τόχος του ναυτικού Επιτελείου με το επίδομα στόλου είναι να μπει ανάχωμα στις παραιτήσεις στελεχών από τις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού και ιδιαίτερα από τα πολεμικά πλοία που αποτελούν την αιχμή του δόρατος στην θάλασσα. Πηγή εικόνας: Hellasjournal
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Επί 35 χρόνια «προσπαθούν» να μεταφέρουν τους Πεζοναύτες από τον Βόλο και τελικά τους φτιάχνουν Ναύσταθμο 100 εκατ. ευρώ
Εγκρίθηκαν τα «πλεύσιμα» για τα πληρώματα των πολεμικών πλοίων: Το υπουργείο οικονομικών φαίνεται πως βρήκε τα χρήματα
«Πρόσω» για τις ΜΕΚΟ, «κράτει» για τις κορβέτες: Μπορεί ο παράγων «εκλογές» να ενισχύσει τον στόλο;
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL – Αθήνα
Η είδηση που έφθασε εγγράφως το βράδυ της Τρίτης στο υπουργείο Εθνικής άμυνας από το υπουργείο Οικονομικών, με κοινοποίηση στα ενδιαφερόμενα Επιτελεία και αφορά το πρώτο πράσινο φως για τα «πλεύσιμα» στον στόλο, έφερε πολλά χαμόγελα και δικαιολογημένη ανακούφιση από την μια πλευρά, αλλά παράλληλα έπεσε σαν «βόμβα» σε ορισμένα γραφεία.
Και μπορεί το υπουργείο Οικονομικών να μετρά ήδη αντίστροφα για την τοποθέτηση των «πλεύσιμων» ή αλλιώς επίδομα στόλου, στο επόμενο νομοσχέδιο που ετοιμάζει για εισαγωγή στο κοινοβούλιο ώστε μετά την ψήφισή του να εκκινήσει η εκταμίευση των χρημάτων στους δικαιούχους, όμως το ΓΕΕΘΑ φέρεται να ζητά από το υπουργείο άμυνας αναθεώρηση. Και αντί των 19 εκατομμυρίων ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί για τον στόλο, αυτά να γίνουν 25 ώστε να συμπεριληφθούν κι άλλα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Οι έντονες αυτές συζητήσεις έγιναν στο γραφείο του υπουργού Εθνικής άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου ο οποίος έχει εξηγήσει επανειλημμένως προς κάθε ενδιαφερόμενο ότι τα «πλεύσιμα» αποτελούν μια δέσμευση του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη προς τα στελέχη που υπηρετούν αποκλειστικά και μόνο στα πολεμικά πλοία του στόλου και θα λαμβάνονται απ’ όλους όσοι «τρώνε» την αλμύρα της θάλασσας πάνω στα πολεμικά σκαριά και για όσο βρίσκονται εκεί.
Εδώ και καιρό η Hellasjournal είχε αποκαλύψει πως για το κονδύλι των 19 εκατομμυρίων έχει γίνει ειδική μελέτη από το ναυτικό ώστε να μοιραστεί με δίκαιο τρόπο σε κάθε στέλεχος που υπηρετεί σε πολεμικό πλοίο. Και μάλιστα ο διαμοιρασμός θα ξεκινούν από τα 100-150 ευρώ για τους νεότερους και θα κλιμακώνεται αναλόγως τον βαθμό και τα χρόνια υπηρεσίας στα πλοία, ενώ η «οροφή» θα αγγίζει τα 450 ευρώ.
- Πάντως επειδή βρισκόμαστε σε μια άτυπη προεκλογική περίοδο, στην περίπτωση που το υπουργείο Οικονομικών δει θετικά το έμμεσο αίτημα του ΓΕΕΘΑ, η διαδικασία δεν θα καθυστερήσει ιδιαίτερα.
Η διαφορετική ανάγνωση όμως λέει πως εφόσον σκοπός είναι να φτάσει αυτό το επίδομα στις Ειδικές Επιχειρήσεις, αρμόδιες οικονομικές πηγές σημειώνουν πως «ειδικά» επιδόματα για τους SOF των ΕΔ ήδη αποδίδονται στους δικαιούχους.
Μάλιστα για τα «πλεύσιμα» έχει ειπωθεί από ανωτάτους να ονομαστεί «επίδομα ειδικής αποστολής» ώστε έτσι να υπάρχει η ευχέρεια απόδοσης και σε άλλους κλάδους.
Το ερώτημα που τίθεται πάντως είναι στην περίπτωση που δεν περάσει το νέο «αίτημα» για τα επιπλέον 6 εκατομμύρια ευρώ, θα επηρεαστούν τα 19 που προορίζονται για τους ανθρώπους που υπηρετούν στα πολεμικά πλοία ώστε να κατανεμηθούν και στις Ειδικές Επιχειρήσεις;
Άλλωστε πολύ πρόσφατα την εορταστική περίοδο σε μονάδα Ειδικών Επιχειρήσεων που υπήρξε εθιμοτυπική επίσκεψη ανταλλαγής ευχών δηλώθηκε γι’ ακόμη μια φορά ευθαρσώς πως υπάρχει ένσταση για τα «πλεύσιμα» και ότι τα οφέλη θα έπρεπε να έρθουν με διαφορετικό διαμοιρασμό. Εκείνη η «είδηση» είχε κυκλοφορήσει ανάμεσα στα εκατοντάδες στελέχη της βάσης, σχολιαζόμενη ποικιλοτρόπως…
Επεξηγήσεις είχαν δοθεί πολλές, όπως για παράδειγμα πως είναι άλλο πράγμα να βρίσκεται ένα πλοίο επιφυλακή σε κάποιο νησί κι άλλο πράγμα να βρίσκεται στην αποστολή της Unifil. Άλλο να έχεις δέσει στο ναύσταθμο Κρήτης κι άλλο να είναι στην επιχείρηση IRINI, κ.ο.κ.
Σε κάθε περίπτωση, είτε «δεμένος» σε νησί, είτε εν πλω στο Αιγαίο ή την Μεσόγειο, εκτός της οικογενειακής βάσης βρίσκεται ο δικαιούχος των πλεύσιμων, αυτό τουλάχιστον προτάσσει η λογική, όπως σχολίαζαν στρατιωτικοί κύκλοι.
Το ευχαριστώ σ’ αυτούς που κρατούν τα σύγχρονα ξύλινα τείχη
Για την «ιστορία», το σχέδιο των «πλεύσιμων» αποτέλεσε ένα σχέδιο για ν’ αποκοπούν οι παραιτήσεις στελεχών από τις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού και πιο συγκεκριμένα από τις υπηρεσίες των πολεμικών πλοίων.
Είναι πολύ εύκολο για τον ιδιώτη να δώσει τα χρήματα σε κάποιο έμπειρο στέλεχος του ναυτικού, ώστε ν’ αφήσει την φρεγάτα, την κανονιοφόρο, την πυραυλάκατο για να δουλέψει σε εμπορικό πλοίο.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό πως τα τελευταία χρόνια σχεδόν μια τάξη μηχανικών έχει παραιτηθεί από το ναυτικό για να βρουν την τύχη τους στον εμπορικό στόλο, με το πολεμικό ναυτικό να αιμορραγεί. Μόνο και μόνο η είδηση για τα πλεύσιμα δημιούργησε ανάχωμα με πολλά στελέχη να κάνουν το προσωπικό «κράτει» γιατί αγαπούν αυτό που κάνουν και θέλουν να υπηρετούν γι’ αυτό που ορκίστηκαν ως στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού.
Η απόφαση του πρωθυπουργού ανακοινώθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου από την Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Και από τότε έχει φτάσει ο νέος χρόνος και βρισκόμαστε στην φάση του πρώτου «πράσινου» φωτός των πλεύσιμων. Το έμπρακτο «ευχαριστώ» της κυβέρνησης στους θαλασσινούς του στόλου έρχεται ν’ αποκαταστήσει μια αδικία πολλών ετών καθώς τα «πλεύσιμα» που λαμβάνουν τα στελέχη του ναυτικού είχαν αποφασιστεί δεκαετίες πριν και πρόκειται για ελάχιστα ευρώ.
Την τελευταία 4ετία ο στόλος έχει κηρυχτεί πρωταγωνιστής των εξελίξεων κι έχει αποτελέσει το μακρύ δόρυ της διπλωματίας απέναντι στον αναθεωρητισμό της Άγκυρας, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση την 5μηνη κρίση του 2020 που τα στελέχη των πολεμικών πλοίων είδαν ξανά στεριά σχεδόν μετά από 150 ημέρες, κρατώντας τις θαλασσινές Θερμοπύλες και πράττοντας ότι διατάσσονταν από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία.
Σε κάθε περίπτωση τότε, ο τουρκικός στόλος δεν είχε περάσει καλά…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου