Ομόφωνο «ναι» στην εξεταστική για Γιάννο UPD
Τη συγκρότηση ειδικής επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης για όλες τις δικογραφίες που έχουν διαβιβαστεί στη Βουλή και αφορούν τα εξοπλιστικά προγράμματα την περίοδο υπουργίας του Γιάννου Παπαντωνίου ζητούν με κοινή πρότασή τους ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝ.ΕΛΛ. με πρώτο υπογράφοντα τον Αλέξη Τσίπρα.
«Υπάρχουν ενδείξεις ότι τελέστηκε το αδίκημα της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική ενέργεια με πλείονες τρόπους και οι οποίες πρέπει να διερευνηθούν», αναφέρει η πρόταση και αυτό το ζήτημα θεωρείται «κλειδί» που απομακρύνει το ενδεχόμενο οι υποθέσεις να έχουν παραγραφεί.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι υπογράφοντες την πρόταση συγκρότησης της προανακριτικής επιτροπής σημειώνουν πως «οι πλείστοι τρόποι τέλεσης του εγκλήματος της νομιμοποίησης εσόδων, όπως είναι η κατοχή περιουσίας και η διακίνησή της στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, συνιστούν εγκλήματα διαρκή, των οποίων η τέλεση συνεχίζεται και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα παραγραφής πριν από τη λήξη της διάρκειάς τους».
Ήδη σύσσωμη η αντιπολίτευση (Ν.Δ., Δημοκρατική Συμπαράταξη, Ποτάμι, ΚΚΕ, Ένωση Κεντρώων) αντέδρασε θετικά στην πρόταση και φαίνεται πως είναι πλέον θέμα χρόνου να προσδιοριστεί η ημερομηνία διεξαγωγής της σχετικής συζήτησης στην Ολομέλεια για τη λήψη απόφασης.
Να σημειωθεί ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη είπε μεν «ναι» αλλά διέκρινε υστεροβουλία του ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνοντας πως δεν υποβάλλει αυτήν την πρόταση για να χυθεί άπλετο φως αλλά ως αντιπερισπασμό προς την πολιτική πραγματικότητα.
Χαρακτηριστική είναι η παρέμβαση του Ανδρέα Λοβέρδου στην Ολομέλεια της Βουλής, με τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο της Δημοκρατικής Συμπαράταξης να τονίζει μεταξύ άλλων:
«Λέμε ναι στην προανακριτική επιτροπή, όπως την ονομάζουμε στην κοινοβουλευτική καθομιλουμένη, για τα εξοπλιστικά προγράμματα του 2003 και για όποια άλλα έτη θέλετε. Δεν έχουμε κανένα λόγο να υπερασπιστούμε κανέναν (...) Δε χρειάζεται η Βουλή, δε χρειάζεται η προανακριτική, αλλά λειτουργεί η δικαιοσύνη αυτοβούλως και αυτονόμως. Με βάση την οικεία νομοθεσία. Το φέρνετε εδώ γιατί θέλετε να ξανακάνετε το σκηνικό του 2012. Κανένας συμψηφισμός. Όλα στο φως».
Η πρόταση συγκρότησης ειδικής επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης κατατίθεται έπειτα από σειρά δικογραφιών που είχαν διαβιβαστεί στη Βουλή και επισημαίνεται από τους υπογράφοντες ότι υπάρχουν ενδείξεις για την τέλεση του εγκλήματος της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα.
«Ανεξαρτήτως του αξιοποίνου ή μη (λόγω παρελεύσεως της τασσόμενης προθεσμίας) των εγκλημάτων απιστίας, από τις παραπάνω δικογραφίες που έχουν διαβιβαστεί προκύπτει ότι σε μια περίπτωση ερευνάται τέλεση εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα. Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι σε όλες τις περιπτώσεις έχουν γίνει γνωστές περιστάσεις από τις οποίες θα μπορούσαν να συναχθούν ενδείξεις παραγωγής περιουσιακού οφέλους από την πράξη της απιστίας και στη συνέχεια νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα» σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Στη βάση, επισημαίνεται ακόμη ότι το όνομα του πρώην υπουργού Ι. Παπαντωνίου αναγράφεται σε λίστα καταθετών εξωτερικού μεγάλων χρηματικών ποσών (1,3 εκατ. ευρώ στην τράπεζα HSBC στο όνομα της συζύγου του) και ακόμη ότι ο ίδιος ο πρώην υπουργός καταδικάστηκε με αμετάκλητη απόφαση για ανακριβή δήλωση «πόθεν έσχες» του οικονομικού έτους 2009, ενώ φαίνονται να υπάρχουν εις βάρος του και άλλες ποινικές καταδίκες για ανακριβείς δηλώσεις «πόθεν έσχες» προηγούμενων ετών.
«Τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας αποτελούσαν ανέκαθεν πηγή κινδύνων για διαφθορά δομών και προσώπων. Τα παρακάτω αναφερόμενα εξοπλιστικά προγράμματα ανάγονται σε μία συνολικότερη περίοδο, κατά την οποία κορυφώθηκαν πράξεις και παραλείψεις του παλαιού πολιτικού συστήματος που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία. Χρηματιστήριο, εξοπλιστικά, δομημένα ομόλογα, υπερβάσεις ολυμπιακών έργων, δανειοδότηση μέσων μαζικής ενημέρωσης και κομμάτων κτλ. συνέθεταν την εικόνα διαπλοκής και διαφθοράς» αναφέρουν εκ προοιμίου ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝ.ΕΛΛ. και τονίζουν ότι οι ευθύνες είναι πολιτικές και ποινικές.
«Οι πολιτικές ευθύνες αποδίδονται από τον λαό-το εκλογικό σώμα. Οι ποινικές ευθύνες αποδίδονται από τη δικαιοσύνη. Όμως το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο βρέθηκε να θωρακίζει τα πολιτικά πρόσωπα που "έβαλαν το δάχτυλο στο μέλι", με το ίδιο το Σύνταγμα, με νόμο περί ευθύνης υπουργών, αλλά και με την καθυστερημένη προώθηση σχετικών υποθέσεων στη δικαιοσύνη» αναφέρουν οι υπογράφοντες και τονίζουν:
«Η απονομή στη Βουλή του αποκλειστικού δικαιώματος για την άσκηση δίωξης όσων διατελούν ή έχουν διατελέσει μέλη της κυβέρνησης ή υφυπουργοί για τα ποινικά αδικήματα που διαπράττουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους (άρθρο 86 παρ. 1 Συντάγματος και άρθρα 4 παρ. 1, 4 και 5 Ν. 3126/2003 "περί ποινικής ευθύνης υπουργών") έχει όντως συγκεντρώσει πολλά επικριτικά σχόλια εξαιτίας της ιδιαίτερης μεταχείρισης που επιφυλάσσεται στη συγκεκριμένη κατηγορία πολιτών. Αποδείχθηκε στην πράξη ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις αποτυγχάνουν να αποδώσουν δικαιοσύνη, κυρίως λόγω της σκανδαλωδώς ταχείας παραγραφής που προβλέπεται.»
«Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για τη ριζική μεταβολή της νομοθεσίας για την ευθύνη των υπουργών. Με την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση, που είναι και ο μόνος δυνατός τρόπος αλλαγής του, το ειδικό αυτό καθεστώς πρέπει να καταργηθεί» σημειώνουν και τονίζουν ότι «χαρακτηριστική περίπτωση των ευνοϊκών συνεπειών που έχουν οι ισχύουσες διατάξεις για όσους βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον φαίνονται να αποτελούν οι έξι (6) συναφείς μεταξύ των ποινικές δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή και αφορούν όλες τον τ. υπουργό Άμυνας Ιωάννη Παπαντωνίου, στον οποίο αποδίδονται με τα σχετικά βουλεύματα πράξεις απιστίας, από τις οποίες προήλθε πολύ μεγάλη οικονομική ζημία του ελληνικού δημοσίου».
Πρόκειται για αδικήματα που σχετίζονται με τους εξοπλισμούς της χώρας (προμήθεια 170 αρμάτων μάχης Leopard, 12 επιθετικών ελικοπτέρων Apache, 6 φραγμάτων τύπου «S», συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και 20 μεταφορικών ελικοπτέρων NH90). Κάτω από κανονικές συνθήκες, ήτοι εάν δεν είχε μεσολαβήσει η παραγραφή την οποία εισάγει το άρθρο 86 του Συντάγματος, οι πράξεις και παραλείψεις που αποδίδονται στο συγκεκριμένο πρόσωπο θα μπορούσαν να εξεταστούν από τον φυσικό δικαστή και να αποδοθούν, εφόσον συντρέχουν ευθύνες, ενώ τώρα αυτή η εξέταση φαίνεται να κωλύεται, με εξαίρεση συνοδευτικές πράξεις για την ύπαρξη των οποίων υφίστανται ισχυρές ενδείξεις, όπως αναλύεται διεξοδικά στη συνέχεια αυτής της πρότασης.
Με τα υπ' αριθμ. πρωτοκόλλου 60518/3-8-2015, 92846/18-12-2015, 5687/21-1-2016, 56501/27.07.2016, 58095/11-8-2016, 98039/3-1-2017 έγγραφα των υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων διαβιβάστηκαν στη Βουλή αντίγραφα των με αριθμ. ΕΔ 2015/158, ΕΔ 2014/42, ΕΔ 2014/105, ΕΔ 2016/118, ΑΔ 2013/125, ΕΔ 2013/255 ποινικών δικογραφιών αντίστοιχα, προκειμένου να διερευνηθούν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες προσώπου που κατείχε θέση υπουργού, για αξιόποινες πράξεις που φέρεται να τέλεσε κατά την άσκηση των καθηκόντων του, στο πλαίσιο σύναψης συμβάσεων εξοπλιστικών προγραμμάτων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου