕ, ότι η
ΝΔ όχι μόνο δεν πρόκειται να καταργήσει τον νόμο Κατρούγκαλου αλλά θα
τον εφαρμόσει και θα τον «βελτιώσει» από νομικά κενά σε ορισμένες
«περιοχές», προκειμένου το αντιλαϊκό περιεχόμενό του να εφαρμοστεί πιο
αποτελεσματικά στην πράξη, διευκολύνοντας το «τελευταίο βήμα» στην
επιχείρηση ιδιωτικοποίησης της Ασφάλισης.
Σκαλοπάτι για την ιδιωτικοποίηση η προωθούμενη «ενοποίηση» ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ
Στο
μεταξύ, σκαλοπάτι για την προώθηση της ιδιωτικής επικουρικής ασφάλισης,
αλλά και για την αφαίμαξη της σημερινής δημόσιας επικουρικής σύνταξης
στην κύρια σύνταξη του ΕΦΚΑ, αποτελεί η απόφαση που πάρθηκε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο για «ενοποίηση» του ΕΦΚΑ και του ΕΤΕΑΕΠ και δημιουργία του e-ΕΦΚΑ.
Παρότι
η κυβέρνηση επιχειρεί να παρουσιάσει τα παραπάνω ως ένα απλό οργανωτικό
μέτρο για την «ταχύτατη εισαγωγή και εναρμονισμένη χρήση ηλεκτρονικών
υπηρεσιών», η ιστορία των ενοποιήσεων την τελευταία 20ετία δείχνει ότι
αυτές γίνονταν πάντα σε βάρος των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων,
έχοντας πάντα ως κοινό παρανομαστή την περικοπή παροχών, την απαλλαγή
των εργοδοτών από υποχρεώσεις, όπως και του ίδιου του κράτους.
Ετσι,
μπορεί το υπουργείο Εργασίας να υποστηρίζει ότι παρά την «ενοποίηση» το
ΕΤΕΑΕΠ θα συνεχίσει να είναι ξεχωριστός κλάδος με λογιστική αυτοτέλεια,
μπορεί να επικαλούνται τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας πως
«η κύρια σύνταξη και η επικουρική αποτελούν διαφορετικά υπολογίσιμα
συνταξιοδοτικά δικαιώματα, που προέρχονται από διαφορετικό λόγο», όπως όμως δήλωνε χτες και ο αρμόδιος υφυπουργός Ν. Μηταράκης,«η
ψηφιακή ενοποίηση σε κάθε περίπτωση θα δημιουργήσει μια πολύ ισχυρή
διοικητική βάση για τη μετάβαση στη νέα κεφαλαιοποιητική επικουρική
σύνταξη, η οποία θα τεθεί σε ισχύ από 1/1/2021, καθώς βάζει τέλος στην
όποια συζήτηση γινόταν για πιθανές αστάθειες του κόστους μετάβασης».
Δηλαδή,
ομολογείται ότι η «ενοποίηση» ΕΦΚΑ - ΕΤΕΑΕΠ γίνεται για να διευκολυνθεί
η προώθηση της ιδιωτικής επικουρικής σύνταξης και να αντιμετωπιστεί το
«κόστος μετάβασης», που έτσι κι αλλιώς θα φορτωθεί στο λαό.
Τις παραπάνω στοχεύσεις από την «ενοποίηση» αναδεικνύει ο Σύλλογος Υπαλλήλων Ασφαλιστικών Ταμείων (ΣΥΑΤ), σημειώνοντας σε ανακοίνωσή του: «Μετά
τα πορίσματα των "σοφών" και τις εισηγήσεις για την ιδιωτικοποίηση της
επικουρικής ασφάλισης (ΕΤΕΑΕΠ), η κυβέρνηση κάνει ένα ακόμη βήμα
παραπέρα σε ακόμα χειρότερη βάση, προκειμένου άμεσα όχι μόνο να
ιδιωτικοποιήσει την επικουρική ασφάλιση αλλά να την καταργήσει οριστικά,
ενσωματώνοντάς την στην Κύρια Ασφάλιση, έτσι ώστε να ανοίξει ο δρόμος
για τη δημιουργία των λεγόμενων 3 πυλώνων. Θέλει να δώσει τη χαριστική
βολή στην Κοινωνική Ασφάλιση, στο εκτελεστικό απόσπασμα που την έστειλε ο
νόμος Κατρούγκαλου. (...) Θέλουν να βάλουν στο χέρι τα
αποθεματικά των 7 δισεκατομμυρίων του ΕΤΕΑΕΠ. Θέλουν να τα
χρησιμοποιήσουν απευθείας για να καλύψουν κύριες συντάξεις. Το ίδιο
έκαναν και όταν είχαν καταληστέψει τα αποθεματικά του ΕΤΕΑΜ, που το
ενοποίησαν με άλλα επικουρικά ταμεία (ΕΤΕΑ κ.λπ.), που είχαν
αποθεματικά, για να μπορούν να καταβάλλουν τις επικουρικές συντάξεις».
Τέλος, το σωματείο τονίζει ότι μετά και τη συνάντηση που είχε με τον διοικητή του ΕΤΕΑΕΠ, «όχι
μόνο δεν ξεκαθάρισε το τοπίο, αλλά ίσα - ίσα ανέδειξε την αναγκαιότητα
για μαζικό ξεσηκωμό των εργαζομένων και όλου του λαού, μπροστά στο
διαφαινόμενο έγκλημα καταλήστευσης των αποθεματικών των ασφαλιστικών
ταμείων και προώθησης με κάθε μέσο της ιδιωτικής ασφάλισης».
ΕΛΑΣ: Στον Συνήγορο του Πολίτη οι καταγγελίες για «αστυνομική βία» στις χθεσινές εκδηλώσεις
Newsroom
, CNN Greece
14:52 Σάββατο, 07 Δεκεμβρίου 2019
- Ανανεώθηκε 15:05
Πηγή: INTIME
Στον Συνήγορο του Πολίτη στέλνει η ΕΛΑΣτις
καταγγελίες που «αναπαράγονται στο διαδίκτυο, σχετικά με περιστατικά
"αστυνομικής βίας", κατά τη διάρκεια των χθεσινών εκδηλώσεων και πορειών
στη μνήμη του Αλέξη Γρηγορόπουλου», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται σε ανακοίνωση της.
Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ότι γίνεται «παράκληση να διερευνηθούν κατά προτεραιότητα»
και καλούνται όσοι έχουν υλικό που μπορεί να χρησιμοποιεί ως απόδειξη ή
έπεσαν θύμα της προαναφερθείσας βίας, να αποταθούν στον μηχανισμό
διερεύνησης.
«Καλούνται πολίτες, που έχουν αντίστοιχο υλικό ή είναι μάρτυρες ή
θεωρούν ότι έχουν υποστεί βία σε ανάλογα περιστατικά, να αποταθούν στον
προαναφερθέντα μηχανισμό διερεύνησης του Συνηγόρου του Πολίτη»,
σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Η αλήθεια για τον “ένδοξο”
τουρκικό στρατό, την οποία αποκρύβει επιμελώς η τουρκική δημοσιογραφική
“μονταζιέρα”, δεν πείθει πλέον κανέναν (ειδικά σε ότι αφορά στην
Α.Μεσόγειο και τις φωνασκίες των Τούρκων για την υποτιθέμενη ΑΟΖ) για
την πραγματική στρατιωτική ισχύ των ΤΕΔ.
Μετά και από την αποκάλυψη περιστατικών στις επιχειρήσεις στο συριακό έδαφος και του θέματος των πλαστών ιατρικών γνωματεύσεων. Μόνο χθες έγινε γνωστό, ότι
τουλάχιστον πέντε Τούρκοι στρατιώτες των ΤΕΔ έχασαν τη ζωή τους σε
έκρηξη βόμβας κατά του θωρακισμένου οχήματος τους στην συριακή επαρχία
του Χαλεπίου, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων SANA και τον ρωσικό
τύπο.
Σύμφωνα με πηγή, παγιδευμένο αυτοκίνητο ανατινάχθηκε τη
στιγμή που τουρκική φάλαγγα έφτασε δίπλα του. Το περιστατικό συνέβη αργά
το βράδυ της 4ης Δεκεμβρίου στη συριακή πόλη Jerablus, στα ανατολικά
της οποίας υπάρχει μια τουρκική στρατιωτική βάση.
Ως αποτέλεσμα της έκρηξης, αλλοι 12 Τούρκοι στρατιώτες των ΤΕΔ
τραυματίστηκαν. Όλα τα θύματα μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο στην Τουρκία.
Δεν έχουν ακόμη ληφθεί επίσημες δηλώσεις της τουρκικής πλευράς
σχετικά με το περιστατικό, αλλά αυτό που έγινε γνωστό είναι ότι Κούρδοι
και Σύροι, ακολουθώντας τις δηλώσεις του Άσαντ για εκδίωξη όλων των
κατακτητών της Συρίας, θα ξεκινήσουν ένα νέο τουρκικό “Βιετνάμ” με
θύματα πολλούς πιθανόν Τούρκους στρατιώτες, μέχρι να αποχωρήσουν όλα τα
τουρκικά στρατεύματα από την Β.Συρία. Αυτή η ενέδρα προκάλεσε σοκ στους
Τούρκους στρατιωτικούς, διότι κατανόησαν ότι η Συρία αποτελεί από μόνη
της μια τεράστια “παγίδα θανάτου” για τους ίδιους, ενώ σίγουρα πολλοί
δεν θα θελήσουν να υπηρετήσουν εκεί με κάθε μέσο ακόμη και πλαστές
ιατρικές γνωματεύσεις. Η πραγματικότητα λοιπόν για την
αποτελεσματικότητα των Τούρκων στρατιωτών, αξιωματικών και οπλιτών
ανακαλύπτεται καθημερινά, φέρνοντας στην επιφάνεια πράγματα και θαύματα. Οι Τούρκοι στρατιωτικοί μετά το
αποτυχημένο πραξικόπημα το 2016, κινούνται πάντα με τον φόβο να βρεθούν
σε κάποιο μπουντρούμι, κατηγορούμενοι ως “γκιουλενιστές”, σε οποιαδήποτε
αποτυχία στο πεδίο της μάχης ή εκφράζοντας οποιαδήποτε αντίρρηση σε
ανωτέρους τους για κάποια παράλογη διαταγή. Στο συριακό έδαφος, για
παράδειγμα οι τουρκικές διμοιρίες πεζικού και ίλες δρούσαν έχοντας
μπροστά ως εμπροσθοφυλακή Σύρους τζιχαντιστές ως “μάζα κρέατος” προς
κατανάλωση, αλλά αυτό δεν τους έσωσε απο τις απώλειες. Για παράδειγμα στην al-Bab
Τούρκοι κομάντος παράτησαν σε μια περίπτωση την τουρκική σημαία του
τάγματος, μαζί με δύο άρματα μάχης Leopard-2 (όχι ένα που αναφέρεται)
της ίλης που τους συνέδραμε… και έτρεχαν προς τα πίσω. Στην πόλη Afrin, σε άλλο
περιστατικό Τούρκοι επίλεκτοι στρατιώτες παράτησαν νεκρούς συναδέλφους
αν και ανήκαν στην “τρομερή” 1η Ταξιαρχία Καταδρομών του ΤΕΔ, ενώ είναι
γνωστό σε όλους ότι οι καταδρομείς μαθαίνουν από τα πρώτα στάδια της
σκληρής εκπαίδευση τους, να μην παρατούν νεκρούς ή τραυματίες στα χέρια
του εχθρού για πολλούς λόγους. Χθες,
ο τουρκικός στρατός αποφάσισε σε ξήλωμα των διακριτικών, την ατιμωτική
υποβίβαση στο βαθμό τους στρατιώτη και τέλος στην απόταξη ενός
Υπολοχαγού και ενός Λοχία ΕΠΟΠ. Η κατηγορία που τους αποδόθηκε
ήταν ότι εγκατέλειψαν νεκρούς συναδέλφους τους στο πεδίο της μάχης ( τον
Υπλγο Oğuz Kağan Usta και τον ΕΠΟΠ Λχια Mehmet Muratdağı στις 23
Ιαν.2018 στο πλαίσιο της Επιχείρησης ΚΛΑΔΟΣ ΕΛΑΙΑΣ). Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι ο τουρκικός στρατός
στο σύνολο του αποτελείται από λιποτάκτες και φυγόμαχους, αλλά άλλο
πράγμα είναι να πολεμάς για την πατρίδα σου , και άλλο είναι να πολεμάς
για αυτοκρατορίες για τις οποίες διάβαζες στο βιβλίο σε ξένα κράτη.
