Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017

Μας Κυβερνούν Επικίνδυνοι ή Αυξήθηκε η Παραγωγικότητα της Ελληνικής Οικονομίας; Σπύρος Στάλιας, Οικονομολόγος PhD

Μας Κυβερνούν Επικίνδυνοι
ή  Αυξήθηκε η Παραγωγικότητα της Ελληνικής Οικονομίας;
Σπύρος Στάλιας, Οικονομολόγος PhD

Η επιβολή της λιτότητας και των μνημονίων το 2010 είχε ως στόχο την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής Οικονομίας.
Λόγω της δυναμικής της Γερμανικής Οικονομίας, η αξία του ευρώ, από της εισαγωγής του, διατηρήθηκε και διατηρείται  σε λίαν υψηλά επίπεδα, σε σχέση με τα άλλα διεθνή νομίσματα, με αποτέλεσμα να υπονομευτεί η ανταγωνιστικότητα των οικονομιών όλων των χωρών του Νότου.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το μοναδιαίο εργατικό κόστος των προϊόντων και των υπηρεσιών να είναι υψηλότερο από αυτό της Γερμανίας. Κατά συνέπεια, η επιβολή των μέτρων λιτότητας,  αποσκοπούσε μέσω της μείωσης των  πάσης φύσεως αμοιβών, να αυξηθεί η παραγωγικότητα της Ελληνικής Οικονομίας.
Η αύξηση της παραγωγικότητας της Ελληνικής Οικονομίας υποτίθεται ότι θα αύξανε τις εξαγωγές, που με την σειρά τους  θα έφερναν ευρώ για την ανάπτυξη και την αποπληρωμή των χρεών, αφού η άλλη πηγή για την ανεύρεση ευρώ, ο δανεισμός, είναι απαγορευτικός για την Ελλάδα.
Η οδός αυτή είναι μονόδρομος τόσο για την Ελλάδα όσο και για  τις άλλες χώρες της ευρωζώνης, αφού δεν διαθέτουν το δικό τους νόμισμα.
Είναι σύμφωνη με την επικρατούσα Νεοφιλελεύθερη Θεωρία του ΔΝΤ, της ΕΚΤ, της ΕΕ και των ποικιλώνυμων Τραπεζιτών που διοικούν την Ευρώπη. Με άλλα λόγια, η εφαρμογή δραστικής μείωσης των εργατικών αμοιβών και μισθών,  που ίσως είναι μια αποτελεσματική πολιτική για την διάσωση μιας επιχείρησης, είναι και η ενδεδειγμένη και για ένα κράτος.
 Έχουμε την εφαρμογή της μικροοικονομικής λογικής  για την λύση μακροοικονομικών προβλημάτων.
Συνταγή καταστροφής που ποτέ δεν πέτυχε, και αν κάποιος έχει ένα ιστορικό παράδειγμα να μας το πει.  
Διανύουμε ήδη από το 2009 τον 9ο χρόνο λιτότητας και από το 2010 διανύουμε τον 8ο χρόνο λιτότητας με μνημόνια. Καλόν είναι λοιπόν να ερευνήσουμε, αν αυτή η πολιτική που ασκείται, έχει φέρει τα αποτελέσματα που οι σχεδιαστές της αυτής προσδοκούσαν, με βάση την επιστήμη, την οικονομική ιστορία και την εμπειρία,  ή ζούμε μια δυστυχία χωρίς να έχουμε καμία προοπτική, που σηματοδοτεί ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε την λύση της επιστροφής στο Εθνικό Νόμισμα.
Την εξέλιξη θα την παρακολουθήσουμε μέσα από τα στοιχεία των Εθνικών Λογαριασμών (Η Ελλάς με Αριθμούς, Ελληνική Στατιστική Αρχή (EΛΣΤΑΤ), 3/2/2017), με την βοήθεια ενός απλού του τύπου R = (Pw/P) που απαιτεί τα ανώτατα μαθηματικά της Πρακτικής Αριθμητικής για να καταλάβουμε τι λέει.
 Ο παραπάνω τύπος, που τον αποκαλούμε ‘Η Πραγματική Συναλλαγματική Ισοτιμία‘ συνδυάζει τις μεταβλητές  Pw και P, και μας δίνει την σχετική ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας σε σχέση με τις άλλες οικονομίες της ευρωζώνης άλλα και την εξέλιξη της. Ο τύπος αυτός, R=Pw/P,  ισχύει αυστηρά μέσα στην ευρωζώνη. To Pw μας δίνει το γενικό επίπεδο τιμών μιας άλλης χώρας της ευρωζώνης εκπεφρασμένο σε ευρώ,  ενώ το P το ημεδαπό επίπεδο τιμών εκπεφρασμένο πάλι σε ευρώ.
Αν το επίπεδο τιμών της ξένης χώρας Pw αυξάνεται γρηγορότερα από ότι το επίπεδο τιμών της χώρας μας P, των λοιπών  παραγόντων παραμενόντων σταθερών, σημαίνει ότι οι εξαγωγές της Ελλάδος αυξάνονται.
Αν πάλι το επίπεδο των τιμών της χώρας μας P αυξάνεται γρηγορότερα από το επίπεδο τιμών των άλλων χωρών της ευρωζώνης, των λοιπών παραγόντων παραμενόντων σταθερών, τότε θα μειωθούν οι εξαγωγές και θα αυξηθούν εισαγωγές της χώρας μας.
Τα παραπάνω αποκαλύπτουν τι ζούγκλα είναι η ευρωζώνη και τι ζόμπι οικονομικά την διέπουν. Σημαίνει ότι κάθε λαός της ευρωζώνης θα αγωνίζεται μέσω  μιας διαρκούς λιτότητας να επιβιώσει εις βάρος κάποιου άλλου λάου της ευρωζώνης.  Όποιος πιο γρήγορα ρίχνει το εργατικό κόστος επιβιώνει τρώγοντας τον άλλον.
Αυτό, στον σύγχρονο λεκτικό ιμπεριαλισμό των νεοφιλελευθέρων έχει ονομαστεί ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και θεωρείται ευρωπαϊκό κεκτημένο.
Ας δούμε τώρα αν η πολιτική των μνημονίων είχε επιτυχία στη χώρα μας, με άλλα λόγια αν αυξήθηκε η παραγωγικότητα της εργασίας και αν το μοναδιαίο κόστος μειώθηκε.
Ο παρακάτω πινάκας μας λέει τα βήματα με βάση τα οποία υπολογίζουμε την παραγωγικότητα της εργασίας και το μοναδιαίο εργατικό κόστος. Άλλα καλόν είναι να παρατηρήσετε αυτό τον πινάκα, και να δείτε ποσό μειώθηκαν οι ροές των αμοιβών από το 2009 έως το 2015,  πόσο μειώθηκαν οι απασχολούμενοι στη ιδία περίοδο, και πόσο συνεχώς μειώνεται το Εθνικό Εισόδημα από το 2009, και εδώ θυμηθείτε τα ψεύδη της ΝΔ περί ανάπτυξης το 2013 κι 2014.



Παραγωγικότητα Εργασίας και Μοναδιαίο Κόστος Εργασίας 2009-2015
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Συνολικές Αμοιβές Εργαζομένων σε δις ευρώ (TLC) ή συνολικό εργατικό κόστος
84,875
82,131
73,259
66,081
59,715
58,363
57,078
Αριθμός Εργαζομένων σε εκατ.(L)
4,508
4,278
3,886
3,597
3,479
3,535
3,641
Μέσος Μισθός (κόστος) σε ευρώ (Wr=TLC/L)
18,828
19,199
18,852
18,372
17,165
16,511
15,677
Εθνικό Εισόδημα σε δισ. ευρώ(Y)
237,53
226,03
207,03
191,2
180,65
177,94
175,7
Παραγωγικότητα Εργασίας  (Lp=Y/L)
52,692
52,836
53,276
53,157
51,927
50,337
48,256
Μοναδιαίο Κόστος Εργασίας (ULC= Wr/(Y/L) ή ULC=Wr/Lp )
0,358
0,364
0,354
0,346
0,331
0,328
0,325

Οι τύποι της  παραγωγικότητα της εργασίας και του μοναδιαίου κόστους εργασίας συνδυάζουν το Εθνικό Εισόδημα (Υ), τους μισθούς (W) και τους απασχολούμενους (L).
Έτσι στον τύπο του μοναδιαίου κόστους εργασίας, ULC=Wr/Lp, αν ο αριθμητής, που αντιπροσωπεύει τον μέσο μισθό, αυξάνεται με μεγαλύτερη ταχύτητα απ ότι ο παρονομαστής, που αντιπροσωπεύει την παραγωγικότητα της εργασίας, τότε το μοναδιαίο κόστος εργασίας αυξάνεται και αντιστρόφως.
Άλλα ο παρονομαστής, Lp=Y/L, που αντιπροσωπεύει την παραγωγικότητα της οικονομίας, δεν είναι σταθερός και έτσι δεν είναι εγγυημένο ότι το μοναδιαίο κόστος εργασίας θα μειωθεί σε αξιοσημείωτα επίπεδα, έτσι ώστε να έχουμε καλπάζουσα εξαγωγική επίδοση που θα καλύψει τα περισσεύματα του δημόσιου τομέα και την επιθυμία του ιδιωτικού τομέα να αποταμιεύει ότι επιθυμεί.
Η αστάθεια προκύπτει από αυτή καθ’ εαυτή την αντίληψη της μείωσης των αμοιβών ως κάτι αποτελεσματικό για την οικονομία και κάτι καλό για την κοινωνία. Καθώς οι μισθοί μειώνονται, η ενεργός ζήτηση δολοφονείται, και έτσι μειώνεται το Εθνικό Εισόδημα, αυξάνεται η ανεργία και μειώνεται κατά συνέπεια η παραγωγικότητα της εργασίας. Με την σειρά της η μείωση του μοναδιαίου εργατικού κόστους ποτέ δεν είναι εγγυημένο γεγονός ότι θα μειωθεί σημαντικά, και αυτό είναι θέμα ταχυτήτων μεταξύ της αύξησης ή μείωσης του αριθμητή ή του παρονομαστή.
Ο παραπάνω πινάκας είναι αποκαλυπτικός, που αποδεικνύει περίτρανα την αποτυχία και το ατελέσφορο των μνημονίων μετά από 8 ολόκληρα χρόνια, ενώ διανύουμε τον 9ο  χρόνο ταξικής λιτότητας και μνημονίων. 
Αυτό συνιστά σημαντικό πολίτικο πρόβλημα, ίσως είναι το κυρίαρχο πολιτικό ερώτημα που πρέπει να τεθεί και να απαντηθεί διεξοδικά από την κυρίαρχη τάξη που εκπροσωπεί το ευρώ.
Επειδή η κατάσταση αυτή θα συνεχιστεί χωρίς καμία ελπίδα αναστροφής του κλίματος, η επιστροφή στο Εθνικό Νόμισμα αποτελεί Εθνική Επιταγή.

20-2-2017

Λογιστικά τρικ με την προσωπική διαφορά

Λογιστικά τρικ με την προσωπική διαφορά

afsalistika_tameia.jpg

Ασφαλιστικά ταμείαO θεσμός της προσωπικής διαφοράς είναι ο πρώτος που κινδυνεύει να περικοπεί αν και εφόσον το ασφαλιστικό σύστημα συνεχίσει να μην ισοσκελίζει τα έσοδα με τα έξοδά του
Μπορεί η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) να αργεί και να μην έχει δώσει στη δημοσιότητα τον μαθηματικό τύπο από τον οποίο θα προκύψει ο επανυπολογισμός των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων, ωστόσο ήδη έχει αρχίσει η δημιουργική λογιστική…
Σκοπός είναι να μικρύνει η προσωπική διαφορά ώστε να περικοπούν μεγάλα ποσά πρωθύστερα και να μην επιβαρυνθεί το ασφαλιστικό σύστημα.
Υπενθυμίζουμε ότι προσωπική διαφορά με βάση τον νέο ασφαλιστικό νόμο είναι το ποσό που θα καταβάλλεται στους συνταξιούχους μετά τον επανυπολογισμό των συντάξεων.
Ουσιαστικά και επειδή ο επανυπολογισμός θα φέρει μια μείωση των καταβαλλόμενων συντάξεων ύψους 30%, η κυβέρνηση με τον νόμο Κατρούγκαλου έθεσε ένα μεταβατικό διάστημα (μέχρι τις 31-12-2018) στο οποίο ο συνταξιούχος θα λαμβάνει το ποσό που ελάμβανε πριν αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης.
Αναλυτικότερα, οι συντάξεις πλέον θα υπολογιστούν με βάση το σύστημα Εθνική - Ανταποδοτική και η διαφορά που προκύπτει ανάμεσα στο παλιό ποσό που ελάμβανε ο συνταξιούχος και το ποσό που θα προκύψει μετά τον επαναϋπολογισμό θα καταβάλλεται ως προσωπική διαφορά.
Η σύνταξη για όλους τους παλιούς συνταξιούχους θα είναι το άθροισμα της εθνικής, της ανταποδοτικής και της προσωπικής διαφοράς, ώστε να διατηρηθούν στο σημερινό τους ύψος όλες οι παλιές συντάξεις.
Η προσωπική διαφορά -σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο- συμψηφίζεται από 1.1.2019 κατ’ έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή της με την εκάστοτε αύξηση των νέων συντάξεων.
Με αυτά τα δεδομένα λοιπόν είχε υπολογιστεί ότι η προσωπική διαφορά θα κυμαινόταν μεταξύ 3,4 και 3,9 δισ. ευρώ ετησίως (το ποσό κυμαίνεται αφού δεν γνωρίζουμε τον μαθηματικό τύπο τον οποίο έχει αναλάβει να εκπονήσει η ΕΛΣΤΑΤ).
Ωστόσο, όπως μαθαίνουμε από τα στοιχεία που δόθηκαν από την ελληνική πλευρά στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, οι εμπειρογνώμονές του εξήγαγαν το συμπέρασμα ότι η προσωπική διαφορά κυμαίνεται σε περίπου 1,6 δισ. ευρώ.
Τι μπορεί να δικαιολογήσει αυτή τη μεγάλη απόκλιση; Σύμφωνα με πληροφορίες, για να σμικρυνθεί η προσωπική διαφορά έχουν περιληφθεί στον υπολογισμό και οι μειώσεις των μνημονιακών νόμων (επί Κουτρουμάνη και Βρούτση), που όμως έχουν κριθεί αντισυνταγματικοί!
Το ζήτημα είναι βέβαια πολύ σοβαρό, καθότι η προσωπική διαφορά θα δείξει και το μέγεθος της περικοπής των συντάξεων αν και εφόσον μετά το 2018 σταματήσει να ισχύει (η κυβέρνηση ελπίζει να αυξήσει μετά την 1-1-2019 τις συντάξεις, οπότε μέσω αυτής της αύξησης να απαλειφθεί σταδιακά η προσωπική διαφορά).
Ομως ο θεσμός της προσωπικής διαφοράς είναι ο πρώτος που κινδυνεύει να περικοπεί αν και εφόσον το ασφαλιστικό σύστημα συνεχίσει να μην ισοσκελίζει τα έσοδα με τα έξοδά του (μόνο για το 2017 η μαύρη τρύπα υπολογίζεται πάντως να φτάσει κοντά στα 2 δισ. ευρώ).
Αλλο ένα λογιστικό τρικ αφορά τη 13η και τη 14η σύνταξη (δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα). Οι αναπροσαρμογές των συντάξεων γίνονται βάσει δύο διαφορετικών τρόπων-εγκυκλίων (όσον αφορά τον συντάξιμο μισθό) και ο κάθε ένας παράγει και διαφορετικό αποτέλεσμα.
Στον έναν (νέες συντάξεις) συνυπολογίζεται ένα μέρος του 13ου και του 14ου μισθού, ενώ στον άλλο (παλαιές) όχι. Η παρακράτηση για ασφαλιστικές εισφορές των μισθωτών αντιστοιχεί σε 14 μηνιαίες αποδοχές (Δώρα Χριστουγέννων – Πάσχα, επίδομα άδειας) και όχι για 12. Δηλαδή ένα επιπλέον 16,66%.
Οι επιπλέον εισφορές, καθώς οι αποδοχές των δώρων δεν συνυπολογίζονται στον συντάξιμο μισθό, ισοδυναμούν με δύο επιπλέον συντάξεις οι οποίες μεταφέρονται και χορηγούνται στους συνταξιούχους ως δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα, επίδομα αδείας (κοινώς ως 13η-14η σύνταξη).
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Για αιτήσεις που υποβάλλονται από 13.5.2016 και εφεξής, για την εύρεση του συντάξιμου μισθού, σύμφωνα με την αριθ. οικ. 60271/2195/23/12/2016 εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας, συμπεριλαμβάνονται τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματα αδείας για τα οποία έχουν καταβληθεί εισφορές. Αύξηση του συντάξιμου μισθού συνεπώς κατά 16,66%.
Ωστόσο η κυβέρνηση επέλεξε να κάνει τον υπολογισμό όχι στο σύνολο του ποσού αλλά μόνο σ’ αυτό της ανταποδοτικής σύνταξης (εξαίρεσε δηλαδή το ποσό των 384 ευρώ που αφορά την εθνική σύνταξη), ενώ το ορθό θα ήταν ολόκληρη η σύνταξη να πολλαπλασιάζεται επί 16,66% (δεδομένου ότι για πολλά έτη οι συνταξιούχοι κατέβαλλαν ασφαλιστικές εισφορές για τον 13ο και τον 14ο μισθό).

Παραδείγματα

Στα παραδείγματα που δημοσιεύουμε οι διαφορές που προκύπτουν, μεταξύ μικρών και μεγαλύτερων συντάξεων, είναι κραυγαλέες.
►Παράδειγμα 1: Εστω μια σύνταξη των 1.000 ευρώ (616 ανταποδοτική - 384 εθνική). Με προσθήκη των δώρων διαμορφώνεται (616 x 16,6% = 718 + 384) στα 1.102 ευρώ. Διαφορά 102 ευρώ x 12 μήνες = 1.224 ευρώ. Ενώ η 13η - 14η σύνταξη ισοδυναμούν με 2.000 ευρώ. Διαφορά δηλαδή 40% λιγότερο!
►Παράδειγμα 2: Μια άλλη σύνταξη των 600 ευρώ (216 ανταποδοτική - 384 εθνική). Διαμορφώνεται (216 x 16,6% = 252 + 384) στα 636 ευρώ. Διαφορά 36 ευρώ x 12 = 432 ευρώ, αντί για 1.200 ευρώ της 13ης - 14ης σύνταξης! Διαφορά 65% λιγότερα!
►Παράδειγμα 3: Για συντάξεις των 400 ευρώ (55 ανταποδοτική - 345 εθνική). Διαμορφώνεται (55 x 16,6% = 64 + 345) στα 409 ευρώ. Διαφορά 9 ευρώ x 12 μήνες = 108 ευρώ, αντί για 800 ευρώ της 13ης - 14ης σύνταξης. Διαφορά 86,5% λιγότερα!

Ξανάσμιξαν σαν... ερωτευμένοι, κυβέρνηση και Τρόικα

Ξανάσμιξαν σαν... ερωτευμένοι, κυβέρνηση και Τρόικα

tsakalotos-moscovici.jpg

Ευκλείδης Τσακαλώτος - Πιέρ Μοσκοβισί© European Union
Κι έτσι ζούμε το διόλου πλέον παράδοξο: η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που θα έδιωχνε την Τρόικα πανηγυρίζει τώρα που επιστρέφει η Τρόικα και τα τεχνικά της κλιμάκια.
Δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό. Ούτε καν για τα προληπτικά μέτρα
Ευκαιρία να θυμηθούμε μερικές δηλώσεις, Ελλήνων και ξένων αξιωματούχων ώστε να καταλάβουμε τον πλήρη παραλογισμό που ζούμε σε Ελλάδα κι Ευρωπαϊκή Ενωση.
Το δούλεμα πάει σύννεφο και η ακροδεξιά προελαύνει:
✔ 9 Μαρτίου 2016
Γ. Ντάισελμπλουμ: «Δεν θα νομοθετήσει προληπτικά η Ελλάδα»
✔ Καλοκαίρι 2016
«Η νομοθέτηση προληπτικών μέτρων που ζητείται από την Ελλάδα είναι αντισυνταγματική και παράλογη» τόνισε ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζ. Κλ. Γιούνκερμιλώντας στο Κολέγιο των Επιτρόπων.
✔ 26 Ιανουαρίου 2017
«Αυτή η κυβέρνηση δεν πρόκειται να φέρει μέτρα προς ψήφιση για μετά το 2018. Αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο και κάθε άλλο σενάριο που διακινείται τις τελευταίες ώρες δεν έχει απολύτως καμία σχέση με την πραγματικότητα» δήλωσε χαρακτηριστικά κυβερνητικός παράγοντας.
✔ 26 Ιανουαρίου 2017
«Δεν είναι δυνατόν να ζητάς να νομοθετήσει μια χώρα για το τι θα κάνει το 2019 και μετά. Με τον τρόπο αυτό παραγκωνίζονται οι ευρωπαϊκές δημοκρατικές αξίες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Ευκλείδης Τσακαλώτος.
✔ 27 Ιανουαρίου 2017
«Δεν μπορούν να ψηφιστούν μέτρα που αφορούν περίοδο μετά από δυο χρόνια τα οποία, μάλιστα, βασίζονται σε εκτιμήσεις του ΔΝΤ, ειδικά όταν το ταμείο στις προβλέψεις του αποδείχτηκε εντελώς λάθος», ανέφερε ο υπουργός ΟικονομίαςΔημήτρης Παπαδημητρίου, αναφερόμενος στην αξιολόγηση.
✔ 29 Ιανουαρίου 2017
Ο Αλέξης Τσίπρας είχε στο περιθώριο της 2ης Ευρωμεσογειακής Συνόδου στη Λισαβόνα συνάντηση με τον Γάλλο πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ κατά την οποία ο κ. Ολάντ επανέλαβε σε σχέση με τη διαπραγμάτευση για το ελληνικό πρόγραμμα, τηνπάγια θέση της Γαλλίας ότι δεν μπορεί να γίνει προληπτική νομοθέτηση μέτρων από την Ελλάδα.
✔ 30 Ιανουαρίου 2017
«Είναι πρωτόγνωρο να ζητάει κανείς την νομοθέτηση μέτρων προληπτικών, και μέτρων που τελούν υπό αίρεση» δήλωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση για την απαίτηση των δανειστών να νομοθετήσει η Ελλάδα προληπτικά μέτρα μετά τη λήξη του προγράμματος, για το 2019.
Σύμφωνα λοιπόν με το non paper που διένειμε σήμερα η ίδια η κυβέρνηση«η ελληνική πλευρά δέχθηκε την νομοθέτηση μεταρρυθμίσεων που θα εφαρμοστούν από 01/01/2019 και μετά».
Η κυβέρνηση που δεν θα προνομοθετούσε επειδή, όπως έλεγε, «απαγορεύεται ρητώς από το Σύνταγμα» και «που ακούστηκε αυτό;», δήλωσε τώρα στο Eurogroup πως είναι έτοιμη να νομοθετήσει για την 1/1/19.
Εβαλε μία προϋπόθεση βέβαια, όπως λέει το πανηγυρικό non paper«ότι το δημοσιονομικό ισοζύγιο θα είναι απολύτως ουδέτερο».
Ετερον εκάτερον. Αλλά ούτως ή άλλως, εσείς την πιστεύετε (και αυτή) την κυβέρνηση; 

Το Μαξίμου εξηγεί τους όρους της συμφωνίας????

Το Μαξίμου εξηγεί τους όρους της συμφωνίας

Με αφορμή την συμφωνία του Eurogroup το Μέγαρο Μαξίμου εξέδωσε το εξής non paper:
Πριν από λίγη ώρα επήλθε συμφωνία μεταξύ της Ελληνικής πλευράς και τους Επικεφαλής των Θεσμών ώστε να επιστρέψουν τα τεχνικά κλιμάκια στην Αθήνα αμέσως μετά την Καθαρά Δευτέρα και να ολοκληρωθεί η τεχνική συμφωνία (SLA) εντός ολίγων ημερών.
Η Συμφωνία περιλαμβάνει τελικά τον απαράβατο όρο που έθεσε η ελληνική πλευρά για «ούτε ένα ευρώ περισσότερη λιτότητα».
Η Ελληνική πλευρά δέχθηκε την νομοθέτηση μεταρρυθμίσεων που θα εφαρμοστούν από 01/01/2019 και μετά, υπό την προϋπόθεση ότι το δημοσιονομικό ισοζύγιο θα είναι απολύτως ουδέτερο. Πρακτικά στην Αθήνα θα εξεταστεί η αλλαγή μείγματος πολιτικής από το 2019 και μετά, χωρίς περαιτέρω δημοσιονομική επιβάρυνση.
Στα θετικά της πολιτικής συμφωνίας, που μένει όμως να προσδιοριστεί σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, είναι η δυνατότητα επιστροφής της εργασιακής κανονικότητας των συλλογικών διαπραγματεύσεων νωρίτερα, δηλαδή πριν το τέλος του προγράμματος.
Επίσης πολύ σημαντική είναι η δέσμευση από πλευράς Commission, που αναμένεται να εξεταστεί σε επόμενο Eurogroup, ώστε να εξαιρεθεί από τις δαπάνες για τον υπολογισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 3 δις ευρώ για την δημιουργία τουλάχιστον 100.000 θέσεων εργασίας τα επόμενα δυόμιση χρόνια.
Τη χρηματοδότηση ενός τέτοιου προγράμματος ήδη διαπραγματεύεται η ελληνική πλευρά με την Παγκόσμια Τράπεζα σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς οργανισμούς.

ΑΝΟΙΓΕΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ Β΄ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Σε συμφωνία κατέληξε το κρίσιμο Eurogroup στις Βρυξέλλες

ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ
ΑΝΟΙΓΕΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ Β΄ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
16:20
20/02/2017
Translate this page: EN FR DE ES RU AR
Σε συμφωνία κατέληξε η συνάντηση στις Βρυξέλλες στην οποία συμμετείχαν από την ελληνική πλευρά οι κ.κ. Τσακαλώτος και Χουλιαράκης και από την πλευρά των θεσμών, ο επικεφαλής του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ, οι Πιέρ Μοσκοβισί, Μάρκο Μπούτι (Κομισιόν), ο Κλάους Ρέγκλινγκ (ESM), ο Τόμας Βίζερ (επικεφαλής EuroWorking Group), ο Μπενουά Κερέ (ΕΚΤ) και οι Ντέλια Βελκουλέσκου, Πόουλ Τόμσεν (ΔΝΤ).
 
Ετσι ανοίγει και ο δρόμος για το επιτυχές κλείσιμο της β΄αξιολόγησης.
 
Η έκτακτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε μεταξύ των επικεφαλής των θεσμών και της ελληνικής πλευράς, προκειμένου να υπάρξει συμφωνία για το περιεχόμενο κοινού ανακοινωθέντος το οποίο αναμένεται να εκδοθεί στο Eurogroup.
 
Υπενθυμίζεται ότι, ευρωπαϊκή πηγή είχε αναφέρει, το σενάριο να προκύψει στη σημερινή συνεδρίαση ημερομηνία επιστροφής των θεσμών στην Αθήνα θεωρείται αρκετά πιθανό.
 
Αναμένεται συνεπώς, εκτός απροόπτου να ανακοινωθεί η επιστροφή των επικεφαλής των θεσμών μάλλον την  επόμενη εβδομάδα, έτσι ώστε να συνεχιστούν οι διεργασίες στο τεχνικό επίπεδο, με ορίζοντα το επόμενο Eurogroup της 20ης Μαρτίου. 
 
Σύμφωνα με πληροφορίες από τις Βρυξέλλες η ελληνική πλευρά συμφώνησε με τη πρόταση των θεσμών για λήψη περεταίρω δημοσιονομικών μέτρων μετά το 2019, ανοίγοντας ουσιαστικά το δρόμο για την επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα μέσα στις ερχόμενες ημέρες, πιθανόν στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.
 
Το ύψος και το είδος των μέτρων θα συζητηθεί και θα αποφασιστεί στην Αθήνα, αν και Ευρωπαίος αξιωματούχος είπε ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης τέθηκαν οι περαιτέρω μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό, αλλά και στο φορολογικό.
 
«Ελεγχος» ΔΝΤ
 
Τα τεχνικά κλιμάκια κυρίως του ΔΝΤ αναμένεται με την επιστροφή τους να καθίσουν με «χαρτί και μολύβι» και να εξετάσουν κατά πόσο τα αποτελέσματα της ελληνικής οικονομίας για το 2016, τα οποία είναι καλύτερα από ό,τι αναμενόταν, οφείλονται σε μέτρα με μη επαναλαμβανόμενη απόδοση ή σε μέτρα που έχουν δημοσιονομική συνέχεια και τα επόμενα χρόνια. Το ΔΝΤ, σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εκτιμά ότι η υπεραπόδοση των στόχων του 2016 δεν βασίζεται σε μέτρα που θα παράγουν δημοσιονομικά οφέλη σε βάθος χρόνου και ότι τα οφέλη αυτά δεν είναι αρκετά για να αλλάξουν τις δικές του πολύ απαισιόδοξες προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας, σύμφωνα με τις οποίες απαιτείται λήψη μέτρων 2% του ΑΕΠ.
 
Χρέος
 
Επιπλέον, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι οποιαδήποτε πραγματική συζήτηση για το χρέος θα μετατεθεί για μετά τις γερμανικές εκλογές αφήνοντας λίγα περιθώρια στον Ελληνα υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο, για να παρουσιάσει οφέλη από την συμφωνία. Με το τέλος της αξιολόγησης αναμένεται να υπάρχει απλά μία συγκεκριμενοποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης, που θα εξασφαλίζει την συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα

Αξιολόγηση: Αυτά είναι τα τέσσερα μέτρα που φέρνουν συμφωνία στο Eurogroup!

Αξιολόγηση: Αυτά είναι τα τέσσερα μέτρα που φέρνουν συμφωνία στο Eurogroup!

Αξιολόγηση: Αυτά είναι τα τέσσερα μέτρα που φέρνουν συμφωνία στο Eurogroup!
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ EUROKINISSI
Διαδώστε αυτό το άρθρο
Τελευταία ενημέρωση: 19.02.2017 | 11:06
Πρώτη δημοσίευση: 19.02.2017 | 10:59

- Μετά το "μπρος - πίσω" των τελευταίων μηνών, φαίνεται να υπάρχει "φως" για συμφωνία στο αυριανό Eurogroup
- Αφορολόγητο, προσωπική διαφορά στις συντάξεις, ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ κρίνουν τα πάντα
- Τί ζητάει η Ελλάδα σε αντάλλαγμα για τη μείωση του αφορολογήτου
- Η σημασία της συνάντησης Μέρκελ - Λαγκάρντ την Παρασκευή για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης
- Πώς μπορεί να ενταχθεί γρήγορα η Ελλάδα στην ποσοτική χαλάρωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας

Αύριο, Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου του 2017 είναι προγραμματισμένο ένα ακόμη Eurogroup. Με την ημερομηνία της οολκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης να αναβάλλεται ξανά και ξανά, τα περιθώρια έχουν "στενέψει".
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του newsit.gr, υπάρχουν τέσσερα "κλειδιά" που μπορούν να ξεκλειδώσουν τον γρίφο της αξιολόγησης.
Έτσι θα κλείσει
Τέσσερα μέτρα που θα καθορίσουν την τύχη της αξιολόγησης, βρίσκονται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης.
Πρόκειται για μέτρα που αφορούν:
     ---> στο αφορολόγητο
     ---> στην προσωπική διαφορά στις συντάξεις
     ---> στο ΦΠΑ
     ---> στον ΕΝΦΙΑ
Σύμφωνα με πληροφορίες το συνολικό πακέτο, όπως διαμορφώνεται, περιλαμβάνει τη μείωση του αφορολόγητου το 2019, σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018, καθώς και την περικοπή της προσωπικής διαφοράς το 2020 και όχι το 2019, πάλι αν δεν επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Tα "ισοδύναμα" και οι τέσσερις λόγοι της "υποχώρησης"
Σε αντιστάθμισμα αυτών η Ελλάδα διεκδικεί να πάρει τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και πιο συγκεκριμένα τη μετάταξη στο 13% των τροφίμων που βρίσκονται στο 24%, καθώς και τη μείωση του ΕΝΦΙΑ.

Όπως επισημαίνουν παράγοντες με γνώση, η ελληνική κυβέρνηση αναμένεται να δεχθεί την εκ των προτέρων νομοθέτηση της μείωσης του αφορολόγητου και της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις για τέσσερις λόγους:
     ---> Ο πρώτος είναι πως δεν πρόκειται να υπάρξει καμία περικοπή, γιατί όλα τα στοιχεία δείχνουν πως οι στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων θα επιτευχθούν στο ακέραιο και δεν αποκλείεται ακόμα και να ξεπεραστούν, λένε ορισμένοι πιο αισιόδοξοι.
     ---> Δεύτερο, γιατί το συνολικό πακέτο δεν είναι υφεσιακό, ούτε φέρνει πρόσθετη λιτότητα.
     ---> Τρίτον γιατί η συμφωνία Μέρκελ – Λαγκάρντ για το χρέος, μπορεί να οδηγήσει σε μικρότερα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018όπως αποκάλυψε την Παρασκευή το newsit.gr.
Αυτό σημαίνει ότι μειώνονται σημαντικά οι πιθανότητες για περικοπή της προσωπικής διαφοράς το 2020, από τη στιγμή που η απαίτηση για πρωτογενή πλεονάσματα είναι μικρότερη από 3,5%.
     ---> Και τέταρτο η μείωση του ΕΝΦΙΑ και του ΦΠΑ στα τρόφιμα εξασφαλίζει μία ισορροπία στο πακέτο που μπορούν να την αποδεχτούν οι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας.
Συμφωνία στο Eurogroup;
Με αυτά τα δεδομένα, εκτιμάται ότι αύριο στο Eurogroup, αναμένεται να υπάρξει συμφωνία, που θα επιτρέψει το γρήγορο κλείσιμο της αξιολόγησης.

Όσον αφορά στην ένταξη στην ποσοτική χαλάρωση, οι πληροφορίες αναφέρουν, πως η συμφωνία Μέρκελ – Λαγκάρντ για συζήτηση μετά τις γερμανικές εκλογές του θέματος των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος με ταυτόχρονη μείωση του στόχου για πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ένταξη της Ελλάδος γρήγορα στην ποσοτική χαλάρωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Κάτι τέτοιο φυσικά σημαίνει πρόσθετη ρευστότητα στην οικονομία και κυρίως δανεισμό με μικρότερα επιτόκια στις επιχειρήσεις.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι στο τραπέζι των Μέρκελ – Λαγκάρντ βρίσκεται η συζήτηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος μετά τις γερμανικές εκλογές με αντιστάθμισμα τη μείωση των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος για το διάστημα μετά το 2018.
Θανάσης Λυρτσογιάννης

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Γάζα, Ουκρανία, Κίνα και ΝΑΤΟ επί Τραμπ UPD

  Ο Τραμπ είναι 47ος Πρόεδρος των ΗΠΑ | AP Photo/Evan Vucci ΒΟΡΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗ 06.11.24 18:1 efsyn.gr Το γεγονός πως ο Τρα...