Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2016

ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΛΥΣΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΤΟΥΡΚΙΚΑ F-35

του Θεόφραστου Ανδρεόπουλου
Επίσημη πρόταση για την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών Su-35BM πρόκειται να καταθέσει η Ρωσία, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και εξαρτάται αποκλειστικά από την ελληνική κυβέρνηση η αποδοχή ή η απόρριψή της.
 
Η πρόταση προβλέπει την παράδοση ενός αριθμού 40 έως 60 μαχητικών της εξαγωγικής έκδοσης «-BM» του ρωσικού μαχητικού 4++ γενιάς Su-35S υπό εξαιρετικά ευνοϊκούς οικονομικούς όρους, ακόμα και με leasing. 
 
Σύμφωνα με πληροφορίες το οικονομικό ύψος της ρωσικής πρότασης ανέρχεται στα 3 δισ. $ για 40 μαχητικά Su-35BM  ποσό στο οποίο περιλαμβάνονται εκτός των όπλων και πακέτο ανταλλακτικών και υποστήριξης, αποπληρωτέο σε 20 χρόνια
 
Οι όροι αποπληρωμής που προσφέρει η ρωσική πλευρά είναι εξαιρετικά ευνοϊκοί: Με το 20% του κόστους να είναι αποπληρωτέο μέσω ελληνικών εξαγωγών αγροτικών προϊόντων και με το υπόλοιπο του ποσού παρέχεται η δυνατότητα χαμηλότοκου δανείου με περίοδο χάριτος 5 ετών, είναι δύσκολο – αν όχι αδύνατο- να βρεθεί άλλη καλύτερη και ανταγωνιστικότερη πρόταση για αγορά ενός τόσο προηγμένου μαχητικού.
 
Παράλληλα η ρωσική πλευρά και για να κατευνάσει τις όποιες ελληνικές ανησυχίες αναφορικά με τη συμβατότητα των αεροσκαφών με το νατοϊκό σύμπλεγμα επικοινωνιών προσφέρει στην έκδοση για την Ελλάδα τη δυνατότητα προσθήκης δυτικών ηλεκτρονικών όπως συστημάτων ασυρμάτων και IFF.  
 
Πρακτικά το πνεύμα της ρωσικής πρότασης λίγο διαφέρει από την αντίστοιχη αγορά που πραγματοποίησε η Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 από τη Γαλλία με τα Mirage 2000.
 
Επρόκειτο για ένα εντελώς νέο αεροσκάφος σε σχέση με αυτά που διαχειριζόταν μέχρι τότε η ΠΑ με νέα γαλλικής κατασκευής όπλα και εντελώς διαφορετική υποστήριξη. Αγορά όμως που προκάλεσε –και εξακολουθεί να προκαλεί σε ότι αφορά τα Mirage 2000-5- «πονοκεφάλους» στους τουρκικούς στρατιωτικούς  σχεδιασμούς, όπως επίσης και η προμήθεια των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων.
 
Είναι η μοναδική πρόταση που θα μπορούσε να υλοποιηθεί άμεσα αν συμβασιοποιηθεί εντός του 2017 και να επιτρέψει στην ΠΑ να έχει το 2020 δύο ή τρεις Μοίρες μαχητικών αεροσκαφών που μπορούν να αντιμετωπίσουν επί ίσοις όροι σε BVR αποστολές το F-35 και βέβαια να το συντρίψουν σε περίπτωση που εμπλακεί σε dog-fight αερομαχίες, δεδομένης της συντριπτικής υπεροχής του σε αποστολές WVR.
 
Το Su-35 διαθέτει το μοναδικό ραντάρ σε παραγωγή και εγκατάσταση σε μαχητικά, σήμερα που έχει την δυνατότητα ανίχνευσης stealth μαχητικών, το L-Band AESA της Tikhomirov, 
 
Πιο συγκεκριμένα το L-Band AESA της Tikhomirov μπορεί να εκτελέσει μια σειρά εφαρμογών όπως: Έρευνα και στοχοποίηση αεροσκαφών stealth,λειτουργίες αναγνώρισης φίλου ή εχθρού, παθητική παρακολούθηση και εντοπισμός πηγών εκπομπής Link 16/MIDS, παθητική παρακολούθηση και εντοπισμός ραντάρ που εκπέμπουν στην μπάντα L –όπως το τουρκικό ραντάρ MESA του συστήματος 737 AEW&C, παθητική παρακολούθηση και εντοπισμός πηγών IFF αεροσκαφών, ενεργά αντίμετρα σε περιβάλλον ανταλλαγής δεδομένων Link 16, ενεργά αντίμετρα σε δέκτες συστήματος GPS και ενεργά αντίμετρα σε επίγεια ραντάρ συχνότητας L.
 
Η τελευταία και σύμφωνα με τη ρωσική πρακτική παραπέμπει στις συχνότητες μεταξύ 1 και 2 GHz, και μήκη κύματος μεταξύ 0,3 και 0,15 μ.
 
Στα προτερήματα χρήσης της μπάντας L συγκαταλέγονται η έρευνα σε μεγάλη εμβέλεια με κεραίες σχετικά μικρού μεγέθους, παροχή δεδομένων σε άσχημες καιρικές συνθήκες όπως και καλή συμπεριφορά σε συνθήκες σε συνθήκες επιστροφών από το έδαφος.
 
Σε ότι αφορά τις σχεδιάσεις stealth τουλάχιστον για περίπτωση του F-35 –αλλά και πιθανότατα και στην περίπτωση του F-22- τα συγκεκριμένα αεροσκάφη έχουν σχεδιαστεί κυριότερα για την απόκρυψη του ίχνους τους σε συχνότητες στην X μπάντα και όχι κάτω από αυτή. 
 
Το Su-35S το οποίο έχει αποδειχθεί στις επιχειρήσεις της Συρίας ως "πολύτιμο πολυεργαλείο", είναι το πρώτο αεροσκάφος του ρωσικού οπλοστασίου το οποία θα έχει τη δυνατότητα να εξοπλιστεί τριπλό σύστημα ραντάρ: ένα στο ρύγχος και από δύο διατάξεις στα χείλη προσβολής των πτερύγων. Πιο ειδικά  ο κύριος ηλεκτρονικός αισθητήρας του Su-35S είναι το νέο ραντάρ της ΝΙΙΡ Ν035  IRbis-E.
 
Με ένα αεροσκάφος-κόμβο, εκτελούντο ολόκληρης αποστολές COMAO, αφού το Su-35 λειτουργούσε και ως εναέριο ραντάρ με τους αισθητήρες του να "συλλαμβάνουν" ότι εκινείτο στον αέρα ή το έδαφος.
 
Το IRbis-E διαθέτει συνολική ισχύ εξόδου 20 KW κάτι που του παρέχει μέγιστη εμβέλεια εντοπισμού επερχόμενου στόχου μεγέθους μαχητικού αεροσκάφους με συνολικό RCS τα 3 τμ  φτάνει τα 400 χλμ. , με γωνία διόπτευσης τις 100 μοίρες στο αζιμούθο και εντοπισμό στόχου που απέρχεται τα 150 km.
 
Όταν το εύρος έρευνας αυξάνεται στις 300 μοίρες, με μηχανική υποβοήθηση, η εμβέλεια για αποκάλυψη ίδιου στόχου ανέρχεται στα 220 km, δηλαδή ακιβώς η ίδια με το F-35 ενώ στην περίπτωση που η σχετική θέση του στόχου παρουσιάζει επιστροφές από το έδαφος η εμβέλεια αυτή μειώνεται στα 170 km.
 
Η ηλεκτρονική διάταξη όμως των αισθητήρων του Su-35BM είναι δυνατό να ενισχυθεί από το πρωτοποριακό σύστημα ενεργούς σάρωσης L-Band Tikhomirov NIIP που θα αποτελεί σταθερή προσθήκη και για το νέο ρωσικό μαχητικό 5ης γενιάς T-50.
 
H διάταξη προσαρμόζεται στο χείλος προσβολής των πτερύγων του αεροσκάφους όπως αναφέραμε προσφέροντας προηγμένες δυνατότητες ιδιαίτερα εναντίον αεροσκαφών stealth.
 
Το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου που προέρχεται από τη MRPC Avionica στεγάζεται σε δύο ατρακτίδια στα ακροπτερύγια. Πρόκειται για το σύστημα KNIRT1 L175M Khibiny-M Το L175M ακολουθεί τη φιλοσοφία των σύγχρονων μαχητικών τέταρτης και πέμπτης γενιάς σε ότι αφορά τη συνολική του ολοκλήρωση στην ομάδα αισθητήρων του αεροσκάφους.
 
Παράλληλα το εξαιρετικά προηγμένο  σύστημα ελέγχου πτήσης είναι ένα πολυσύνθετο λογισμικό, το οποίο ελέγχει μια σειρά από επιφάνειες ελέγχου μειώνοντας κατά πολύ το έργο του χειριστή. Το σύστημα αποκαλείται SDU-427 προέρχεται από το Su-47 Berkut και αποτελείται από τέσσερα κανάλια ελέγχου λειτουργίας
Στο οπλικό φορτίο του Su-35BM περιλαμβάνονται τα περισσότερα όπλα του ρωσικού οπλοστασίου, καθώς το τελευταίο Flanker συνιστά μια έξοχη πλατφόρμα όπλων με 12 συνολικά σημεία εξωτερικής ανάρτησης φορτίου.
 
Τον σταθερό οπλισμό του αεροσκάφους αποτελεί το μονόκαννο πυροβόλο, GSh-301 των 30 mm, που είναι τοποθετημένο στην προέκταση των πτερύγων (LERX) από την δεξιά μεριά. Η ταχυβολία του πυροβόλου φτάνει τα 1.500 βλ./λεπτό ενώ υπάρχει διαθέσιμο απόθεμα 150 βλημάτων.
 
Για εμπλοκή σε κοντινές αποστάσεις το αεροσκάφος μπορεί να φέρει έως και 6 βλήματα R-73E. To R-73 αποτελεί ένα βλήμα IIR ολικής θέας εμπλοκής υιοθετώντας πτερύγια εκτροπής καυσαερίων (TVC) προσδίδοντας μεγάλη ευελιξία κατά τη τερματική φάση εναντίον ελισσόμενων στόχων με υψηλή φόρτιση. Διαθέτει πολεμική κεφαλή βάρους 7,5 kgr έχει μέγιστη εμβέλεια η οποία ποικίλει ανάλογα της ταχύτητας και του ύψους του στόχου από 20 έως και 30 km και αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 2,5 mach.
 
Σε μέσες αποστάσεις χρησιμοποιείται το βλήμα R-27ER. Πρόκειται για ένα βλήμα ημιενεργού καθοδήγησης με ενδιάμεση αδρανειακή ναυτιλία και ανανέωση σημείου ναυτιλίας μέσω ασφαλούς ραδιόζευξης και ισχυρότερο κινητήρα σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση την R-27R.
 
Ο δέκτης του βλήματος έχει εύρος λήψης +/- 50 μοίρες και πεδίο έρευνας +/- 55 μοίρες στην έκδοση της υπέρυθρης καθοδήγησης (R-27ΕT).
 
Το βλήμα μπορεί να εκτοξευθεί όταν το αεροσκάφος εκτελεί ελιγμούς φόρτισης έως και 5 g και να εμπλέξει στόχους που κινούνται με ταχύτητα έως και 3500 km/h σε ύψη μέχρι και 27.000 m, με μέγιστο περιθώριο υψομετρικής διαφοροποίησης του στόχου από το επίπεδο πτήσης του αεροσκάφους τα 10 km. 
 
Το βλήμα αν και διατίθεται σε δύο εκδόσεις την R-27P και την R-27EP, στο «-ΒΜ» πρόκειται να χρησιμοποιηθεί η τελευταία καθώς διαθέτει βελτιωμένο κινητήρα προσδίδοντας μέγιστη εμβέλεια που φτάνει τα 110 km. Αν και ο ερευνητής του R-27EP σύμφωνα με πληροφορίες έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει στόχους σε αποστάσεις που φτάνουν τα 200 km εντούτοις το υπάρχων βλήμα δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις αυτές. Ο μέγιστος αριθμός βλημάτων που μπορεί το αεροσκάφος να φέρει ανέρχεται για το μεν R- 27ER στα οκτώ και για τα R-27ET και R-27EP στα τέσσερα.
 
Το τρίτο βλήμα που θα εξοπλίσει το Su-35BM, είναι το R-77 RVVAE και ανήκει σε βλήματα μέσης εμβέλειας. Δύο νέες εκδόσεις η R-77M1 και η Ρ-77Μ-PD διαθέτουν κινητήρα τύπου Ramjet δίνοντας στο βλήμα μέγιστη εμβέλεια κοντά στα 175 km.
 
Το πιο εντυπωσιακό της ρωσικής πρότασης είναι ότι προσφέρουν πακέτο "δυτικοποιημένων" βασικών ηελκτρονικών συστημάτων (IFF, τηλεπικοινωνίες κλπ).
 
Οπως ανέφερε αξιωματούχος του ρωσικού υπουργείου Αμυνας στο pronews.gr: "Από την ελληνική κυβέρνηση κατά κύριο λόγο και από την ΠΟλεμική Αεροπορία κατά δεύτερο, εξαρτάται η συμφωνία. Και λέμε από την Πολεμική Αεροπορία κατά δεύτερο, γιατί ξέρουμε ότι το θέλουν. Γιατί μπορεί να κάνει αυτό που θέλουν όπως κανένα άλλο μαχητικό αεροσκάφος. Το αεροσκάφης έχει επιδειχθεί δύο φορές στον Αρχηγό της Αεροπορίας και έχει μείνει εντυπωσιασμένος από το τι μπορεί να κάνει".
 
Σαφώς και η απόφαση θα είναι πολιτική...
 
Ο πρόγονος του Su-35, το Su-27 είχε επιδειχθεί το 1999 στην Αεροπορική βάση της Τανάγρας.
 
Δείτε το βίντεο από εκείνη την επίδειξη, όπου είχαν αντιμετωπίσει τα MIrage 2000EGM 12:38
<iframe width="615" height="346" src="https://www.youtube.com/embed/aCBTtjxoamw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Οι Ρώσοι εξέδωσαν χάρτη στόχων στην Ευρώπη για τον διηπειρωτικό RS-26 Oreshnik – Σε πόσο χρόνο θα έφτανε Αλεξανδρούπολη Παραδέχονται ότι είναι διηπειρωτικός με ακτίνα δράσης 5.500 χλμ. 22.11.2024 | 21:28

  Newsroom  |  email: info@pronews.gr H Mόσχα εξέδωσε χάρτη που κοινοποιεί την ταχύτητα του διηπειρωτικού βλήματος RS-26 Oreshnik και τους χ...