Κανένας σώφρων Τούρκος που ζει ειδικά στα παράλια δεν θέλει να σκοτωθεί
στην έρημο της Συρίας ή του Ιράκ, πόσο μάλλον στην Α.Μεσόγειο. Το καθεστώς Ερντογάν κατανοώντας
τους κινδύνους αυτούς και βλέποντας την ιρανική νεολαία “δίπλα”, να
σκοτώνεται κατά εκατοντάδες, εξεγειρόμενη κατά των στυγνών Ιρανών
μουλάδων, προσπαθεί να δημιουργήσει έναν νέο στρατό από μη επανδρωμένα
χερσαία, ναυτικά και εναέρια οχήματα τα οποία δεν θα σπαταλούν
ανθρώπινες ζωές. «Η Τουρκία έχει αναπτύξει τα πρωτότυπα για τρία είδη ελαφρών μη επανδρωμένων οχημάτων εδάφους» (UGV), ανακοίνωσε σήμερα Παρασκευή ο αξιωματούχος της χώρας για την αμυντική βιομηχανία İsmail Demir, στο Twitter.
Σήμερα ανακοινώθηκε από τον πρόεδρο της αμυντικής Βιομηχανίας της
Τουρκίας, ότι η χώρα σχεδιάζει να παράγει UGV ( μη επανδρωμένο όχημα για
χερσαίες επιχειρήσεις), αναφέρει ο Τύπος της Τουρκίας. “Θα είναι μικροί
βοηθοί στις μονάδες ασφαλείας μας κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων σε
σπηλιές, κατοικημένες περιοχές, πολυώροφα κτίρια και μεγάλες εκτάσεις», δήλωσε ο Demir για τα τουρκικά UGV. “Οι προκαταρκτικές δοκιμές για τα οχήματα έχουν
ολοκληρωθεί και η μαζική παραγωγή θα ξεκινήσει μετά από ανάλυση των
πραγματικών αναγκών των τουρκικών δυνάμεων ασφαλείας”, είπε ο ίδιος. Τα drone όμως όσο μεγάλα και να
είναι δεν κερδίζουν μάχες, ούτε «καρφώνουν» στο έδαφος σημαίες, ενώ
σίγουρα δεν μπορούν να ελέγξουν για παράδειγμα την Α.Μεσόγειο, ή να
υποστηρίξουν το σχέδιο “Γαλάζια πατρίδα”, για αυτό και οποιαδήποτε
πιθανή μελλοντική σύρραξη, με την Ελλάδα για παράδειγμα , θα προκαλούσε
εκατόμβη νεκρών Τούρκων στρατιωτών, και θα έριχνε σαν “τραπουλόχαρτο” το
καθεστώς του Ερντογάν. Επίσης είναι γνωστό ότι ο πόλεμος
στον αέρα θα κρίνει πολλά και εκεί οι Τούρκοι δεν διαθέτουν ικανό
αριθμό πιλότων, ενώ υπάρχει πληθώρα τουρκικών αεροσκαφών της τουρκικής
πολεμικής αεροπορίας. Για τον λόγο αυτόν η Άγκυρα
πιθανόν, εκβιάζει και προπαγανδίζει όσο μπορεί με την υπόθεση της Λιβύης
και την περιβόητη ΑΟΖ, γνωρίζοντας όμως ότι με τα λόγια δεν μπορεί να
κάνει τίποτα, διότι όταν πιθανόν φτάσει στα έργα, θα χαθεί και η ίδια.pentapostagma.gr
Ο υπουργός Εξωτερικών της Κύπρου, Νίκος Χριστοδουλίδης (δεξιά), με τον Ελληνα ομόλογό του, Νίκο Δένδια
ΑΠΕ ΜΠΕ/ΚΥΠΕ/ΚΑΤΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΚΥΠΕ/ΚΑΤΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Με
μια νέα πρωτοτυπία στην άσκηση της εξωτερικής πολιτικής της, η Λευκωσία
προχώρησε στην αποστολή ενός φαξ με αποδέκτρια την τουρκική κυβέρνηση.
Κοινοποίησε στην Αγκυρα την «πρόθεση να προσφύγει στο Διεθνές Δικαστήριο
της Χάγης» για τις παραβιάσεις της Τουρκίας στην οριοθετημένη κυπριακή
ΑΟΖ στην ανατολική Μεσόγειο.
Η
πρωτότυπη αυτή ιδέα επιβεβαιώθηκε από τον Κύπριο πρόεδρο Νίκο
Αναστασιάδη, προκαλώντας συζητήσεις για το πόσο είναι εφικτή. Συνέβη
σχεδόν ταυτόχρονα με την προγραμματισμένη συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν
και θα ήταν παράδοξο να μη γνώριζε κάτι για το φαξ η Αθήνα.
Αλλωστε
οι δύο κυβερνήσεις ήταν σε συνεχή επικοινωνία, καθώς η Τουρκία και η
Λιβύη προχώρησαν σε αυθαίρετη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας-ΑΟΖ,
παρακάμπτοντας την Ελλάδα. Χάραξαν τη γραμμή με έναν εξωφρενικό τρόπο,
αμφισβητώντας όλη την ελληνική υφαλοκρηπίδα: νοτίως της Κρήτης και
ανατολικά της, και ανατολικά της συστοιχίας των νησιών Καρπάθου, Ρόδου,
πέρα από την πλήρη αγνόηση του Καστελόριζου.
Advertisement
Υπάρχει διαδικασία;
Η
κίνηση της Λευκωσίας για «προσφυγή στη Χάγη» ήταν προετοιμασμένη εδώ
και καιρό και την εξήγησε ο Κύπριος πρόεδρος: «Υπάρχει μια διαδικασία,
διά της οποίας γνωστοποιείται η πρόθεση μιας χώρας να προσφύγει στο
Δικαστήριο της Χάγης. Προχωρήσαμε στην επίδοση σχετικής ειδοποίησης προς
την τουρκική πρεσβεία στην Αθήνα, δεν έγινε αποδεκτή, (και) εστάλη διά
άλλου μέσου. Υπάρχει απόδειξη ότι παρελήφθη, και αυτό δίνει το δικαίωμα
της προσφυγής».
Συνιστά η κίνηση αυτή μέρος
κάποιου σχεδίου της Λευκωσίας που ενεργοποιήθηκε εν μέσω κορύφωσης των
έκνομων ενεργειών της Τουρκίας; Τα γεγονότα δεν το επιβεβαιώνουν, αφού
το φαξ είναι άγνωστο αν θα αχθεί όντως ενώπιον του Διεθνούς Δικαστηρίου
της Χάγης. Υπάρχει επίσης ερωτηματικό για το κατά πόσο μπορεί να
αποσυνδεθεί στον ΟΗΕ από τον πυρήνα του Κυπριακού που παραμένει άλυτο.
Μήπως
σχετίζεται με μια προσπάθεια της Λευκωσίας για αναχαίτιση των τουρκικών
προκλήσεων; Μια προσεκτική ανάλυση δείχνει ότι πολλές ενέργειες της
Λευκωσίας γίνονται χωρίς τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Ούτε όμως και
αξιολογούνται, καθώς ανάμεσα στη Λευκωσία και την Αθήνα υπάρχει από
καιρό μια κεκτημένη αυτονομία πρωτοβουλιών.
Ενέργειες χωρίς αποτέλεσμα
Η
ιδέα για προσφυγή στη Χάγη έχει ιθύνοντα νου τον Κύπριο υπουργό
Εξωτερικών Ν. Χριστοδουλίδη και δεν είναι άσχετη με μια σειρά ενέργειες
που στηρίζονται στην ίδια φιλοσοφία -την επίκληση ενός κανόνα διεθνούς
δικαίου, την καλλιέργεια εντυπώσεων στην κοινή γνώμη- αλλά εν τέλει
μπορεί να έχει μηδέν ή και αντίθετο αποτέλεσμα.
Για
παράδειγμα, με την ανάληψη των καθηκόντων του ως ΥΠΕΞ, ο Ν.
Χριστοδουλίδης προχώρησε στην κατάθεση στον ΟΗΕ συντεταγμένων ΑΟΖ στη
βόρεια θαλάσσια περιοχή της Κύπρου. Πρόκειται για περιοχή που ελέγχεται
φυσικά πλήρως από την Τουρκία ως αποτέλεσμα της κατοχής μεγάλου τμήματος
των βορείων ακτών της Κύπρου από το 1974, απέναντι από τις ακτές της
Τουρκίας.
Στο συγκεκριμένο ζήτημα η Αθήνα είχε
σοβαρές επιφυλάξεις και εν τέλει περιορίστηκε να ζητήσει από τη
Λευκωσία να καταθέσει συντεταγμένες που να μην υποδηλούν ότι τέμνονται
με την ελληνική υφαλοκρηπίδα, π.χ. με το Καστελόριζο.
Στην
ενέργεια της Λευκωσίας η Τουρκία απάντησε σε ελάχιστο χρόνο με
γεωτρήσεις στην ντε φάκτο ελεγχόμενη περιοχή – βορείως, δυτικά και
ανατολικά της Κύπρου. Υπήρξαν πολύ χλιαρές διεθνείς αντιδράσεις γιατί οι
πάντες γνωρίζουν ότι είναι αδύνατον υπό τις παρούσες συνθήκες να
καθοριστούν όρια ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας ανάμεσα στην Τουρκία και την Κύπρο με
συμφωνημένο και τελεσίδικο τρόπο, όπως προβλέπει το Διεθνές Δίκαιο της
Θάλασσας.
Το Κυπριακό είναι άλυτο και η
Τουρκία δεν αναγνωρίζει την κυπριακή κυβέρνηση από το 1963 για να
καθίσει στο ίδιο τραπέζι μαζί της. Επιπρόσθετα δεν υιοθετεί την
οριοθέτηση με βάση τη «μέση γραμμή» που κάνει η Λευκωσία. Υιοθετεί άλλες
προσεγγίσεις εντός και εκτός αποδεκτών ορίων, με βάση το Διεθνές
Δίκαιο.
Για παράδειγμα επικαλείται την πρόνοια
του νέου Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας –ασχέτως αν δεν το υιοθετεί στο
σύνολό του– περί χάραξης ορίων με την αρχή της ευθυδικίας. Οχι μόνο της
μέσης γραμμής, που σημαίνει να λαμβάνονται υπόψη και άλλοι παράγοντες
(μήκος ακτογραμμών, πληθυσμός κ.λπ.).
Στην
εξωτερική πολιτική που ασκεί η Λευκωσία, με συναίνεση της Ελλάδας,
εντάσσονται και οι τριμερείς περιφερειακές συνεργασίες, με κύριους
εταίρους την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Ο Ν. Χριστοδουλίδης κατατάσσει τις
«τριμερείς» ως βασικό πυλώνα της εξωτερικής πολιτικής του, θεωρώντας ότι
θωρακίζουν τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κύπρου στην οριοθετημένη στον
Νότο κυπριακή ΑΟΖ.
Η διάσταση αυτή δεν
επιβεβαιώθηκε στην πράξη. Αντίθετα, η Τουρκία, αντιδρώντας στις
τριμερείς, έχει προβεί σε σοβαρές έκνομες ενέργειες εντός της
οριοθετημένης κυπριακής ΑΟΖ και επέβαλε την ντε φάκτο παρουσία της
γκριζάροντας σχεδόν τα πάντα. Τόσο με τη συνεχή ναυτική παρουσία της όσο
και με γεωτρήσεις σε περιοχή νοτιοδυτικά της Κύπρου (τεμάχιο 7), που
θεωρεί ότι είναι δική της υφαλοκρηπίδα, και σε περιοχή νοτιοανατολικά
της Κύπρου (τεμάχιο 3), εξ ονόματος των δικαιωμάτων των Τουρκοκυπρίων.
Ο
Ν. Χριστοδουλίδης περιέλαβε τη θέση για προσφυγή στη Χάγη και στις
αντιπροτάσεις Αναστασιάδη προς Ακιντζί το περασμένο καλοκαίρι για το
θέμα του διαμοιρασμού του φυσικού αερίου προς όφελος όλης της Κύπρου.
Και σε αυτή την πρόταση υπάρχει η ίδια συνισταμένη: ότι το Κυπριακό
παραμένει σε κατάσταση παγιωμένης διαίρεσης, συνεπώς τα ζητήματα που
αφορούν τις θάλασσες και τον φυσικό πλούτο –στο μυαλό της Λευκωσίας– θα
γίνουν ομαλά και ανεξάρτητα από το υπαρκτό πρόβλημα.
Ο
πρόεδρος Ν. Αναστασιάδης έθεσε προϋπόθεση για μερίσματα στην
τουρκοκυπριακή κοινότητα από το φυσικό αέριο να αποδεχθεί η Τουρκία
οριοθέτηση ΑΟΖ με την Κύπρο. Με βάση την ίδια φιλοσοφία, ο πρόεδρος Ν.
Αναστασιάδης εκτιμά τώρα ότι με την αποστολή φαξ προς την Τουρκία για
προσφυγή στη Χάγη, θα προστατεύσει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κύπρου
απέναντι στην Τουρκία: «Εχουμε πει ότι θα χρησιμοποιήσουμε κάθε νόμιμο
όπλο, κάθε διεθνές φόρουμ, κάθε διεθνή οργανισμό, προκειμένου να
προστατεύσουμε τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας».
Ουτοπία και πραγματικότητα
Η
εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης Αναστασιάδη έχει από καιρό προσλάβει
μια κατεύθυνση που συγκρούεται με τα πραγματικά γεγονότα. Για
παράδειγμα, καθώς η Τουρκία εντείνει τις προκλήσεις στις θάλασσες, με
ντε φάκτο παραβιάσεις και γεωτρήσεις, η Λευκωσία διατείνεται ότι το
ενεργειακό της πρόγραμμα εξελίσσεται απρόσκοπτα, απλώς και μόνο γιατί
εκδίδει συνεχώς καταγγελίες.
Τις τελευταίες
εβδομάδες, όμως, οι κινήσεις της Τουρκίας με την κατάθεση συντεταγμένων
στον ΟΗΕ για θαλάσσιες ζώνες σε όλη την ανατολική Μεσόγειο δείχνουν ότι
τα πράγματα προσλαμβάνουν συνεχώς μια άλλη τροπή, συμπαρασύροντας και
την Ελλάδα.
Τo φαξ για προσφυγή στη Χάγη
παρελήφθη αλλά μπορεί και να ξεχαστεί. Ο Κύπριος πρόεδρος παραδέχεται
για τη διαδικασία: «Βεβαίως υπάρχουν και ενδεχομένως να προκύψουν
δυσκολίες…». Προφανώς γνωρίζει πολύ καλά πως μαζί με το κώλυμα μη
αναγνώρισης Τουρκίας-Κύπρου, δεν συνηγορούν και πολλά άλλα.
Η
Τουρκία και στις πιο ιδανικές συνθήκες, χωρίς το πολιτικό βαρύ
πρόβλημα, απαιτούσε –όπως και στο Αιγαίο– να προηγηθούν διμερείς
διαπραγματεύσεις και μόνο κάτω από αφόρητη πίεση θα δεχόταν υπογραφή
συνυποσχετικού για τη Χάγη