H τρίτη αξιολόγηση τελείωσε και η τέταρτη μόλις ξεκινάει και ήδη η κυβέρνηση θα πρέπει να λύσει άμεσα τον πιο δύσκολο «γρίφο» που δεν είναι άλλος από την κατάρτιση και ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής που θα αποστείλει η κυβέρνηση τον Μάιο του 2018 στις Βρυξέλλες.
Αυτό θα είναι και το μεγάλο «στοίχημα» για την κυβέρνηση. Αν το χάσει θα χάσει και αυτή. Ήδη το Σκοπιανό της έχει στοιχίσει πάρα πολύ, περισσότερο απ'οτι φαντάζεται
Το νέο Μεσοπρόθεσμο θα καταρτισθεί σε συνεργασία με τους θεσμούς και θα ψηφίσει στη συνέχεια η ελληνική Βουλή θα εκτείνεται ώς το 2022 αφορώντας την τετραετία 2019-2022
Είναι το πιο κρίσιμο Μεσοπρόθεσμο καθώς από αυτό θα εξαρτηθεί το αν θα υπάρξει ανάπτυξη όχι μόνο για να πληρώνονται τα χρέη αλλά και για να διαχυθεί στους πολίτες και επιτέλους να βιώσουν ότι το «φως» άναψε και για αυτούς όχι μόνο για το κράτος.
Το Μεσοπρόθεσμο βρίσκεται μέσα στην «λίστα» με τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης που θα πρέπει να ολοκληρώσει η κυβέρνηση για να εκταμιευθούν τα τελευταία 11,1 δισ. από το 3ο Πρόγραμμα.
Το νέο Μεσοπρόθεσμο έχει μια ιδιαιτερότητα: Είναι αυτό το οποίο θα περιέχει τις μεταρρυθμίσεις-νέα μετρα τα οποία θα «ξεμπλοκάρουν» σταδιακά τα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.
Να θυμίσουμε ποια είναι τα μέτρα αυτά.
Είναι η επιστροφή των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι κεντρικές τράπεζες, αποπληρωμή από τον ESM των δανείων ύψους 11,6 δισ. που χρωστά η Ελλάδα στο ΔΝΤ, 5ετή επιμήκυνση των δανείων του EFSF και μείωση των επιτοκίων κατά 0,5% από 2,5% στο 2%.
Μόλις εφαρμοστούν η έκθεση βιωσιμότητας για το ελληνικό χρέος (DSA) που σήμερα είναι αρνητική θα καταστεί αυτόματα θετική.
Στο νέο Μεσοπρόθεσμο (2019 - 2022) όμως η κυβέρνηση θα επιδιώξει να μειωθούν οι στόχοι στα πρωτογενή πλεονάσματα.
Στην προηγούμενη έκθεση συμμόρφωσης που είχε δημοσιοποιήσει η Κομισιόν μετά το κλείσιμο της πολύπαθης και μακρόχρονης 2ης αξιολόγησης προβλέπονταν πρωτογενή πλεονασμάτα για την περίοδο 2023-2060 από το 2%, που προέβλεπε η απόφαση του Eurogroup της 23ης Ιουνίου, στο 2,2% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο
Συγκεκριμένα προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3% το 2023, 2,5% το 2024 και 2,2% τα επόμενα χρόνια.
Μέχρι το 2022 προβλέπονται πλεονάσματα της τάξεως του 3,5%.
Μπορούν να επιτευχθούν λόγω δύο παραγόντων:
Ο τουρισμός θα διαγράφει χαρακτηριστική άνοδο για πολλά χρόνια καθώς οι tour operators αποστέλλουν τους πελάτες τους στην Ελλάδα κάτι που φαίνεται ότι θα το συνεχίσουν καθώς η γερμανική Fraport που διαχειρίζεται τα ελληνικά αεροδρόμια θα βγάλει κέρδη από την επένδυσή της όσο περισσότερη κίνηση θα διαχειρίζεται.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι η έναρξη μια νέας γενιάς μεγάλων έργων (στην ουσία πολύ λίγα μεγάλα έργα έχουν γίνει στην χώρα και καταναλώθηκαν τριπλάσια χρήματα για την υλοποίησή τους) τα οποία θα φέρουν επενδύσεις, κεφάλαι και εργασία και με την ολοκλήρωσή τους θα προσδώσουν σημαντική οικονομική ώθηση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η μεγάλη αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Ήπειρο λόγω Ιονίας Οδού.
Το ζήτημα είναι να υπάρξουν χρήματα και για την πραγματική οικονομία. Για τους πολίτες. Αυτό το κενό η κυβέρνηση φιλοδοξεί να το καλύψει με δανεισμό από τις αγορές και με επενδύσεις.
Αλλά κακά τα ψέματα. Με τέτοια υπερφορολόγηση όσα χρήματα κι αν βγάζει κάποιος χάνουν το νόημά τους καθώς καταλήγουν στις «τσέπες» του κράτους.
Αυτό είναι το στοίχημα που θέλει να κερδίσει η κυβέρνηση με την ελάφρυνση του χρέους. Την μείωση των φορολογικών συντελεστών.
Πάντως όλα αυτά δείχνουν εξάντληση της τετραετίας όταν και θα μπορεί να στηθεί ένα καινούριο αφήγημα που δε θα υπόσχεται ελπίδες αλλά αποτελέσματα άμεσα ορατά.Γράφει: Θεόφραστος Ανδρεόπουλος PRO NEWS
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου