Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023

Θύελλα για την επιστολή-υπόδειξη του Κ. Μητσοτάκη προς τον Ι. Ντογιάκο

 

Ισίδωρος Ντογιάκος

ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ/EUROKINISSI
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Στον απόηχο των αντιδράσεων για την πρωτοφανή ενέργεια του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να υποδείξει στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο τον δρόμο που θα πρέπει να ακολουθήσει η Δικαιοσύνη, με την απαραίτητη προσθήκη στη δικογραφία του πορίσματος της επιτροπής Γεραπετρίτη, ζητήσαμε από την πρώην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ξένη Δημητρίου ένα δικό της σχόλιο μια και εκείνη από την ίδια θεσμική θέση αντιμετώπισε τις τραγωδίες στη Μάνδρα και στο Μάτι. Αντί άλλου σχολίου, η κ. Δημητρίου μας απάντησε με δύο επιστολές πανομοιότυπες με αυτήν του Κυριάκου Μητσοτάκη.

«Οπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, αποτελεί εύλογο και δίκαιο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας να υπάρξει άμεση και σε βάθος διαλεύκανση όλων των ποινικών υποθέσεων που σχετίζονται με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη... εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης στην προτεραιοποίηση των σχετικών υποθέσεων και την ανάθεσή τους, εφόσον το κρίνετε στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο [...] Ειδικότερα σε σχέση με την ποινική αξιολόγηση συστημικών σφαλμάτων στον τομέα των σιδηροδρόμων [...] παρακαλώ να προχωρήσετε ανεξάρτητα από την πρόοδο των εργασιών της επιτροπής εμπειρογνωμόνων [...] Με την ολοκλήρωση των εργασιών της επιτροπής, αυτονοήτως θα κοινοποιηθεί στις εισαγγελικές αρχές που διεξάγουν την έρευνα το πόρισμά της για να καταστεί μέρος της δικογραφίας», έγραφε η επιστολή Μητσοτάκη προς Ντογιάκο.

Στις επιστολές που μας έστειλε η κ. Δημητρίου αντικατέστησε την τραγωδία των Τεμπών με τις τραγωδίες στο Μάτι και στη Μάνδρα, στη θέση του παραλήπτη έβαλε το όνομά της και στη θέση του αποστολέα το όνομα του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα. Την ευχαριστούμε για το ότι, χωρίς κανένα σχόλιο, μας έδωσε την απάντησή της. Ο καθένας τώρα μπορεί να αναρωτηθεί τι ακριβώς θα είχε συμβεί αν οι επιστολές εκείνες όντως είχαν αποσταλεί, αν ο τέως πρωθυπουργός είχε συστήσει δική του επιτροπή εμπειρογνωμόνων και αν η κ. Δημητρίου ακολουθούσε τις υποδείξεις.

Ο καθένας μπορεί να φανταστεί τι θα είχε ακολουθήσει από σύσσωμα τα ΜΜΕ που καλωσόρισαν την ωμή παρέμβαση Μητσοτάκη και κυρίως τι θύελλα θα είχε ξεσπάσει στο δικαστικό σώμα. Μπορεί λοιπόν η απάντηση αρχικά να ξαφνιάζει, όμως είναι τόσο σαφής, που δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολίας για μια δικαστικό που ενώ πάντα σεβάστηκε το δίκαιο, το λειτούργημα και τη θέση της, χωρίς περικοκλάδες, χωρίς εκπτώσεις και κυρίως χωρίς «επικίνδυνες σχέσεις», λοιδορήθηκε και δυσφημήστηκε από ένα ολόκληρο σύστημα που ένιωσε προφανώς τριγμούς στα θεμέλιά του.

Σφοδρή ήταν χθες η ανακοίνωση της μειοψηφίας του Δ.Σ. της Ενωσης Δικαστών και Εισαγγελέων που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα τους και ζητά από το προεδρείο να σταματήσει την τέχνη της επιλεκτικής σιωπής, να αντιδράσει στις παρεμβάσεις και να ενημερώσει τους πολίτες ότι η Δικαιοσύνη ούτε χρειάζεται ούτε καλοδέχεται τις υποδείξεις. Οι δικαστές επισημαίνουν ότι «η άλλοτε ισχύσασα αρμοδιότητα του υπουργού Δικαιοσύνης (ποτέ όμως του πρωθυπουργού) να μπορεί “να ζητήσει από τον Εισαγγελέα του ΑΠ να παραγγείλει τη διενέργεια ανάκρισης και την εισαγωγή της υπόθεσης στο ακροατήριο κατ’ απόλυτη προτεραιότητα” (άρθρο 30 παρ.3 παλαιού Κώδικα Ποινικής Δικονομίας), έχει καταργηθεί».

Τα 6 μέλη της μειοψηφίας εύλογα εκφράζουν «έκπληξη» για την επιστολή και τις υποδείξεις του πρωθυπουργού προς τον ανώτατο εισαγγελέα: «Θεωρούμε ότι η ως άνω επιστολή του Πρωθυπουργού συνιστά ευθεία παραβίαση της αρχής της διάκρισης των εξουσιών και έμμεση υπονόμευση του κύρους της Δικαιοσύνης καθώς: α) η αναφορά του πρωθυπουργού σε πλήθος ποινικών υποθέσεων εύλογα δημιουργεί την εντύπωση ότι αποτελεί έμμεση πρόταση προς τον Εισαγγελέα του ΑΠ να διατάξει τον χωρισμό της υπόθεσης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος σε επιμέρους περισσότερες, β) το αίτημα για ανάθεση των υποθέσεων στο υψηλότερο ανακριτικό επίπεδο, συνιστά έμμεσο αίτημα διορισμού ειδικού εφέτη ανακριτή από τον Εισαγγελέα του ΑΠ, αρμοδιότητα η οποία ανήκει όμως στην ολομέλεια του αρμόδιου Εφετείου κατ’ άρθρο 28 ΚΠΔ, γ) η υπόμνηση ότι το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων θα πρέπει να αποτελέσει μέρος της ποινικής δικογραφίας συνιστά προκαταβολική παρέμβαση στο έργο και την ταχύτητα διενέργειας της εκκρεμούς κύριας ανάκρισης».

