Φοροελαφρύνσεις και κοινωνικές δαπάνες ύψους 3,5 δισ. ευρώ προβλέπει το αναπτυξιακό σχέδιο
«Δημοσιονομικό χώρο» για στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις και κοινωνικές δαπάνες συνολικού ύψους 1,8% του ΑΕΠ ή 3,5 δισ. ευρώ θα προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 – 2022.
Διαβάστε επίσης
Την εξέλιξη αυτή προανήγγειλαν χθες τόσο το υπουργείο Οικονομικών όσο και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας Γιάννης Δραγασάκης, ο οποίος μιλώντας στο επενδυτικό συνέδριο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών με τίτλο «Σχεδιάζουμε το μέλλον με επενδύσεις: Κερδίζουμε στον διεθνή ανταγωνισμό με πρακτικές λύσεις», ανέφερε πως αυτός ο «δημοσιονομικός χώρος» των 3,5 δισ. ευρώ είναι ένας από τους πυλώνες του αναπτυξιακού σχεδίου της κυβέρνησης που θα παρουσιαστεί την προσεχή Παρασκευή στο άτυπο Eurogroup της Σόφιας.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα μέτρα ύψους 3,5 δισ. ευρώ θα κατατμηθούν στην επόμενη τετραετία, ωστόσο το βασικό τους κομμάτι θα εμπροσθοβαρές ήτοι θα αφορά σε παρεμβάσεις που θα ληφθούν για το 2019, το οποίο είναι και εκλογικό έτος.
Αυτός βέβαιο ο σχεδιασμός θα πρέπει να λάβει μέσα στο Μάιο και τη σύμφωνη γνώμη του ΔΝΤ, το οποίο θα αποφασίσει τις επόμενες εβδομάδες για το εάν η μείωση του αφορολόγητου θα ενεργοποιηθεί το 2019 αντί το 2020 και το εάν θα εφαρμοστούν ή όχι τα λεγόμενα «θετικά» μέτρα που έχει ψηφίσει από πέρυσι η Βουλή (ευνοϊκές παρεμβάσεις για κοινωνικά αδύναμες ομάδες).
Σημειώνεται πως το Συμπληρωματικό Μνημόνιο Κατανόησης που συμφώνησαν κυβέρνηση και θεσμοί κατά την τρίτη αξιολόγηση ανέφερε σχετικά με το αναπτυξιακό σχέδιο (Growth Strategy) ότι η Ελλάδα θα πρέπει να σχεδιάσει και να εφαρμόσει ένα ευρύ φάσμα διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, που όχι μόνο θα διασφαλίζουν την πλήρη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ΕΕ, αλλά θα αποσκοπούν επίσης στην επίτευξη των βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών.
«Η Ελλάδα θα πρέπει να στηριχθεί στη συμφωνηθείσα στρατηγική ανάκαμψης και να σχεδιάσει μια πραγματική αναπτυξιακή στρατηγική, η οποία θα είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και θα χρησιμοποιεί όλους τους διαθέσιμους πόρους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που παρέχει η ΕΕ», αναφερόταν χαρακτηριστικά.
Η πρόβλεψη «δημοσιονομικού χώρου» 1,8% του ΑΕΠ σε βάθος τετραετίας θα μπορούσε να στηρίξει την ανάπτυξη, αλλά τα οφέλη θα εξαρτηθούν από το πώς θα δουλέψουν οι περίφημοι δημοσιονομικοί πολλαπλασιαστές. Εάν η κυβέρνηση περικόψει φόρους ή κατευθύνει κονδύλια σε δημόσιες επενδύσεις τότε για κάθε ένα ευρώ ευνοϊκών μέτρων θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να δημιουργηθεί ένα ευρώ πρόσθετης της παραγωγής. Δηλαδή σωρευτικά πρόσθετη ανάπτυξη 1,8% στην περίοδο αναφοράς (2019-2022) ή 0,45% ανά έτος. Ωστόσο, εάν τα 3,5 δισ. ευρώ κατευθυνθούν για δαπάνες που δεν έχουν πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα τότε η πρόσθετη ανάπτυξη στην περίοδο 2019-2022 θα είναι αθροιστικά μικρότερη και του 1%.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα στοιχεία που έδωσαν χθες στη δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή και η Eurostat για τα δημοσιονομικά δεδομένα της Ελλάδος δείχνουν πως η Ελλάδα την τελευταία διετία είχε δημοσιονομικό χώρα τον οποίο όμως δεν εκμεταλλεύθηκε επιλέγοντας τη δημοσιονομική υπεραπόδοση.
Ενώ το πρόγραμμα του ESM προέβλεπε πως αθροιστικά τη διετία 2016-2017 η Ελλάδα έπρεπε να καταγράψει πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 2,25% του ΑΕΠ (0,5% +1,75%) ή 4 δισ. ευρώ σε απόλυτα νούμερα, τελικά η κυβέρνηση μέσα από τα μέτρα που επέβαλε κατέγραψε μέσα σε 24 μήνες πρωτογενή πλεονάσματα 13,7 δισ. ευρώ ή 7,9% του ΑΕΠ, ήτοι υπερτριπλάσια του στόχου.
Τα υπερβολικά μέτρα και ο εκμηδενισμός του δημοσιονομικού χώρου επέδρασαν αρνητικά στην ανάπτυξη και φρέναραν τη δυναμική της οικονομίας. Είναι ενδεικτικό πως το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά μόλις 1,4% το 2017, όταν ο αρχικός στόχος του προγράμματος έκανε λόγο για ανάπτυξη 2,7%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου