Ποιος ωφελείται από μια απόσχιση της Καταλονίας;
Στην πραγματικότητα κανείς δεν έχει όφελος. Η Ισπανία θα έχανε το 1/5 του ΑΕΠ της και η Καταλονία θα έβγαινε από το ευρώ και την ΕΕ. Επικρατεί μεγάλη αβεβαιότητα όσο πλησιάζει η ημέρα της κρίσης, η 1η Οκτωβρίου.
Η αντίστροφη μέτρηση για το δημοψήφισμα της Κυριακής έχει ξεκινήσει. Πολλοί ανησυχούν. Η οικονομία το τρέμει, γιατί σε περίπτωση απόσχισης της Καταλονίας από τον κορμό της Ισπανίας θα έχανε η χώρα το 1/5 του ΑΕΠ της, ή 220 δις ευρώ. Ή όπως λένε ορισμένοι χαρακτηριστικά, το αντίστοιχο «μιας ολόκληρης Φινλανδίας». Αλλά και για την Καταλονία οι επιπτώσεις από το «διαζύγιο» θα ήταν καταστροφικές, υποστηρίζει ο Γιόσεπ Μπόι. «Η οικονομία της περιφέρειας θα κατέρρεε και θα έχανε το 20% της δύναμής της.
Ζημιά για την ισπανική βιομηχανία
Ζημιά για την ισπανική βιομηχανία
Ο Μπόι είναι πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρηματιών της Καταλονίας, και έχει ταχθεί εναντίον του δημοψηφίσματος. Ήδη από το 2016 οι επιχειρήσεις στηνπεριοχή μειώθηκαν κατά 271. Ο ισπανός υπουργός Οικονομικών Λούις ντε Γκίντος προειδοποίησε τους Καταλανούς ότι οδεύουν σε οικονομική αυτοκτονία. Όπως είπε, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με έναν κατασκευαστή αυτοκινήτων που θέλει να εγκατασταθεί στην Καταλονία και μπορεί να πει από πρώτο χέρι ότι «τέτοιες ενέργειες δεν βοηθούν». Στην περιοχή Μαρτορέλ κοντά στη Βαρκελώνη έχει την έδρα της η θυγατρική της VW, η SEAT. Το πάλει ποτέ προβληματικό παιδί της VW καταγράφει ανοδική πορεία Το 2016 ο τζίρος της γύρω στο 8,6 δις ευρώ ήταν ο υψηλότερος στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η SEAT εξάγει το 80% της παραγωγής της και είναι πρώτη σε εξαγωγές σε ολόκληρη την ισπανική βιομηχανία.
Τι θα σήμαινε όμως για την Καταλονία ενδεχόμενη ανεξαρτητοποίησή της; Καταρχήν, θα έχανε τη θέση της στην ΕΕ και θα έπρεπε να κάνει νέα αίτηση ένταξης που θα διαρκούσε πολλά χρόνια. Για πωλήσεις προς την ΕΕ οι Καταλανοί θα έπρεπε να καταβάλλουν δασμούς, στον τομέα αυτοκινήτου μάλιστα ύψους 10%. Αλλά και σε πολλές μεγάλες επιχειρήσεις της Καταλονίας επικρατεί αβεβαιότητα. Ο Χοσέ Λουί Μπονέ, πρόεδρος του ΔΣ της εταιρείας παρασκευής σαμπάνιας Freixenet, υποστηρίζει ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι διστακτικές για νέες επενδύσεις. Η Καταλονία καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε ολόκληρη την Ισπανία στους τομείς βιομηχανίας και κλωστοϋφαντουργίας. Τέσσερις στις έξι εταιρείες ένδυσης έχουν την έδρα τους στην περιοχή. Εκτός αυτού, το 50% των γερμανικών εταιρειών στην Ισπανία εδρεύουν στην Καταλονία.
«Η Μαδρίτη μαςκλέβει»
Πέρυσι την επισκέφθηκαν 17 εκ. τουρίστες. Οι Γερμανοί αγαπούν πολύ την Βαρκελώνη, αλλά και τα τουριστικά της θέλγητρα κοντά στη θάλασσα. Εάν λοιπόν αποσχιστεί από την Ισπανία, δεν θα υπάρχει πλέον ευρώ εκεί. Τα ΑΤΜ δεν θα λειτουργούν. Για τους επισκέπτες μια «τρελή κατάσταση». Ο Κάρλος Βίνμπεργκ κάνει λόγο για μια εκρηκτική κατάσταση. «Κανείς δεν ξέρει τι πρόκειται να γίνει τις επόμενες ημέρες», λέει ο γερμανός δικηγόρος, που είναι και αντιπρόεδρος των γερμανόφωνων μάνατζερ στη Βαρκελώνη. Το δημοψήφισμα της 1ης Οκτωβρίου θα είναι δεσμευτικό, αυτό τουλάχιστον είναι η επιδίωξη της περιφερειακής κυβέρνησης παρά τη συνταγματική απαγόρευση. Μιλώντας στο γερμανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο, ο Βίνμπεργκ υποστηρίζει ότι κανείς δεν πιστεύει στα σοβαρά ότι η Καταλονία θα αποσχιστεί τελικά. Φαίνεται και από τα επιτόκια που παρά τη δραματική εξέλιξη παραμένουν χαμηλά.
Αλλά και μέσα στην Καταλονία των 7,5 εκ. κατοίκων υπάρχουν πολλοί πολέμιοι της ανεξαρτητοποίησης αλλά και πολλοί υποστηρικτές. «Η Μαδρίτη μας κλέβει», είναι το σύνθημά τους. Πράγματι φόροι ποτ καταβάλλει η Καταλονία διατίθενται για την ενίσχυση ασθενέστερων περιοχών της Ισπανίας. Η Μαδρίτη απορρίπτει τη φορολογική αυτονομία της Καταλονίας, όπως ισχύει για τους Βάσκους ή η Ναβάρα. Όσο πλησιάζει η ημερομηνία, τόσο σκληραίνουν τα δύο μέτωπα. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει εάν οι ειρηνικές μέχρι τώρα διαμαρτυρίες θα μετατραπούν σε βίαιες.
Εμίλιο Ράπολντ, Καρόλα Φρέντζεν/Ειρήνη Αναστασοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου