Υπεγράφη το προσύμφωνο για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, λίγες ώρες πριν από την υπογραφή Διακυβερνητικής Συμφωνίας για την υποστήριξη του αγωγού που θα γίνει το απόγευμα στο Ζάππειο, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του Πρωθυπουργού του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου, και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδη.
Αναφερόμενος στο προσύμφωνο, ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για ορόσημο για τη βιωσιμότητα του αγωγού, «που έχει χαρακτηρισθεί συχνά ως αγωγός – όνειρο από πολλούς αναλυτές που θεωρούσαν αδύνατη την πραγματοποίησή του. Λυπάμαι που θα τους απογοητεύσουμε» ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ υπογράμμισε ακόμη, μεταξύ άλλων ότι:
-Η συμφωνία του Ζαππείου δεν στρέφεται εναντίον οποιασδήποτε χώρας. Στρέφεται υπέρ της ειρήνης και της συνεργασίας στην νοτιοανατολική Μεσόγειο. Είναι συνασπισμός δυνάμεων για την ειρήνη και την πρόοδο στην ευρύτερη περιοχή. Βλέπουμε την ενέργεια όχι ως αιτία συγκρούσεων αλλά ως καταλύτη ειρηνικής συνύπαρξης όλων των κρατών και λαών της ευρύτερης περιοχής.
Ο αγωγός EastMed προβλέπεται να έχει αρχική δυναμικότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο, από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας. Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, τα υπόλοιπα 8 δισεκ. (πέρα από τα 2 που προβλέπει το προσύμφωνο ΔΕΠΑ – Energean) μπορούν να προκύψουν από άλλα πεδία που βρίσκονται ή θα βρεθούν σε φάση ανάπτυξης, όπως τα κοιτάσματα Λεβιάθαν (Ισραήλ) και Γλαύκος (Κύπρος).
Μιλώντας στην τελετή υπογραφής ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Κωνσταντίνος Ξιφαράς τόνισε ότι με τη συμφωνία διεθνοποιείται ακόμη περισσότερο ο ρόλος της εταιρείας ενώ πρόσθεσε ότι μέσα στον Ιανουάριο θα ανακοινωθούν οι ανάδοχοι για τις μελέτες του έργου, προκειμένου σε ορίζοντα δύο ετών να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση. Υπογράμμισε ότι από τις προκαταρκτικές μελέτες προκύπτει πως το έργο είναι βιώσιμο ενώ εκτίμησε ότι τα κόστη θα είναι πολύ μικρότερα καθώς οι τεχνολογίες έχουν προοδεύσει. Τόνισε ακόμη ότι το έργο εμπορικά θα βοηθήσει τόσο την ευρύτερη περιοχή όσο και το ρόλο της Ελλάδας στην ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Energean, Μαθιός Ρήγας τόνισε από την πλευρά του ότι το έργο δημιουργεί μια διέξοδο για το φυσικό αέριο της ανατολικής Μεσογείου που αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού και τον ανταγωνισμό, ενώ εξέφρασε την ελπίδα να υπάρξει επιτυχία και στις γεωτρήσεις που θα γίνουν στην Ελλάδα μόνο. Η Energean εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα του Πρίνου καθώς και τα κοιτάσματα Καρίς και Τανίν στη θαλάσσια περιοχή του Ισραήλ. Όπως είπε ο κ. Ρήγας, η πλωτή υποδομή επεξεργασίας του φυσικού αερίου που θα εγκατασταθεί στην περιοχή έχει δυναμικότητα 8 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, από τα οποία τα 5 δισ. έχουν δεσμευτεί για την αγορά του Ισραήλ και με την συμφωνία που υπεγράφη σήμερα με την ΔΕΠΑ καλύπτονται άλλα 2 δισ. κυβικά μέτρα.
Ο αγωγός EastMed εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 δισ. κ.μ. φ.α. ετησίως, και αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
– 165 χλμ., περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
– 732 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
– 421 χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
– 292 χλμ. περίπου μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
– 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
– 245 χλμ. για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
EastMed: Έμπρακτη απόρριψη της τουρκολιβυκής συμφωνίας – Ποιο το επόμενο βήμα
Η υπογραφή της Διακρατικής Συμφωνίας για τον EastMed στην ουσία σηματοδοτεί την έμπρακτη απόρριψη του μνημονίου Τουρκίας-Λιβύης για καθορισμό ΑΟΖ μεταξύ των δύο χωρών τόνισαν στην Deutsche Welle Κύπριοι αναλυτές.
Σημείωσαν ότι προσώρας η συμφωνία για τον αγωγό δεν αποτελεί τίποτε άλλο από μία κίνηση στην διπλωματική σκακιέρα της ανατολικής μεσογείου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η επόμενη πράξη για τον EastMed θα παιχτεί μετά το 2022, αφού της σημερινής υπογραφής θα ακολουθήσει μελέτη βιωσιμότητας του αγωγού η οποία αναμένεται να διαρκέσει δύο χρόνια. Το κόστος της μελέτης ανέρχεται στα 70 εκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων τα 35 θα αντληθούν από ευρωπαϊκά ταμεία.
Η μελέτη αναμένεται να καταδείξει την βιωσιμότητα του έργου λαμβάνοντας υπόψιν το κόστος κατασκευής και το περιεχόμενο των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στις ΑΟΖ του Ισραήλ και της Κύπρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου