Το θερινό ανοδικό «ράλι» στην τιμή της βενζίνης συνεχίζεται και δεν αναμένεται σύντομα να μπει «φρένο», καθώς η αύξηση στο διυλισμένο προϊόν έχει τα 11,5 λεπτά μέσα σε ένα μήνα και τους πρατηριούχους να υποστηρίζουν πως έχουν απορροφήσει αύξηση περίπου 3 λεπτών. 

Ήδη από την 1η Ιουλίου η μέση τιμή πανελλαδικά της απλής αμόλυβδης διαμορφωνόταν στα 1,863 ευρώ το λίτρο, στις αρχές Αυγούστου - μεσοσταθμικά στη χώρα - η τιμή διαμορφώθηκε στα 1,962 ευρώ το λίτρο, ενώ πλέον σε πολλά νησιά και τουριστικές περιοχές η τιμή της βενζίνης βρίσκεται πάνω από τα 2 ευρώ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Παρατηρητηρίου Υγρών Καυσίμων.

Σύμφωνα με το καθημερινό δελτίο επισκόπησης τιμών υγρών καυσίμων οι μέσες τιμές λιανικής πώλησης καυσίμων για όλη την Ελλάδα, για την Τετάρτη, 16 Αυγούστου 2023 διαμορφώθηκαν ως εξής:

«Από τις 15 Ιουλίου έως σήμερα είχαμε σημαντικές αυξήσεις στα καύσιμα. Οι τιμές που βλέπουμε στο διυλιστήριο έρχονται απέξω και είναι για τις χώρες της νότιας Ευρώπης. Η αύξηση, συγκριτικά με το εξωτερικό, είναι δυσανάλογη σε σχέση με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου» σημειώνει σχετικά ο Γιώργος Ασματόγλου, αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων μιλώντας στο Mega και προσθέτει: «Μέσα σε ένα μήνα είχαμε 11,5 λεπτά αύξηση στο διυλισμένο προϊόν. Να σας πω πως οι αυξήσεις, βάσει των μέσων τιμών που έχει ανακοινώσει το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι 8,5 λεπτά. Άρα έχουν απορροφηθεί περίπου 3 λεπτά από τους πρατηριούχους».

Τι λένε οι πρατηριούχοι

Σύμφωνα με τους πρατηριούχους οι ανατιμήσεις οφείλονται στην άνοδο διεθνώς της τιμής του Brent, στην αύξηση της ζήτησης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, καθώς και στη μείωση της παραγωγής από πλευράς ΟΠΕΚ.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε σχετικά με τις αυξήσεις στις τιμές, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, επισημαίνει «ο κλάδος μας άδικα κατηγορείται ενώ εξακολουθεί να μάχεται για την νόμιμη λειτουργία της αγοράς». Σημειώνει πως ακόμη η αγορά στα πρατήρια καυσίμων λειτουργεί με χρονοκαθυστέρηση και όχι σε συντονισμό με τις διυλιστηριακές τιμές.

Τα πρατήρια, σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ, «διαμορφώνουν διαχρονικά τις λιανικές τιμές τους με χρονοκαθυστέρηση στην άνοδο και στην πτώση διότι έτσι επιτάσσουν οι κανόνες της ανταγωνιστικής αγοράς και όποιος αμερόληπτος παρακολουθεί την αγορά θα αντιληφθεί ότι στο σύνολο η καθυστέρηση της ανόδου των τιμών είναι μεγαλύτερη από την πτώση και μάλιστα ορισμένες φορές απορροφάται η άνοδος όταν οι τιμές γυρίσουν χαμηλά σε σύντομο χρονικό διάστημα».

Πάγιο αίτημα η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης

Όπως εξήγησε ο αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων το κράτος εισπράττει από τους έμμεσους φόρους και βασίζεται πάνω στον ειδικό φόρο κατανάλωσης όπως και στον ΦΠΑ.

«Αίτημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων είναι να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, αλλά είναι και αίτημα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, για να περιοριστεί το φαινόμενο της υψηλής τιμής. Όμως, όλα έχουν ανέβει, τρέχει ένας πληθωρισμός με 13%, αυτό που έχει υποχωρήσει μόνο είναι το καύσιμο. Πράγματι υπάρχει πρόβλημα και με κάποιο τρόπο πρέπει να λυθεί, και όχι με τα fuel pass. Δεν λύνεται το πρόβλημα με αυτό αλλά με μειώσεις τιμών».

Εντατικοί έλεγχοι και πρόστιμα για αθέμιτη κερδοφορία

Από την πλευρά του το υπουργείο Ανάπτυξης έχει διαμηνύσει πως οι έλεγχοι για τον εντοπισμό φαινομένων κερδοσκοπίας θα είναι εντατικοί.

Πρόστιμα συνολικού ύψους 10.000 ευρώ επιβλήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες σε 2 πρατήρια υγρών καυσίμων σε Φθιώτιδα, Κεφαλλονιά, Αθήνα και Καλαμάτα,, με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση σε ελέγχους της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) διαπιστώθηκε ότι παραβίαζαν τις κείμενες διατάξεις περί αθέμιτης κερδοφορίας (Νόμος 4818/2021).