Αρκετές ώρες αργότερα «έλυσε τη σιωπή του» και το προεδρείο της ΕνΔΕ, βάλλοντας γενικώς κατά εκπροσώπων του πολιτικού συστήματος, με στραμμένο το βλέμμα στην αντιπολίτευση, αφήνοντας στο απυρόβλητο την –χωρίς νομιμοποιητική βάση– παρέμβαση Μητσοτάκη: «Η ΕνΔΕ, σεβόμενη τη μνήμη των θυμάτων και την οδύνη των οικείων τους, παρακολουθεί με ανησυχία την πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας αυτής από εκπροσώπους του πολιτικού συστήματος και την προσπάθειά τους να καταστήσουν μέρος του προβλήματος και την Ανεξάρτητη Δικαιοσύνη. Διαβεβαιώνουμε ότι οι Ελληνες Δικαστικοί Λειτουργοί θα πράξουν το καθήκον τους με ευσυνειδησία, όπως πράττουν μέχρι σήμερα, αυστηρά στα πλαίσια της ανεξάρτητης λειτουργίας τους, με τις προβλεπόμενες εγγυητικές της ανεξαρτησίας αυτής διαδικασίες και εντός του πλαισίου που καθορίζουν το Σύνταγμα και οι Νόμοι της Ελληνικής Πολιτείας».

Ο εισαγγελέας θέλει να ασχοληθεί προσωπικά με το δυστύχημα του 2017

Με μια παλιά υπόθεση σιδηροδρομικού δυστυχήματος που θυμήθηκαν συμπτωματικά πολλά ΜΜΕ αποφάσισε να ασχοληθεί ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος. Πρόκειται για τον εκτροχιασμό τρένου που συνέβη στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017 με τέσσερα θύματα. Ο εισαγγελέας του Α.Π. ζήτησε να του σταλεί η δικογραφία που είχε σχηματιστεί τότε ώστε να τη μελετήσει και, αν χρειαστεί, να διατάξει νέα έρευνα σχετικά με τις τότε καταγγελίες για την κατάσταση εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου που δεν διερευνήθηκαν.

Το δυστύχημα είχε γίνει στις 13 Μαΐου 2017, όταν η απογευματινή αμαξοστοιχία Intercity από Αθήνα εκτροχιάστηκε έξω από το χωριό Αδενδρο, κοντά στη Θεσσαλονίκη. Το τρένο σύρθηκε για περίπου 250 μέτρα, ενώ η μηχανή αποκόπηκε και προσέκρουσε με δύναμη σε παρακείμενο κτίσμα. Ανάμεσα στους νεκρούς ήταν ο ένας μηχανοδηγός, ενώ ο δεύτερος παραπέμφθηκε σε δίκη με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας και αθωώθηκε. Το ταχύμετρο του τρένου είχε καταγράψει πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα από την επιτρεπόμενη σε εκείνο το σημείο.

Την ελπίδα να δοθεί εντολή από τον κ. Ντογιάκο να συνεχιστούν οι έρευνες και για τα 11 σιδηροδρομικά ατυχήματα από το 2020 έως το 2023 εξέφρασε σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

Επίσης, τρεις επίκουροι οικονομικοί εισαγγελείς αναλαμβάνουν τη διερεύνηση όλων των συμβάσεων του ΟΣΕ που καθυστέρησαν ή δεν υλοποιήθηκαν. Ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης χρέωσε την υπόθεση στους εισαγγελείς Μιχάλη Μιχαλόπουλο, Δημήτρη Αποστολά και Αθανασία Βλάχου (η κ. Βλάχου είχε χειριστεί στο παρελθόν και την έρευνα για τη σύμβαση 717 του 2014, η οποία πλέον ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία). Παράλληλα, από την Οικονομική Εισαγγελία «τρέχουν» ήδη οι έρευνες (εδώ και ένα τετράμηνο) για τη σύμβαση του 2005 για εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα - Αχαρνές - Λιόσια - Κόρινθος, για τη σύμβαση του 2013 στο κομμάτι Αχαρνές - Τιθορέα, για τη σύμβαση του 2013 στο κομμάτι Τιθορέα - Δομοκός και για τη σύμβαση του 2015 στο κομμάτι Πειραιάς - Αθήνα. Στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης ερευνάται εάν έχει τελεστεί το αδίκημα της απιστίας.
Γιώτα Τέσση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Πολεμικό Ναυτικό: Οι ΕΠΟΠ «αρρωσταίνουν» από τις συνθήκες εργασίας

  Από   Ιωάννα Ηλιάδη - Ioanna Iliadi  - 15 Νοεμβρίου 2024   Πολεμικό Ναυτικό: Οι ΕΠΟΠ «αρρωσταίνουν» από τις συνθήκες εργασίας και το εγκατ...