ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα αποτελέσματα της λεοντίου σύμβαση με τους ιδιώτες της Hellenic Train ήρθαν με τραγικό τρόπο ξανά στην επικαιρότητα, με αφορμή το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, όπου μέχρι στιγμής δεκάδες είναι οι νεκροί, οι τραυματίες και οι αγνοούμενοι.
Όπως είχε γράψει και η «Εφ.Συν.» και ο Άρης Χατζηγεωργίου τον Ιανουάριο του 2022, μετά την τεράστια ταλαιπωρία που υπέστησαν επιβάτες κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα», παρά το γεγονός ότι ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 1371/2007 είναι η «βίβλος» που περιλαμβάνει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών, η ελληνική κυβέρνηση το 2019, λίγους μόλις μήνες μετά την ανάρρησή της στην εξουσία, τον Δεκέμβριο του 2019, με υπουργική απόφαση του τότε υπουργού Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη (27/12/2019), που έχει πενταετή διάρκεια, εξαίρεσε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την εφαρμογή συγκεκριμένων άρθρων για διάστημα 5 ετών.
Έτσι, σήμερα, οι ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Hellenic Train μπορούν να αρνηθούν να δώσουν τις αποζημιώσεις στους συγγενείς των θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Το άρθρο 13 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1371/2007 προβλέπει καταβολή εντός το πολύ 15 ημερών ποσού τουλάχιστον 21.000 ευρώ για κάθε επιβάτη που θα τραυματισθεί ή θα χάσει τη ζωή του. Και σημειώνει ότι το ποσό αυτό δίδεται ασχέτως του αποτελέσματος στο οποίο θα οδηγήσουν έρευνες και δικαστικές προσφυγές. Δηλαδή ανεξάρτητα από τις δικαστικές απαιτήσεις των συγγενών των θυμάτων που θα προσφύγουν στη δικαιοσύνη.
Ωστόσο, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, αξιοποιώντας τη δυνατότητα που δίνει σε κάθε κράτος-μέλος ο ευρωπαϊκός Κανονισμός 1371/2007 για «τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών» να χορηγεί εξαιρέσεις επί συγκεκριμένων άρθρων για τις αποζημιώσεις επιβατών για ορισμένο χρονικό διάστημα, φρόντισε να απαλλάξει από συγκεκριμένες υποχρεώσεις την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη Hellenic Train.
Τα άρθρα που εξαιρούνται αφήνοντας απροστάτευτους τους επιβάτες αφορούν μεταξύ άλλων:
● Προκαταβολές (άρθρο 13): Καταβολή εντός το πολύ 15 ημερών ποσού τουλάχιστον 21.000 ευρώ για κάθε επιβάτη που θα τραυματισθεί ή θα χάσει τη ζωή του. Το ποσό αυτό δίδεται ασχέτως του αποτελέσματος στο οποίο θα οδηγήσουν έρευνες και δικαστικές προσφυγές.
● Καθυστερήσεις, απώλειες ανταπόκρισης, ακυρώσεις (άρθρο 15): Προβλέπει αποζημιώσεις για έξοδα καταλύματος και ειδοποίησης προσώπων που αναμένουν τον επιβάτη αν συγκεκριμένο δρομολόγιο καθυστέρησε υπέρμετρα, ακυρώθηκε ή χάθηκε ανταπόκριση με άλλο συρμό.
● Επιστροφή χρημάτων (αρθρο 16): Εάν υπάρχει καθυστέρηση πάνω από 60 λεπτά οι επιβάτες έχουν δικαίωμα επιστροφής κομίστρου ή συνέχισης ταξιδιού-επαναδρομολόγησης υπό συγκεκριμένες συνθήκες μεταφοράς.
● Αποζημίωση κομίστρου (άρθρο 17): Ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωσης (χωρίς να χάνει το εισιτήριό του) που κλιμακώνεται έως το 50% του κομίστρου για καθυστέρηση άνω των 120 λεπτών.
● Συνδρομή (άρθρο 18): Ο επιβάτης δικαιούται δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά, ξενοδοχείο και μεταφορά σε αυτό, σε περίπτωση καθυστέρησης που υπερβαίνει τα 60 λεπτά. Επίσης δικαιούται πιστοποίηση επί του εισιτηρίου για την καθυστέρηση, την απώλεια ανταπόκρισης ή την ακύρωση δρομολογίου.
Τότε, πριν από ένα περίπου χρόνου, εν μέσω οργής για την ταλαιπωρία των επιβατών της Hellenic Train στην κακοκαιρία, σε ερώτηση της «Εφημερίδας των Συντακτών» προς το αρμόδιο υπουργείο εάν υπάρχουν σκέψεις κατάργησης των εξαιρέσεων από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό δικαιωμάτων των επιβατών, η απάντηση ήταν ότι αυτό θα αξιολογηθεί όταν περάσει η πενταετία.
Οποιοδήποτε άλλο σχόλιο είναι μάλλον περιττό.
Αντιδράσεις
Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΜέΡΑ25, Έρικ Μιλτιάδης Έντμαν, σχολίασε για το θέμα, που επανήλθε:
«Οι κυβερνήσεις υπάρχουν για να προστατεύουν τα δικαιώματα των πολιτών. Στην Ελλάδα υπάρχουν για να προστατεύουν τους ιδιώτες από τα δικαιώματα των πολιτών. Από το '19 και για 5 χρόνια (εν ισχύ) η κυβέρνηση επιτρέπει στη @HellenicTrain να μη πληρώνει αποζημιώσεις. Τώρα;»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου