Η αναβάθμιση των F-16 σε επίπεδο Viper και η μετέπειτα μετάβαση σε μαχητικό 5ης γενιάς είναι το «αντίδοτο» της Ελλάδας στο ρωσικό αντιαεροπορικό σύστημα S-400 που παρέλαβε η Τουρκία, και αναμένεται να δυσκολέψει ιδιαίτερα τη δουλειά της Πολεμικής Αεροπορίας.
Την στιγμή που η Τουρκία – όπως ανακοίνωσε το Πεντάγωνο μέχρι τον Μάρτιο του 2020 – αποβάλλεται από το πρόγραμμα των F-35 μετά την απόκτηση του ρωσικού συστήματος S-400 από, η Αθήνα προχωρά το πρόγραμμα των F-16 στο επίπεδο VIPER.
Σύμφωνα με πληροφορίες δυο είναι τα αεροσκάφη F-16 Block 52 Adv, από την 116 Πτέρυγα Μάχης, που έχουν ήδη επιθεωρηθεί και επιλεγεί από τους υπευθύνους της μητρικής εταιρίας και τους Αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας. Το αρχικό αεροσκάφος ανήκει στην 335 Μοίρα «Τίγρης» και το δεύτερο είναι της 336 Μοίρας «Όλυμπος» στην περίπτωση που υπάρξουν άλλες απαιτήσεις.
Ανώτατες πηγές τόσο από το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας που παρακολουθούν στενά την εξέλιξη του προγράμματος, αλλά και Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας σημειώνουν πως όλα εξελίσσονται απόλυτα στις μέρες που πρέπει και η απογείωση του F-16 της χώρας μας για τις Ηνωμένες Πολιτείες θα γίνει κανονικά στα τέλη του χρόνου- όπως εξ αρχής είχε προγραμματιστεί αφού τοποθετηθούν στην ΕΑΒ να νέα απάρτια του Viper- ενώ στη συνέχεια η υλοποίηση του υπολοίπου θα γίνει στην ΕΑΒ υπό το αυστηρό βλέμμα των ανθρώπων της εταιρίας.
Οι ίδιες πηγές, όπως επισημαίνει το Hellas Journal εκτιμούν πως εφόσον συνεχιστεί αυτή η κατάσταση με την γειτονική μας χώρα και τις Ηνωμένες Πολιτείες το αεροπορικό ισοζύγιο μελλοντικά θα γύρει υπέρ της Ελλάδας δραματικά για την Τουρκία και πρέπει κανείς να λάβει υπόψη του και το εμπάργκο στα ανταλλακτικά για τα ήδη υπάρχοντα F-16 για τα οποία η Άγκυρα φρόντισε να μαζέψει αρκετό stock.
Επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας πάντως λένε με νόημα ότι το μέλλον είναι η 5η γενιά αεροσκαφών και προθάλαμο αποτελούν τα F-16 Viper. Μέχρι στιγμής το μόνο γνήσιο αεροσκάφος 5ης γενιάς είναι το F-35 για το οποίο η χώρα μας, μπορεί αυτή τη στιγμή να μην αντέχει την ένταξη σ’ ένα τέτοιο project, ούτε τώρα που η Τουρκία έχει φύγει και μένουν «ορφανά» αεροσκάφη προς αναζήτηση αγοραστή.
Η Lockheed Martin βλέπει την Ελλάδα ως μια εκ των σοβαρών χωρών που θα μπορούσε να γίνει μέρος του F-35, όμως ανώτατες στρατιωτικές πηγές λένε πως είναι νωρίς ακόμα, κάτι που σημείωσε και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.
Ο προθάλαμος του Ελληνικού F-35 ήδη υπάρχει. Εδώ και λίγα χρόνια (επί υπουργίας Πάνου Καμμένου) είχε υπογραφεί ανάμεσα στην Ελλάδα και την εταιρία κατασκευής των F-35 σύμφωνο που είναι ουσιαστικά ο προθάλαμος μιας χώρας, όταν θέλει να μπει στο πρόγραμμα του συγκεκριμένου αεροσκάφους.
Από την Lockheed Martin είχε ζητηθεί το πλαίσιο που πρέπει να δημιουργηθεί για την ένταξη του F-35 στην υπάρχουσα υποδομή (της κάθε χώρας) ένα πρόγραμμα προ-ένταξης των αεροσκαφών 5ης γενιάς. Με αυτή την έρευνα- μελέτη γίνεται ο έλεγχος που είναι απαραίτητος για το πώς «κουμπώνει» το F-35 διότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος έχει ειδικές τηλεπικοινωνιακές ανάγκες για το πώς διασυνδέεται το αεροσκάφος σαν αισθητήρας στην δομή αεράμυνας (ΣΑΕ).
Η Πολεμική Αεροπορία ειδικά τώρα μετά την έλευση στην Τουρκία των S-400 μπορεί να πει κανείς ότι ανεβαίνει το επίπεδο ενδιαφέροντος για το αεροσκάφος 5ης γενιάς (όποιο κι αν είναι αυτό κι όταν το επιτρέπουν οι οικονομικές συνθήκες) διότι το ρωσικό σύστημα σαφέστατα δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην διεξαγωγή αεροπορικών επιχειρήσεων της χώρας μας.
Άρα το μαχητικό 5ης γενιάς είναι αυτό που μπορεί αυτή τη στιγμή να εγγυηθεί απόλυτα την εξουδετέρωση ενός τέτοιου προηγμένου συστήματος λόγω των ικανοτήτων που διαθέτει. Όμως η προμήθεια ενός αεροσκάφους 5ης γενιάς, ειδικά του F-35- σε σχέση με άλλους τύπους αεροσκαφών που παρελθόντος- απαιτεί εκτός από την αγορά των μαχητικών και των όπλων και τη δημιουργία υποδομών που θα δεχτούν το F-35. Αυτό αφορά κτηριακή υποδομή, τηλεπικοινωνιακή υποδομή, θέματα ασφάλειας εγκαταστάσεων.
Για το τελευταίο μάλιστα η Ελλάδα έγινε μάρτυρας κατά τη διεξαγωγή του τελευταίου «Ηνιόχου» με την συμμετοχή των Ιταλικών F-35 που απαιτούσαν ειδικές συνθήκες ασφάλειας. Άρα δεν είναι μόνο η αγορά του μαχητικού, αλλά ένα πλέγμα υποδομών που απαιτούνται ώστε να αποδεσμεύσει η Αμερική το μαχητικό.
Φυσικά όλα τα προηγούμενα σημαίνουν κόστος και πολλά από αυτά περιλαμβάνονται στην τιμή του αεροσκάφους που σαφώς επιβαρύνει το τελικό αριθμητικό της τιμής. Ένα παράδειγμα που μπορεί να προσομοιάσει έναν πιθανό αριθμό αεροσκαφών για την χώρα μας είναι η Δανία η οποία με 3,5 δισ. αγόρασε 24 μαχητικά 5ης γενιάς.
Αυτά τα χρήματα είναι το διπλάσιο ακριβώς του κόστους που έφτασαν τα F-16 Block 52 Adv του Αράξου, άρα η υπόθεση προμήθειας μαχητικού 5ης γενιάς είναι μια πολύ ακριβή υπόθεση. Η δέσμευση της Πολεμικής Αεροπορίας για την ολοκλήρωση του προγράμματος αναβάθμισης των F-16 πηγαίνει ως το 2026 κι αυτό σημαίνει ότι μέχρι τότε μεγάλο μέρος των κονδυλίων θα οδεύουν προς αυτή την κατεύθυνση κι αυτό σημαίνει πως οτιδήποτε υπάρχει τώρα ως σκέψη, σαν υλοποίηση θα συμβεί μετά την ολοκλήρωση αυτού του σημαντικού προγράμματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου