Παρασκευή 23 Αυγούστου 2024

Δεν κάνει πίσω ο Πολάκης: Η νέα απάντηση στην πρόσκληση Κασσελάκη

 Παύλος Πολάκης

Επιμένει στην ευθεία αντιπαράθεση με Κασσελάκη ο Πολάκης. | Φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

UPD

Συνθήκες εμφυλίου ξανά στον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία • Η ανάρτηση του βουλευτή Χανίων στον απόηχο της εκρηκτικής συνεδρίασης της Π.Γ.

Σύγκρουση εκτός ελέγχου για ακόμη μια φορά στον ΣΥΡΙΖΑ με την Κουμουνδούρου να οδεύει στις κρίσιμες διεργασίες του φθινοπώρου (συνεδρίαση ΚΕ και συνέδριο) μέσα σε εμφυλιοπολεμικό κλίμα.

Μετά τα όσα εκρηκτικά συνέβησαν στην χθεσινή συνεδρίαση της Π.Γ. με το θέμα ηγεσίας που έθεσε ο Παύλος Πολάκης και την ευθεία αμφισβήτηση των 87 ο Στέφανος Κασσελάκης επέλεξε να μη σηκώσει το γάντι απέναντι στον ανεξάρτητο βουλευτή Χανίων και να επιμείνει στο μέτωπο με τη λεγόμενη εσωκομματική αντιπολίτευση.

Ο Παύλος Πολάκης, όμως, δεν φαίνεται αυτή τη στιγμή να αποδέχεται την πρόσκληση από τον πρόεδρο του κόμματος και διαμηνύει «είναι σαφέστατο το τι είπα και το τι θα κάνω. Δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση!». Στην ανάρτησή του αναφέρεται στη διαρροή του ηχητικού ντοκουμέντου με την τοποθέτησή του στη συνεδρίαση της ΠΓ.

Σημειώνεται ότι ο Στέφανος Κασσελάκης σε ανάρτησή του μετά τα όσα συνέβησαν επιτέθηκε με σφοδρότητα στους 87, δείχνοντας ότι επιθυμεί να συγκρουστεί ευθέως μόνο με ό,τι θυμίζει την εποχή Τσίπρα για το κόμμα.

ADVERTISING

Το μέτωπο με τους 87

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ήρθε, σήμερα, και η απάντηση από τη λεγόμενη εσωκομματική αντιπολίτευση, με πηγές των 87 να κατηγορούν τον πρόεδρο του κόμματος για «προσβολές» και να σημειώνουν ότι Στέφανος Κασσελάκης βρίσκεται σε σύγχυση. 

Αναλυτικά η απάντηση των πηγών των «87»

«Τις προσβολές του Στέφανου Κασσελάκη τις αφήνουμε στην κρίση των μελών και των φίλων του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, του συνόλου του προοδευτικού κόσμου της χώρας και του ελληνικού λαού.

Άλλωστε αδυνατούμε να παρακολουθήσουμε τη σύγχυση στην οποία βρίσκεται, μιας και για μια ακόμη φορά έθεσε μόνος του θέμα ηγεσίας, μέσω βραδινών αναρτήσεων, ενώ λίγες ώρες νωρίτερα, στην συνεδρίαση της ΠΓ, που ειπώθηκαν τα πάντα, δήλωνε ότι δεν σηκώνει το γάντι.

Η εσωστρέφεια που προκαλείται συνεχώς και η ανεπάρκεια έχουν δείξει ήδη τα αποτελέσματα τους. 

Από εκεί και πέρα, είμαστε ικανοποιημένοι για το γεγονός ότι υπό την πίεση της δικής μας στάσης, όσο κι αν ενόχλησε τον Στέφανο Κασσελάκη, οι εργαζόμενοι στα μέσα ενημέρωσης του κόμματος ενημερώθηκαν μόλις σήμερα ότι αύριο επιτέλους θα πληρωθούν».

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο κι ενώ η κυβέρνηση βρίσκεται υπό ασφυκτική πίεση μετά και το φιάσκο του επιτελικού κράτους στη μεγάλη πυρκαγιά της ΒΑ Αττικής, ο ΣΥΡΙΖΑ μπαίνει σε δίνη εσωστρέφειας με τα επόμενα σημαντικά ορόσημα να είναι η συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής στις αρχές Σεπτέμβρη και το συνέδριο του κόμματος στις αρχές Οκτώβρη.

Οι αχθοφόροι μιας γενοκτονίας

 

Γιάννης Αλαφούζος | Γιώργος Οικονόμου | Δημήτρης Βερνίκος | Ανδρέας Μαρτίνος
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γιάννης Αλαφούζος | Γιώργος Οικονόμου | Δημήτρης Βερνίκος | Ανδρέας Μαρτίνος
 ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΠΟΥ ΤΡΟΦΟΔΟΤΟΥΝ ΜΕ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΤΗΝ ΕΙΣΒΟΛΗ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ ΣΤΗ ΓΑΖΑ


Ερευνα της βρετανικής Data Desk εντόπισε 65 αποστολές πετρελαίου και καυσίμων προς το Ισραήλ μετά τις 20 Οκτωβρίου του περασμένου έτους και έως τις 15 Ιουλίου φέτος, οι περισσότερες εκ των οποίων εξυπηρετήθηκαν από δεξαμενόπλοια ελληνικής ιδιοκτησίας ή διαχείρισης.

Αποδείξεις και ονόματα για το πάρτι των Ελλήνων εφοπλιστών με την τροφοδότηση των πολεμικών επιχειρήσεων του Ισραήλ στη Γάζα έδωσε στη δημοσιότητα η μη κερδοσκοπική οργάνωση «Oil Change International» (OCI). Σοκαριστικά στοιχεία της έρευνας από τη βρετανική Data Desk για τη χρήση αυτών των καυσίμων δημοσιεύτηκαν προχθές στον Guardian, με την προειδοποίηση ότι χώρες, εταιρείες και φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν στον εφοδιασμό μπορεί να αντιμετωπίσουν συνέπειες από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για παραβίαση της συμφωνίας της Γενεύης και για υποστήριξη σε γενοκτονία.

Η μεταφορά καυσίμων χρειάζεται δεξαμενόπλοια και τα πατριωτάκια μας είναι πρωταγωνιστές τα τελευταία χρόνια ως αξιόπιστοι και διψασμένοι για περιπέτεια μεσάζοντες σε κάθε ανάγκη που παρουσιάζεται, από τον καθαρό εφοδιασμό των διυλιστηρίων μέχρι τα βρόμικα πολυεθνικά παιχνίδια, αφού το δολάριο, ο χρυσός, τα διαμάντια ή τα κρυπτονομίσματα συνήθως δεν… λερώνουν. Αυτή τη φορά όμως οι συνέπειες μπορεί να είναι ανεξέλεγκτες.

Οι ερευνητές της Data Desk (datadesk.eco) ανέλυσαν ροές εμπορευμάτων του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου (LSEG) που βασίζονται σε δεδομένα από ναυλομεσίτες και από τα συστήματα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) των δεξαμενόπλοιων, πληροφορίες από λιμενικές και τελωνειακές αρχές (Sinoimex Global Trade Monitor), δορυφορικές εικόνες (ESA Sentinel-2), οικονομικές εκθέσεις και άλλα ελεύθερα διαθέσιμα δεδομένα, εντοπίζοντας 65 αποστολές πετρελαίου και καυσίμων προς το Ισραήλ μετά τις 20 Οκτωβρίου του περασμένου έτους και έως τις 15 Ιουλίου φέτος, οι περισσότερες εκ των οποίων εξυπηρετήθηκαν από δεξαμενόπλοια ελληνικής ιδιοκτησίας ή διαχείρισης.

Αρωμα Ελλάδας

Το δεξαμενόπλοιο Lipari (IMO 9529487) του Γιώργου Οικονόμου στον τερματικό σταθμό της EAPC στην Ashkelon του Ισραήλ στις 19 Απριλίου 2024 μετά από ταξίδι από το κοίτασμα Ima στα ανοιχτά της Νιγηρίας

Τα εμπλεκόμενα δεξαμενόπλοια ανήκουν ή διαχειρίζονται από εταιρείες με κύριους μετόχους τον Γιάννη Αλαφούζο, την οικογένεια Βερνίκου, τον Ανδρέα Μαρτίνο, τον Νικόλα Μαρτίνο και τον Γιώργο Οικονόμου (βλ. αναλυτικά στον πίνακα).

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, ανάμεσα στις συνολικά 65 μεταφορές άμεση σύνδεση με ελληνικά πλοία υπάρχει για τα 45 δρομολόγια που μετέφεραν κυρίως αργό πετρέλαιο και Fuel Oil (VGO).

Καταγράφονται οχτώ δρομολόγια από τα πλοία που ελέγχει η οικογένεια Αλαφούζου: Kimolos (IMO 9791145) και Milos (IMO 9746619) της OET Chartering Inc., το Folegandros (IMO 9793753) της Kyklades Maritime και το Nissos Sifnos (IMO 9884045) της Omega Ten Marine.

Με πέντε δρομολόγια χρεώνεται η ORL Shipping με το δεξαμενόπλοιο Chrysopigi (IMO 9303728) της οικογένειας Βερνίκου και άλλα εννέα δρομολόγια αφορούν την TMS Tankers του Γιώργου Οικονόμου με τα δεξαμενόπλοια Lipari (IMO 9529487), Bordeira (IMO 9529499), Alicante (IMO 9527855), Tamara (IMO 9600889), Freud (IMO 9804461) και Samsara (IMO 9792228).

Εντυπωσιακή και η συνεισφορά της Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με 6 δρομολόγια, με τα δεξαμενόπλοια SeaVoyager (IMO 9318096), SeaQueen (IMO 9288863), SeaSong (IMO 9290438), SeaRanger (IMO 9759800), SeaVelvet (IMO 9843211) και SeaLoyalty (IMO 9783928).

Πρωταθλητής πάντως είναι ο Ανδρέας Μαρτίνος με 16 δρομολόγια από 11 δεξαμενόπλοια (κάθε ένα με τη δική του εταιρεία), τα MINERVA Alexandra, MINERVA Doxa, MINERVA Georgia, MINERVA Gloria, MINERVA Grace, MINERVA Joanna, MINERVA Joy, MINERVA Kallisto, MINERVA Karteria, MINERVA Libra και MINERVA Olympia.

Οι άλλες μεταφορές

Τρία από τα δρομολόγια έγιναν με τα δεξαμενόπλοια Blue Rose (IMO 9335915) και Rolls I (IMO 9296119) που ανήκουν στο διυλιστήριο BAZAN στη Χάιφα και μετέφεραν Fuel Oil, πετρέλαιο κίνησης και νάφθα από Αλβανία, Ελλάδα και Ιταλία.

Αλλα εννέα δρομολόγια έγιναν από την Petraco Oil με πλοία της ιταλικής Pemont (Vallesina, Vilamoura, Valpiane και Valfoglia) και ένα με το Baltic Ice (IMO 9327401) της Trafigura.

Οι πιο σοβαρές μεταφορές με έτοιμα διυλισμένα καύσιμα (πετρέλαιο ΕΝ590 και στρατιωτικών προδιαγραφών Jet Fuel JP-8) έγιναν με 7 δρομολόγια από δύο επίσημα δεξαμενόπλοια του στόλου της MARAD υπό αμερικανική σημαία, τα Overseas Santorini (ΙΜΟ 9435909) και Overseas Sun Coast (IMO 9862944), τα οποία διέθεσε η OSG.

Το μισό αργό πετρέλαιο την περίοδο αυτή προήλθε από το Αζερμπαϊτζάν (28%) και το Καζακστάν (22%). Το αζερικό αργό παραδίδεται μέσω του αγωγού Μπακού - Τιφλίδα - Τζεϊχάν (BTC), ο οποίος ανήκει κατά πλειοψηφία στην BP και τον διαχειρίζεται. Το αργό πετρέλαιο φορτώνεται σε δεξαμενόπλοια στο τουρκικό λιμάνι Ceyhan για παράδοση στο Ισραήλ. Αφρικανικές χώρες προμήθευσαν το 37% του συνολικού αργού πετρελαίου με το 22% να προέρχεται από την Γκαμπόν, το 9% από τη Νιγηρία και το 6% από τη Δημοκρατία του Κονγκό. Τέλος, η Κύπρος παρείχε υπηρεσίες μεταφόρτωσης σε δεξαμενόπλοια που προμήθευαν αργό πετρέλαιο από την Γκαμπόν, τη Νιγηρία και το Καζακστάν μέσω του σταθμού στο Βασιλικό.

Το upstream crude blend CPC είναι ένα μείγμα αργού πετρελαίου -από το Καζακστάν και από την Κασπία Θάλασσα στη Ρωσία- και πετρελαίου από μικρότερα χερσαία κοιτάσματα στη νότια Ρωσία. Σύμφωνα με τον ιστότοπο της CPC, το μεγαλύτερο μερίδιο παράγεται από την Tengizchevroil, μια κοινοπραξία (JV) μεταξύ της Chevron (50%), της ExxonMobil Kazakhstan (25%), της KazMunayGas (20%) και της Lukoil (5%). Τα στοιχεία για τις εξαγωγές του Καζακστάν δείχνουν τουλάχιστον ένα φορτίο που πωλήθηκε απευθείας από την Tengizchevroil στην Oil Refineries Ltd (διαχειρίστρια του διυλιστηρίου της Χάιφα).

Το αζερικό αργό BTC ρέει μέσω του αγωγού Μπακού-Τιφλίδα-Τζεϊχάν. Σύμφωνα με την BP (διαχειρίστρια του αγωγού) «μεταφέρει πετρέλαιο από το κοίτασμα Azeri-Chirag-Deepwater Gunashli (ACG) και συμπύκνωμα από το Shah Deniz». Στους μετόχους της ACG περιλαμβάνονται οι BP (30,37%), SOCAR (25,0%), Equinor (7,27%) και ExxonMobil (6,79%). Η συμμετοχή της Equinor στην ACG είναι διαθέσιμη προς πώληση.

Το αργό πετρέλαιο Rabi της Γκαμπόν παραγόταν ιστορικά από τη Shell. Το 2017, το κοίτασμα -και όλα τα άλλα χερσαία περιουσιακά στοιχεία της Shell στην Γκαμπόν- αποκτήθηκαν από την Assala Gabon, ένα εταιρικό σχήμα που υποστηρίζεται από την εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων Carlyle Group. Τον Ιούνιο του 2024, όλα αυτά τα περιουσιακά στοιχεία επιστράφησαν στο κράτος της Γκαμπόν.

Το αργό μείγμα του Midstream μεταφέρεται πρώτα μέσω του αγωγού CPC, στους μετόχους του οποίου περιλαμβάνονται η Transneft (24%) και θυγατρικές της Chevron (15%), της KazMunayGas (19%) και της ιταλικής Eni (2%). Οι μεταφορές με δεξαμενόπλοια προς το Ισραήλ από τις 27 Οκτωβρίου 2023 έχουν ναυλωθεί από τις KazMunayGas, Petraco, PKN Orlen και Eni. Το φορτίο που ναυλώθηκε από την PKN Orlen (Flow ID 7486024) ήταν μια ασυνήθιστη συναλλαγή για την εταιρεία, ένα πολωνικό διυλιστήριο που συνήθως μεταφέρει μόνο τις δικές του πρώτες ύλες και προϊόντα.

Το αζερικό αργό BTC ταξιδεύει μέσω του αγωγού BTC, στους μετόχους του οποίου περιλαμβάνονται η BP (30,1%), η Equinor (8,71%), η Eni (5%), η TotalEnergies (5%) και η ExxonMobil (2,5%). Τα φορτία προς το Ισραήλ κατά τη σχετική περίοδο ναυλώθηκαν από τις εταιρείες SOCAR, Vitol, Petraco, Oilmar και Glencore.

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες ναυλωτών μέσω της LSEG για τις αποστολές αργού Rabi της Γκαμπόν. Μια αποστολή από το υπεράκτιο κοίτασμα πετρελαίου Dussafu ναυλώθηκε από την Oil Refineries Ltd.

Τα δέκα δεξαμενόπλοια της MARAD

Η Ναυτική Διοίκηση (MARAD) του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ ανακοίνωσε στις 23.7.2024 την εγγραφή τριών προμηθευτών στο Πρόγραμμα Ασφάλειας Δεξαμενόπλοιων (TSP), ένα νεοσύστατο πρόγραμμα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, το οποίο δεσμεύει ώς 10 εμπορικά δεξαμενόπλοια υπό αμερικανική σημαία, για την υποστήριξη της τροφοδοσίας με καύσιμα των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων σε όλο τον κόσμο και της εθνικής ασφάλειας σε οικονομικό επίπεδο.

Επιλέχτηκαν οι εταιρείες Overseas Shipholding Group, Inc. (OSG), 100% θυγατρική της Saltchuk, με γραφεία στην Τάμπα της Φλώριδας και στη Γλυφάδα (είχε εξαγοράσει το 2005 τη Stelmar του Στέλιου Χατζηιωάννου), Crowley-Stena Marine Solutions, LLC. και Seabulk Tankers, Inc., εισφέροντας καθεμία στο πρόγραμμα από τρία δεξαμενόπλοια, με συμφωνίες εκμετάλλευσης. Τα πλοία που εγκρίθηκαν για το πρόγραμμα είναι τα Overseas Santorini, Overseas Mykonos και Overseas Sun Coast (OSG). Μια κοινοπραξία μεταξύ της Crowley και της Stena Bulk θα διαθέσει τα πλοία Stena Immaculate, Stena Imperative και Stena Impeccable, ενώ η Seabulk έχει συνεργαστεί με την TORM για να διαθέσει τα πλοία Torm Thunder, Torm Thor και Torm Timothy.

Από τα εγγεγραμμένα πλοία, τέσσερα είναι υπό αμερικανική σημαία και λειτουργούν ήδη στο πλαίσιο του προγράμματος, ενώ για τα άλλα πέντε ξεκίνησε συνεργασία με την ακτοφυλακή των ΗΠΑ για την επίσπευση της αλλαγής σημαίας σε αμερικανικό νηολόγιο και αναζητείται ακόμη ένα δεξαμενόπλοιο ηλικίας ώς 10 ετών που να μπορεί να μεταφέρει τουλάχιστον 230.000 βαρέλια καυσίμων.

Η αποζημίωση για κάθε διαθέσιμο δεξαμενόπλοιο μπορεί να φγάσει ώς 6 εκατ. δολάρια ετησίως, αναλογικά σε ετήσια βάση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα, εφόσον παραμένει σε διαθεσιμότητα για χρήση από τις ΗΠΑ σε περιόδους πολέμου ή εθνικής έκτακτης ανάγκης.

Πανταχού… παρόντες

Τέλης Μυστακίδης | Χάρης Βαφειάς

Για να μην ξεχνιόμαστε, λίγο πιο βόρεια, στα ρωσικά λιμάνια συνεχίζεται άλλο πάρτι με Ελληνες πρωταγωνιστές (συχνά με τα… ίδια δεξαμενόπλοια) για τη μεταφορά ρωσικών πετρελαιοειδών εν μέσω εμπάργκο - πολλά από αυτά τα καύσιμα φτάνουν και στο Ισραήλ.

Για πολλά από αυτά τα φορτία καυσίμων οι εφοπλιστές μας τονίζουν ότι είναι νόμιμα.

Το blackseanews.net καταγράφει κάθε μήνα το σύνολο των φορτίων πετρελαιοειδών που εξάγονται από ρωσικά λιμάνια και κάθε μήνα δημοσιοποιεί και τις παραβάσεις του εμπάργκο (που περιλαμβάνουν πολλά ελληνικά ονόματα), ενώ πολλές γκρίζες δουλειές γίνονται καθ’ οδόν με τις μεταγγίσεις μεταξύ πλοίων έξω από τον Λακωνικό Κόλπο ή τη Χίο και αλλού ή με αναμίξεις σε δεξαμενές, στην Τουρκία και στην Αίγυπτο.

Η τελευταία διαθέσιμη καταγραφή παραβιάσεων του εμπάργκο για τον περασμένο Ιούνιο (από το BlackSeaNews με στοιχεία από τη βάση ναυτιλιακών δεδομένων equasis.org) έχει -όπως κάθε μήνα- ελληνικό άρωμα:

AQUADISIAC (IMO 9396713) της Aquatic Success Int. με τη Stealth Maritime του Χάρη Βαφειά (Μαρούσι).

CONGA (IMO 9412000) της Conga Shipping, με τη Spring Marine Management του Αριστοτέλη Μυστακίδη (Παλαιό Φάληρο), όπως και το KIZOMBA (IMO 9433901) του ίδιου ιδιοκτήτη.

DUMBLEDORE (IMO 9325611) της Dobby Shipping, με την Alberta Shipmanagement του Νικόλα Ιγγλέση (Χαλάνδρι).

ELDIA (IMO 9798351) της Chalet Shipping, με την Eastern Mediterranian Maritime του Θανάση Μαρτίνου (Γλυφάδα).

HENG TAI (IMO 9419448), καταχωρημένο στις κινεζικές Hengtai Shipping και Fasape Shipping, με δηλωμένο προορισμό τον Λακωνικό Κόλπο.

LEO II (IMO 9243318), με δηλωμένο προορισμό μεταφόρτωσης (StS) δυτικά των Κυθήρων, κάτω από τον Λακωνικό Κόλπο, καταχωρημένο στη Forest Lake Maritime με διαχειρίστρια τη SEA Trade Marine του ομίλου Δαυίδ Λεβέντη (Βούλα).

MINERVA ARIES (IMO 9412177), με δηλωμένο προορισμό μεταφόρτωσης (StS) στα ανοιχτά της Χίου, καταχωρημένο στην εταιρεία Flutura Holdings με διαχειρίστρια τη Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου (Βούλα).

SAGA (IMO 9528031), καταχωρημένο στην Euryanthe Owning CO LTD, με διαχειριστή την TMS Tankers Ltd του Γιώργου Οικονόμου, στο Μαρούσι, όπως και το STAMOS (IMO 9592276) της Faros Owners Inc.

Σημειώνεται ότι από τη λίστα των 216 τάνκερ που φόρτωσαν πετρελαιοειδή από ρωσικά λιμάνια (με ή χωρίς παραβίαση του εμπάργκο) λείπουν ελάχιστα ονόματα από τη λίστα μελών της επαγγελματικής Ενωσης των Εφοπλιστών.

Το δημοσίευμα του Guardian

Σε εκτενές άρθρο που δημοσιεύεται στη διαδικτυακή έκδοση του Guardian (και σε περίληψη στην προχθεσινή έντυπη έκδοση 21/8) η Nina Lakhani και ο Ajit Niranjan επισημαίνουν ότι χώρες, εταιρείες και φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν στον εφοδιασμό του Ισραήλ με καύσιμα μπορεί να αντιμετωπίσουν συνέπειες για σοβαρά εγκλήματα από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για παραβίαση της συμφωνίας της Γενεύης και για υποστήριξη σε γενοκτονία.

Το δημοσίευμα υποδεικνύει ότι το Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν, η Γκαμπόν, η Νιγηρία, η Βραζιλία και πιο πρόσφατα η Δημοκρατία του Κονγκό και η Ιταλία (και η Ελλάδα) έχουν προμηθεύσει με 4,1 εκατ. τόνους αργού πετρελαίου το Ισραήλ.

Τα διαθέσιμα στοιχεία δεν μπορούν να συνδέσουν συγκεκριμένες αποστολές αργού πετρελαίου με συγκεκριμένη στρατιωτική χρήση, όμως το Ισραήλ βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές αργού και διυλισμένου πετρελαίου για τη λειτουργία του μεγάλου στόλου μαχητικών αεροσκαφών, αρμάτων μάχης και άλλων στρατιωτικών οχημάτων και επιχειρήσεων, καθώς και για τις μπουλντόζες που εμπλέκονται στην εκκαθάριση παλαιστινιακών σπιτιών και ελαιώνων για να δημιουργηθεί χώρος για νέους ισραηλινούς οικισμούς.

Σε απάντηση στα νέα ευρήματα οι εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ και άλλοι εμπειρογνώμονες του διεθνούς δικαίου ζήτησαν να επιβληθεί εμπάργκο ενέργειας για να αποτραπούν περαιτέρω παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά του παλαιστινιακού λαού και να διεξαχθεί έρευνα για τα καύσιμα που αποστέλλονται στο Ισραήλ και έχουν χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση πράξεων φερόμενης γενοκτονίας και άλλων σοβαρών διεθνών εγκλημάτων.

Εκπρόσωπος του γραφείου του προέδρου της Βραζιλίας, Λουίς Ινάσιο Λούλα ντα Σίλβα, δήλωσε στον Guardian ότι οι συναλλαγές πετρελαίου και καυσίμων πραγματοποιούνται απευθείας από τον ιδιωτικό τομέα σύμφωνα με τους κανόνες της αγοράς: «Αν και η στάση της κυβέρνησης για την τρέχουσα στρατιωτική δράση του Ισραήλ στη Γάζα είναι γνωστή, η παραδοσιακή θέση της Βραζιλίας σχετικά με τις κυρώσεις είναι να μην τις εφαρμόζει ή να μην τις υποστηρίζει μονομερώς».

Σημειώνεται ότι το Αζερμπαϊτζάν, ο μεγαλύτερος προμηθευτής αργού πετρελαίου στο Ισραήλ από τον περασμένο Οκτώβριο, θα φιλοξενήσει την 29η σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα (COP) τον ερχόμενο Νοέμβριο και θα ακολουθήσει η Βραζιλία το 2025.

Η υφιστάμενη υποχρέωση των κρατών να μη βοηθούν ή συνεργάζονται με παράνομες κατοχές εδαφών επιβεβαιώθηκε από το Διεθνές Δικαστήριο (δεν αναγνωρίζεται από όλες τις χώρες) σε μια συμβουλευτική γνωμοδότηση τον Ιούλιο, η οποία έκρινε ότι η προσάρτηση, οι εποικισμοί, ο φυλετικός διαχωρισμός και το σύστημα απαρτχάιντ του Ισραήλ στην κατεχόμενη Λωρίδα της Γάζας και τη Δυτική Οχθη είναι παράνομα.

Το ισραηλινό υπουργείο Εξωτερικών έχει απορρίψει την απόφαση ως «θεμελιωδώς λανθασμένη» και μονόπλευρη, επιρρίπτοντας ευθύνες στη Χαμάς «για τα δεινά των Παλαιστινίων στη Λωρίδα της Γάζας».

Το επιτελείο του Μπάιντεν δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλια, ούτε η ομάδα της προεκλογικής εκστρατείας της αντιπροέδρου Κάμαλα Χάρις.

Οι κυβερνήσεις του Καζακστάν, του Αζερμπαϊτζάν, της Νιγηρίας, της Γκαμπόν και της Δημοκρατίας του Κονγκό δεν απάντησαν σε αιτήματα της εφημερίδας για σχολιασμό, ούτε η Αλβανία και η Ελλάδα.

Οι προμηθευτές

Εξι μεγάλες διεθνείς εταιρείες ορυκτών καυσίμων (BP, Chevron, Eni, ExxonMobil, Shell και TotalEnergies) θα μπορούσαν να συνδεθούν με το 35% του αργού πετρελαίου που παραδόθηκε στο Ισραήλ από τον Οκτώβριο, σύμφωνα με την ανάλυση του OCI, μέσω των άμεσων συμμετοχών τους σε πετρελαιοπηγές που προμηθεύουν το Ισραήλ και/ή σε μερίδια σε διυλιστήρια σε εθνικό επίπεδο.

Shell και Total αρνήθηκαν να σχολιάσουν, BP και Exxon δεν απάντησαν. Εκπρόσωπος της Chevron, η οποία κατέχει συμμετοχές στην παραγωγή πετρελαίου στο Καζακστάν, τη Νιγηρία και το Κονγκό, δήλωσε ότι η εταιρεία «λειτουργεί σύμφωνα με όλους τους ισχύοντες νόμους».

Η Eni, η οποία προμήθευσε ένα φορτίο 30 ΚΤ τον περασμένο μήνα, δήλωσε: «Ανεξάρτητα από την ακρίβεια των στοιχείων που αναφέρθηκαν, τα οποία δεν σκοπεύουμε να σχολιάσουμε, η Eni απορρίπτει σθεναρά τις πολύ σοβαρές κατηγορίες ... [που συνδέουν] τις δραστηριότητες της Eni με τα τρέχοντα πολεμικά γεγονότα στη Γάζα, ιδίως μέσω κυρίως έμμεσων συνδέσεων όπως η συμμετοχή σε έργα upstream ή midstream».

Πέμπτη 22 Αυγούστου 2024

Με το βλέμμα στην Κίνα το νέο πυρηνικό δόγμα των ΗΠΑ

 


Κρίσιμη μετατόπιση του πυρηνικού δόγματος των ΗΠΑ, ικανή να δημιουργήσει νέα γεωπολιτικά δεδομένα, διέταξε με απόλυτη μυστικότητα ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, αναδεικνύοντας την Κίνα ως πρώτη προτεραιότητα για τις δυνάμεις της πυρηνικής αποτροπής της Ουάσιγκτον εξαιτίας της ραγδαίας ενίσχυσης των πυρηνικών ικανοτήτων του Πεκίνου

3' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Κρίσιμη μετατόπιση του πυρηνικού δόγματος των ΗΠΑ, ικανή να δημιουργήσει νέα γεωπολιτικά δεδομένα, διέταξε με απόλυτη μυστικότητα ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, αναδεικνύοντας την Κίνα ως πρώτη προτεραιότητα για τις δυνάμεις της πυρηνικής αποτροπής της Ουάσιγκτον εξαιτίας της ραγδαίας ενίσχυσης των πυρηνικών ικανοτήτων του Πεκίνου. Την Τρίτη ο πρόεδρος Μπάιντεν ενέκρινε το άκρως απόρρητο έγγραφο, σύμφωνα με αποκάλυψη των Times της Νέας Υόρκης, το οποίο τροποποιεί τη στρατηγική πυρηνικής αποτροπής των ΗΠΑ. Για πρώτη φορά η έμφαση δίνεται στην ενίσχυση του κινεζικού πυρηνικού οπλοστασίου, σηματοδοτώντας νέο στάδιο στην αντιπαλότητα μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων.

Το Πεντάγωνο φέρεται να έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για την ενίσχυση του κινεζικού πυρηνικού –αλλά και συμβατικού– οπλοστασίου, για να προβεί στην πρόβλεψη ότι δέκα χρόνια από σήμερα το κινεζικό πυρηνικό οπλοστάσιο θα είναι ισάξιο του αμερικανικού σε μέγεθος και ποικιλία. Η πραγματικότητα αυτή έχει αναγκάσει τους Αμερικανούς επιτελείς του Πενταγώνου σε ριζική αναθεώρηση του αμυντικού δόγματος της χώρας, σε μια προσπάθεια να προσαρμοσθεί στα νέα στρατηγικά δεδομένα.

Η ανανεωμένη στρατηγική, που έλαβε την κωδική ονομασία «Κατευθυντήριες Γραμμές Πυρηνικής Αποτροπής», εγκρίθηκε σιωπηρά από τον Λευκό Οίκο, χωρίς δημόσια ανακοίνωση. Το σχετικό έγγραφο, που ανανεώνεται κάθε τέσσερα χρόνια, θεωρείται άκρως απόρρητο και διπλωματικά ευαίσθητο, ενώ στα χέρια ανώτατων κυβερνητικών αξιωματούχων κυκλοφορούν μόλις δύο έως τρία αντίγραφα. Παρά την απόλυτη μυστικότητα που το περιβάλλει, όμως, ο εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου Σον Κάβετ διευκρίνισε ότι το έγγραφο για το νέο πυρηνικό δόγμα δεν στρέφεται εναντίον κάποιου συγκεκριμένου κράτους ή απειλής, αποτελώντας οδηγό για τον ευρύ επαναπροσδιορισμό της αμερικανικής πυρηνικής στρατηγικής.

Το σενάριο των αντιπάλων της Αμερικής, οι οποίοι συντονίζουν τις πυρηνικές απειλές τους, αντιμετωπίσθηκε ανέκαθεν με καχυποψία στις ΗΠΑ, συγκινώντας μόνο τους ρέκτες θεωριών συνωμοσίας. Η σύσφιγξη των αμυντικών δεσμών μεταξύ Ρωσίας και Κίνας, αλλά και η παροχή συμβατικών οπλικών συστημάτων από τη Βόρεια Κορέα και το Ιράν στη Μόσχα έχουν αλλάξει τις γεωπολιτικές αντιλήψεις στην Ουάσιγκτον. Υπηρεσίες αντικατασκοπείας ερευνούν τώρα εάν η Ρωσία προσφέρει βοήθεια στα πυραυλικά προγράμματα της Βόρειας Κορέας και του Ιράν, εξασφαλίζοντας σε αντάλλαγμα τη στήριξή τους σε άλλους τομείς.

Ο πρόεδρος Μπάιντεν, σύμφωνα με αποκάλυψη των Times της Νέας Υόρκης, ενέκρινε την Τρίτη το έγγραφο, το οποίο τροποποιεί την αμερικανική στρατηγική πυρηνικής αποτροπής.

Παρά τις αισιόδοξες προβλέψεις του τέως προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για οικειοθελή απόσυρση του πυρηνικού οπλοστασίου της Βόρειας Κορέας μετά τις τρεις συνόδους κορυφής Κιμ – Τραμπ, συνέβη το αντίθετο. Η Πιονγιάνγκ ενίσχυσε τα πυρηνικά της, έχοντας αποκτήσει περισσότερα από 60 όπλα και εκφράζοντας την επιθυμία να κατασκευάσει περισσότερα. Αυτό το ενισχυόμενο οπλοστάσιο αποτελεί απειλή για τις αμερικανικές αντιπυραυλικές ικανότητες και θα μπορούσε να τεθεί στην υπηρεσία της Μόσχας ή του Πεκίνου.

Οι κινεζικές πυρηνικές φιλοδοξίες έχουν ανησυχήσει τις αμερικανικές υπηρεσίες, οι οποίες επισημαίνουν ότι η κινεζική πυρηνική δύναμη θα ενισχυθεί από 1.000 κεφαλές το 2030 σε 1.500 το 2035. Το Πεκίνο έχει επιδοθεί σε εκστρατεία κατασκευής υποδομών για την ανάπτυξη των νέων όπλων, έχοντας παραγγείλει την κατασκευή σειράς νέων αποθηκών σιλό για πυρηνικούς πυραύλους. Η Κίνα διέκοψε τις επαφές με την Ουάσιγκτον με στόχο τη βελτίωση των μέτρων φύλαξης και συνεννόησης για το πυρηνικό οπλοστάσιο. Οι δύο χώρες είχαν συμφωνήσει να προειδοποιούν η μία την άλλη για επικείμενες πυραυλικές δοκιμές, ενώ σχέδια είχαν εκπονηθεί για μόνιμο δίαυλο επικοινωνίας για την αποφυγή ατυχημάτων ή περιστατικών, τα οποία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε θερμοπυρηνική ανταλλαγή.

Σε συνάντηση που είχαν το περασμένο φθινόπωρο αξιωματούχοι των δύο χωρών πριν από τη συνάντηση μεταξύ των προέδρων Μπάιντεν και Σι στην Καλιφόρνια, το κλίμα ήταν θερμό και η προοπτική συμφωνίας έμοιαζε εφικτή. Στις αρχές του καλοκαιριού, όμως, το Πεκίνο διεμήνυσε ότι οι διμερείς επαφές δεν θα συνεχίζονταν, επικαλούμενο τις πωλήσεις αμερικανικών όπλων στην Ταϊβάν.

Remaining Time 0:00
 
Advertisement

«Η κινεζική κυβέρνηση μας εμποδίζει να συζητήσουμε για τους κινδύνους της ενίσχυσης των πυρηνικών εξοπλισμών. Αντίθετα, το Πεκίνο μοιάζει να μιμείται την τακτική της Ρωσίας, απαιτώντας την επίλυση των διμερών μας διαφορών πριν ξεκινήσουμε οποιαδήποτε συζήτηση για έλεγχο των εξοπλισμών», είπε η Μάλορι Στιούαρτ, αναπληρώτρια υπουργός Εξωτερικών για θέματα πυρηνικής αποτροπής και σταθερότητας.

Ζελένσκι: Η εισβολή στο Κουρσκ είναι μέρος μιας προσπάθειας για τον τερματισμό του πολέμου με τους όρους της Ουκρανίας

 


Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι δήλωσε σήμερα ότι η μεγάλη εισβολή της Ουκρανίας στην περιοχή Κουρσκ της Ρωσίας είναι μέρος μιας συστηματικής προσπάθειας να τερματισθεί ο πόλεμος που συνεχίζεται επί 30 μήνες με τους όρους του Κιέβου.

Ο Ζελένσκι είπε κατά τη διάρκεια μιας εκδήλωσης στο Κίεβο ότι η εισβολή της 6ης Αυγούστου καθώς και η άμυνα της Ουκρανίας στα ανατολικά της χώρας, όπου η Ρωσία έχει επικεντρώσει την επίθεσή της, αποτελούν μέρος μιας πορείας «για τον τερματισμό του πολέμου υπό τους όρους της ανεξάρτητης Ουκρανίας».

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

http://dlvr.it/TDdCVQ