«Να βάλουμε όλοι πλάτη για να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια ορθώνοντας δίχτυ προστασίας απέναντι στις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις», ζήτησε από τις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου τροφίμων ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας στη χθεσινή συνάντησή του με τη νεοσύστατη Ενωση Σουπερμάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ).
Η κυβέρνηση κατ’ αρχάς επιμένει στο σενάριο της αποκλειστικά εισαγόμενης ακρίβειας, αν και τα τελευταία στοιχεία της Eurostat τη διαψεύδουν, καθώς προβλέπουν αύξηση του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή τον Ιούλιο στην Ελλάδα στο 3,4% από 2,8% τον Ιούνιο, ενώ αντίθετα στην Ε.Ε. ο πληθωρισμός επιβραδύνεται. Η ανάσχεση της επιβράδυνσης του πληθωρισμού αναμένεται να επιβεβαιωθεί και στα σημερινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον εθνικό δείκτη τιμών καταναλωτή, ενώ ανησυχίες προκαλούν οι καλοκαιρινές ανατιμήσεις στα καύσιμα και σε νωπά τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά). Ακόμα πιο ανησυχητικές είναι οι ενδείξεις για τσουχτερές ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα διατροφής, όπως τα σιτηρά και το λάδι, με τους Ελληνες αλευροβιομήχανους να ανακοινώνουν εν μέσω θέρους αυξήσεις 7%-10% στους τιμοκαταλόγους χονδρικής και τους ελαιοπαραγωγούς να αναμένουν μειωμένη σοδειά ώς και 30%, ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει νέες ανατιμήσεις στο ράφι.
Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία θα περίμενε κανείς από τη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης με τους εκπροσώπους των μεγαλύτερων ομίλων σουπερμάρκετ να κατατεθούν προτάσεις που θα συμβάλουν αν όχι στην ανάσχεση του πληθωρισμού, έστω στην ανακούφιση του καταναλωτή.
Αντιθέτως, η «δέσμη μέτρων για τη στήριξη των νοικοκυριών» που ανακοινώθηκε περιλαμβάνει μόλις τρία αιτήματα, εκ των οποίων τα δύο έχουν καθαρά επικοινωνιακό, αν όχι διακοσμητικό χαρακτήρα, με μηδενική επίδραση στη μείωση των τιμών. Πρώτον, το υπουργείο ζητά από τα σουπερμάρκετ να εντάξουν τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν ανά κατηγορία στο «καλάθι του νοικοκυριού» (εφόσον διαθέτει η κάθε αλυσίδα αντίστοιχο προϊόν) και να μπει ένα δεύτερο σημείο προβολής για τα προϊόντα του «καλαθιού» (εφόσον είναι χωροταξικά εφικτό).
Τρίτον, ζητά να «διασφαλιστούν προσιτές τιμές σχολικών ειδών», κάτι που ήδη διαφημίζουν τα σουπερμάρκετ ότι εφαρμόζουν, στις σχετικές προωθητικές τους καμπάνιες στην έναρξη της σχολικής χρονιάς. Οπως υπενθυμίζεται, τα σχολικά είδη έχουν ενταχθεί στη λίστα προϊόντων για τα οποία ισχύει το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, το οποίο δεν πρέπει να είναι υψηλότερο από αυτό που ίσχυε στις 31 Δεκεμβρίου του 2021 (αντί για 1η Σεπτεμβρίου του 2021 όπως εφαρμοζόταν προηγουμένως).
Ως ένα επιπλέον «τυράκι» στη βιομηχανία τροφίμων, ώστε να προχωρήσουν σε επιλεκτικές μειώσεις τιμών, προβάλλεται η πρόθεση του υπουργείου «να επικοινωνεί τόσο μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis όσο και με άλλους τρόπους τα προϊόντα για τα οποία οι προμηθευτές θα ανακοινώσουν μόνιμη μείωση, μεγαλύτερη από 5% στους επίσημους τιμοκαταλόγους τους, μέχρι τέλος του 2023».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου