ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι συγχωνεύσεις, που μέχρι πρότινος παρατηρούνταν κυρίως σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, έχουν αρχίσει και πυκνώνουν και στα σχολεία της δευτεροβάθμιας, προκαλώντας αναστάτωση σε γονείς και μαθητές. Και μπορεί στις περιπτώσεις κυρίως της πρωτοβάθμιας οι συγχωνεύσεις να εξυπηρετούσαν ενίοτε και ώς έναν βαθμό εκπαιδευτικές ανάγκες, αφού σε ακριτικά νησιά ή απομακρυσμένες περιοχές ολόκληρες σχολικές μονάδες είχαν 3-4 μαθητές διαφορετικών τάξεων που όμως καλούνταν να κάνουν μάθημα την ίδια ώρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, όμως στα Γυμνάσια και τα Λύκεια οι συγχωνεύσεις των ήδη πολυπληθών τμημάτων μόνο προβληματικές είναι.
Ειδικά όταν αυτές γίνονται εν μέσω πανδημίας. Αρκεί να θυμηθούμε τη ρύθμιση ενός από τα πολλά σαρωτικά νομοσχέδια (ν. 4692/2020) που φέρουν την υπογραφή της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, σύμφωνα με την οποία αυξάνεται ο μέγιστος αριθμός νηπίων, προνηπίων και μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά από 22 σε 24, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα προσαύξησης κατά 10% με απόφαση του διευθυντή, που σημαίνει ότι ο αριθμός διαμορφώνεται πλέον στα 26-27 άτομα ανά τάξη.
Στον ίδιο νόμο αναφέρεται ρητά πως από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος των 20 ανά τμήμα, ενώ στα σχολεία της δευτεροβάθμιας το όριο ανεβαίνει στους 27 μαθητές και συνυπολογίζοντας την προσαύξηση του 10% οι μαθητές μπορεί να φτάσουν και τους 30.
Αιφνιδιασμός
Ανάστατοι γονείς μάς περιγράφουν πώς εντελώς αιφνιδιαστικά ενημερώθηκαν ότι τμήματα των σχολείων στα οποία φοιτούν τα παιδιά τους θα συγχωνευτούν, προκαλώντας ντόμινο προβλημάτων.
Ενδεικτικά, σε Γυμνάσιο του Περιστερίου τα μέχρι πρότινος τέσσερα τμήματα της τελευταίας τάξης συγχωνεύονται σε τρία, μετά τη σχετική απόφαση που έλαβε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθηνών, με τον αριθμό των παιδιών να διαμορφώνεται πλέον στα 25-27 άτομα. «Αλλάζει η καθημερινότητα των παιδιών. Αναγκάζονται να χωριστούν από τους συμμαθητές και φίλους τους και να πάνε σε διαφορετικά τμήματα. Οσο δε για τις συνθήκες συνωστισμού στις τάξεις, είναι εξοργιστικό να προσπαθούν να μας πείσουν ότι με ανοιχτά παράθυρα και αντισηπτικά δεν κινδυνεύουν τα παιδιά από κορονοϊό ή ότι τα παιδιά στις τάξεις είναι 17, λες και ζούμε άλλη πραγματικότητα εμείς. Αισθάνομαι πραγματικά αδικημένος. Οχι για μένα, αλλά για τα παιδιά μου που καλούνται να κάνουν μάθημα σε τέτοιες συνθήκες», μας λέει ο Μ.Α., πατέρας δύο κοριτσιών στην Α’ και Γ’ Γυμνασίου.
Αντίστοιχη εικόνα μάς μεταφέρει και ο Χ.Τ., πατέρας κι αυτός δύο κοριτσιών, σε σχολεία της περιοχής της Αγίας Παρασκευής αυτή τη φορά, όπου σε ένα από τα Λύκεια παρατηρήθηκε μεγάλη «διαρροή» μαθητών από την περσινή Α’ Λυκείου, κατά την οποία λειτουργούσαν πέντε τμήματα, με αποτέλεσμα η φετινή Β’ Λυκείου να πρέπει να «στριμωχτεί» σε τρία τμήματα των 26 ατόμων κατά μέσο όρο. Πέραν της απολύτως λογικής ανησυχίας των γονέων που προκρίνουν το ζήτημα της ασφάλειας των παιδιών σε συνθήκες συνωστισμού, εντοπίζεται ακόμη ένα πρακτικό πρόβλημα, αυτό της διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας. Σύμφωνα με όσα μας περιγράφει ο γονέας, στο ένα τμήμα διδάσκονται γαλλικά, στο άλλο γερμανικά και στο τρίτο ακολουθείται μεικτό σύστημα διδασκαλίας (!) κάνοντάς μας πραγματικά να απορούμε με ποιον τρόπο επιτυγχάνεται η ορθή διδασκαλία όταν σε μία αίθουσα διδάσκονται παράλληλα δύο διαφορετικές ξένες γλώσσες. «Εν μέσω κορονοϊού δεν τα κάνει κανείς αυτά! Σε άλλες συνθήκες μπορεί και να το καταπίναμε πιο εύκολα. Αλλά όχι τώρα!» λέει ο Χ.Τ.
Βεβαίως, το ζήτημα των συγχωνεύσεων δεν αφορά μόνο την Αθήνα, αλλά ολόκληρη τη χώρα, με το πρόβλημα να εντείνεται κυρίως στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα. Χθες, στη Θεσσαλονίκη, και συγκεκριμένα στο 6ο Γυμνάσιο, οι γονείς δεν επέτρεψαν στα παιδιά να κάνουν μάθημα διαμαρτυρόμενοι για την απόφαση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις τμημάτων της Α’ Γυμνασίου. Τα τμήματα από τρία πλέον θα γίνουν δύο, με τους μαθητές ανά τάξη να φτάνουν τους 25 και 26 στον αριθμό. Οπως καταγγέλλουν οι γονείς, οι αίθουσες είναι ακατάλληλες, χαμηλοτάβανες με μικρά παράθυρα, δημιουργώντας επιβαρημένες συνθήκες ειδικά δεδομένης της πανδημίας.
Αγανάκτηση και οργή
Αλλά και στα Χανιά, οι Σύλλογοι Γονέων Δημοτικών Σχολείων και του 4ου ΓΕΛ εκφράζουν «αγανάκτηση και οργή» καταγγέλλοντας ότι τα σχολεία άνοιξαν με χειρότερους όρους από όταν έκλεισαν τον Ιούνιο. «Τμήματα έχουν ήδη συγχωνευτεί, ενώ τρεις εβδομάδες μετά το άνοιγμα επιδιώκουν να προχωρήσουν σε νέες συγχωνεύσεις στη δευτεροβάθμια. Παστώνουν τα παιδιά μας σε 25άρια και 27άρια τμήματα για να εξοικονομήσουν το “κόστος” των εκπαιδευτικών. Δεν τους ενδιαφέρει ούτε η ποιότητα του μαθήματος ούτε οι υγειονομικές συνθήκες» λέει η σχετική ανακοίνωση των γονέων οι οποίοι αναφέρουν παράλληλα και τα τεράστια κενά που εντοπίζονται στα σχολεία ακόμη και μετά τους πρόσφατους διορισμούς.
Επίκαιρη ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας κατέθεσε προχθές και ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Αλέξης Χαρίτσης, ο οποίος τονίζει ότι η επιλογή της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα έχει δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα και σφοδρές αντιδράσεις και τη ρωτά αν προτίθεται να επανεξετάσει την απόφασή της για κλείσιμο τμημάτων και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου