Κυριακή 31 Ιουλίου 2022

Καιρός: Τους 40 βαθμούς θα αγγίξει ο υδράργυρος – Πού θα δούμε τις υψηλότερες θερμοκρασίες

 


Καιρός: Τους 40 βαθμούς θα αγγίξει ο υδράργυρος – Πού θα δούμε τις υψηλότερες θερμοκρασίες

Ο καιρός θα είναι ιδιαίτερα ζεστός σήμερα. Πού θα χτυπήσει «κόκκινο» το θερμόμετρο.

Παραπάνω από καλοκαιρινός θα είναι ο καιρός σήμερα αφού το θερμόμετρο θα δείξει σχεδόν 40 βαθμούς σε μια σειρά περιοχές. Την ίδια ώρα υπάρχει ανησυχία για νέες πυρκαγιές με βάση τις συγκεκριμένες πυρομετεωρολογικές συνθήκες.

Αναλυτικότερα, για σήμερα Κυριακή 31 Ιουλίου προβλέπεται ηλιοφάνεια, με λίγες νεφώσεις αυξημένες τις μεσημεριανές και απογευματινές ώρες στα κεντρικά και βόρεια ηπειρωτικά τμήματα, με τοπικούς όμβρους ή μεμονωμένες καταιγίδες κυρίως στα ορεινά της Μακεδονίας, της Θράκης και πιθανόν της Ηπείρου.

Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 22 έως 36 βαθμούς στη Βόρεια Ελλάδα (στη Δυτική Μακεδονία από 18 έως 34 βαθμούς), 22 έως 37 βαθμούς στην Κεντρική και Νότια Ελλάδα (στη Θεσσαλία έως τους 39 βαθμούς), 20 έως 36 βαθμούς στη Δυτική Ελλάδα (στη Δυτική Στερεά έως τους 39 βαθμούς), 22 έως 34 βαθμούς στις Κυκλάδες και στην Κρήτη (στη Νότια Κρήτη έως τους 39-40 βαθμούς), 24 έως 37 βαθμούς στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και από 23 έως 31 βαθμούς στα Δωδεκάνησα.

Οι άνεμοι θα πνέουν στο Αιγαίο από βόρειες διευθύνσεις ασθενείς έως μέτριοι 3-5 μποφόρ, ενώ στο Ιόνιο από βορειοδυτικές διευθύνσεις ασθενείς και βαθμιαία μέτριοι 4-5 μποφόρ.

Ηλιοφάνεια και έντονο αίσθημα ζέστης περιμένουμε την Κυριακή στην Αττική. Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 27 έως 37 βαθμούς Κελσίου, αλλά στα βόρεια και στα παραθαλάσσια τμήματα η μέγιστη θερμοκρασία θα είναι 3-4 βαθμούς χαμηλότερη. Οι άνεμοι θα πνέουν από βόρειες διευθύνσεις ασθενείς και τοπικά στο Νότιο Ευβοϊκό σχεδόν μέτριοι 4 μποφόρ.

Ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις αυξημένες τις μεσημεριανές και απογευματινές ώρες στα γύρω ορεινά περιμένουμε την Κυριακή στη Θεσσαλονίκη. Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 27 έως 34 βαθμούς Κελσίου. Οι άνεμοι στο Θερμαϊκό θα πνέουν από μεταβλητές διευθύνσεις ασθενείς.

Δείτε live εικόνα από το Windy

Η πρόγνωση από την ΕΜΥ

Αττική

Καιρός: Αίθριος.
Άνεμοι: Βόρειοι βορειοανατολικοί 3 με 4 μποφόρ και στα ανατολικά έως 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 24 έως 37 βαθμούς Κελσίου. Στα ανατολικά παραθαλάσσια η μέγιστη θα είναι 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη.

Θεσσαλονίκη

Καιρός: Λίγες νεφώσεις που βαθμιαία θα αυξηθούν και θα εκδηλωθούν τοπικοί όμβροι στα γύρω ορεινά.
Άνεμοι: Μεταβλητοί 2 με 3 και από το απόγευμα βορειοδυτικοί 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 23 έως 35 βαθμούς Κελσίου.

Μακεδονία, Θράκη

Καιρός: Αρχικά γενικά αίθριος. Βαθμιαία θα αναπτυχθούν νεφώσεις και θα εκδηλωθούν τοπικοί όμβροι και κυρίως στην ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, σποραδικές καταιγίδες. Εξασθένηση των φαινομένων το βράδυ.
Άνεμοι: Μεταβλητοί και στα ανατολικά βορειοανατολικοί, 3 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 19 έως 38 βαθμούς. Στην ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη η μέγιστη θα είναι 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη

Νησιά Ιονίου, Ήπειρος, Δυτική Στερεά, Δυτική Πελοπόννησος

Καιρός: Γενικά αίθριος. Τις απογευματινές ώρες θα αναπτυχθούν κατά τόπους νεφώσεις στα ηπειρωτικά και θα εκδηλωθούν πρόσκαιροι όμβροι στα ορεινά της Ηπείρου και της Στερεάς.
Άνεμοι: Δυτικοί βορειοδυτικοί 3 με 5 και στο Ιόνιο τοπικά 6 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 19 έως 38 με 39 βαθμούς Κελσίου.

Θεσσαλία, Ανατολική Στερεά, Ανατολική Πελοπόννησος

Καιρός: Γενικά αίθριος. Τις απογευματινές ώρες θα αναπτυχθούν τοπικές νεφώσεις και στα ορεινά της Θεσσαλίας θα εκδηλωθούν τοπικοί όμβροι.
Άνεμοι: Μεταβλητοί 3 με 4 και στα ανατολικά μέχρι το μεσημέρι βορειοανατολικοί έως 5.
Θερμοκρασία: Από 21 έως 38 με 39 βαθμούς Κελσίου.

Κυκλάδες, Κρήτη

Καιρός: Αίθριος.
Άνεμοι: Βόρειοι βορειοδυτικοί 3 με 5 και στα ανατολικά τοπικά έως 6 μποφόρ με εξασθένηση από το απόγευμα.
Θερμοκρασία: Έως 32 με 33 και στη νότια Κρήτη έως 37 βαθμούς Κελσίου.

Νησιά Ανατολικού Αιγαίου – Δωδεκάνησα

Καιρός: Αίθριος. Πρόσκαιρες νεφώσεις στα βόρεια από το μεσημέρι.
Άνεμοι: Βόρειοι βορειοδυτικοί 4 με 5 και από το μεσημέρι τοπικά έως 6 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 24 έως 36 βαθμούς Κελσίου.

Εύβοια

Καιρός: Αίθριος.
Άνεμοι: Μεταβλητοί και στα νότια βορειοανατολικοί 3 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 23 έως 36 βαθμούς Κελσίου.

Ανατριχιαστική η κατάθεση της 14χρονης που βίασε ο αστυνομικός

 


Η κατάθεση της νεαρής κοπέλας είναι γροθιά στο στομάχι…

Ανατριχιαστική η κατάθεση της 14χρονης που βίασε ο αστυνομικός | tanea.gr
TANEA Team

Σοκαρισμένο παρακολουθεί το πανελλήνιο τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της σεξουαλικής κακοποίησης της 14χρονης κοπέλας στη Λέσβο.

Το in φέρει στη δημοσιότητα την συγκλονιστική κατάθεση της 14χρονης κοπέλας στους αστυνομικούς.


Η κατάθεση της νεαρής κοπέλας είναι γροθιά στο στομάχι.

«Θέλω να σε γ@μ@σ@»

«Από τον Ιανουάριο του 2022 και έπειτα ο Μ.Ε. άρχισε να θωπεύει την … στο μηρό, μέσω στο αυτοκίνητό του, τόσο κατά τη διαδρομή από τον χώρο των προπονήσεων προς την οικία της, όσο και σε δασώδη ερημική τοποθεσία, ενώ φρόντιζε να κρατάει τελευταία την ανωτέρω ανήλικη στο αυτοκίνητό του» αναφέρεται στη δικογραφία.

Όπως τονίζεται, «από τον Φεβρουάριο, θώπευε σχεδόν μετά από κάθε προπόνηση, δηλαδή τρεις φορές την εβδομάδα το χειμώνα και τέσσερεις φορές την εβδομάδα το καλοκαίρι την … στο στήθος και στα γεννητικά όργανα, κατέβαζε το παντελόνι του, έβγαζε το δικό του γεννητικό όργανο και ζητούσε από την … να το αγγίζει μέχρι αυτός να ολοκληρώσει. Ήταν δε, πάντα πρόστυχος σε αυτά που της έλεγε, όπως για παράδειγμα ‘θέλω να σε γ@μ@σ@’».

«Μου κατέβασε το σορτσάκι και το εσώρουχο»

«Πριν από περίπου 20 μέρες ο προπονητής με το αυτοκίνητό του με πήγε σε απομονωμένη και σκοτεινή τοποθεσία. Μου ζήτησε να κατέβω από το αυτοκίνητο, μου κατέβασε το σορτσάκι και το εσώρουχο και με κακοποίησε σεξουαλικά» είπε στους αστυνομικούς η 14χρονη.

«Εγώ δεν είχα προηγούμενη σεξουαλική εμπειρία. Του ζητούσα επανειλημμένα να σταματήσει, ωστόσο με είχε ακινητοποιήσει και με άφησε μετά από δέκα λεπτά» συμπλήρωσε.

«Μετά τη σεξουαλική πράξη είδα αίμα στο εσώρουχό μου. Όταν επέστρεψα σπίτι το πέταξα στα σκουπίδια» κατέληξε.

 

 

 

Δείτε αναλυτικά…


«Μου είχε εκμυστηρευτεί ότι ο προπονητής όταν την επέστρεφε στο σπίτι την άγγιζε σε διάφορα σημεία του σώματός της. Επίσης μου είχε πει ότι διατηρούσε ψεύτικο προφίλ στο Facebook προκειμένου να επικοινωνεί μαζί της. Μετά την προπόνηση άφηνε πρώτα τα άλλα κορίτσια στα σπίτια τους και τελευταία άφηνε την …, παρ’ όλο που αυτό δεν ήταν λογικό βάσει δρομολογίου» κατέθεσε φίλη της 14χρονης στους αστυνομικούς

Συνετρίβη στον Ινδικό κινεζικός πύραυλος – Αγνωστο αν έπεσαν θραύσματα σε σπίτια

 Τρομακτικό βίντεο


Συνετρίβη το βράδυ του Σαββάτου ο κινεζικός πύραυλος που προκάλεσε διεθνή ανησυχία καθώς κινείτο ανεξέλεγκτος σε φθίνουσα τροχιά μετά την ολοκλήρωση της αποστολής του.

Συνετρίβη στον Ινδικό κινεζικός πύραυλος – Αγνωστο αν έπεσαν θραύσματα σε σπίτια | tanea.gr
TANEA Team

Συνετρίβη το βράδυ του Σαββάτου ο κινεζικός πύραυλος που προκάλεσε διεθνή ανησυχία καθώς κινείτο ανεξέλεγκτος σε φθίνουσα τροχιά μετά την ολοκλήρωση της αποστολής του.

Όπως ανακοίνωσε η αμερικανική Διοίκηση Διαστήματος, το πρώτο στάδιο του πυραύλου Long March 5B «εισήλθε στην ατμόσφαιρα πάνω από τον Ινδικό Ωκεανό γύρω στις 10.45 MDT», δηλαδή στις 19.45 ώρα Ελλάδας.

«Σας παραπέμπουμε στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας για περαιτέρω λεπτομέρειες σχετικά με τη διασπορά των συντριμμιών και την περιοχή συντριβής».

Η μετεωρική κάθοδος του διαστημικού σκουπιδιού φαίνεται ότι καταγράφηκε από παρατηρητή στο Κουτσίνγκ της Μαλαισίας που νόμιζε ότι έβλεπε μετέωρο.

«Το βίντεο από το Κουτσίνγκ υποδηλώνει ότι (ο πύραυλος) βρισκόταν ψηλά στην ατμόσφαιρα εκείνη τη στιγμή» ανέφερε μέσω Twitter ο Τζόναθαν ΜακΝτάουελ, αστροφυσικός και ειδικός στην παρακολούθηση δορυφόρων στο Χάρβαρντ.

Αυτό σημαίνει ότι «τυχόν συντρίμμια θα πρέπει κατέπεσαν εκατοντάδες χιλιόμετρα πιο μακριά, κοντά στο Σίμπου, το Μπιντούλου ή το Μπρουνέι».

«Είναι απίθανο αλλά όχι αδύνατο» να έπεσαν θραύσματα σε κατοικημένη περιοχή, συνέχισε σε επόμενη ανάρτηση.

Μετεωρική πτώση

Το πρώτο στάδιο του πυραύλου Long March 5, ένας μεταλλικός σωλήνας μήκους περίπου 20 μέτρων και βάρους 23 τόνων, αναμενόταν να μην καταστραφεί πλήρως κατά τη μετεωρική κάθοδό του στην ατμόσφαιρα.

Δεδομένου ότι το μεγάλο εξάρτημα κινούταν ανεξέλεγκτο και περιστρεφόταν, η ακριβής πρόβλεψη του πότε και του πού θα κατέπεφταν τα συντρίμμια ήταν αδύνατη.

Σε επιφυλακή είχαν τεθεί και οι ελληνικές αρχές, καθώς η Υπηρεσία Ασφάλειας Αεροπορίας της ΕΕ (EASA) είχε προειδοποιήσει ότι το διαστημικό σκουπίδι θα μπορούσε να διέλθει από τον εναέριο χώρο της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Μάλτας, της Πορτογαλίας και της Ισπανίας.

Περισσότερα σε λίγο.

Υπερκέρδη ως 3,6 δισ. ευρώ στα καύσιμα

 

EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Στελέχη της αγοράς καυσίμων με πολύχρονη θητεία σε επιτελικές θέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό βοηθούν την «Εφ.Συν.» να ξεδιαλύνει το κουβάρι των δεδομένων και να αποκαλύψει τα τρελά κέρδη των διυλιστηρίων, προτείνοντας παράλληλα τρόπους διαχείρισης αυτής της κατάστασης υπέρ του καταναλωτή και της επιχειρηματικής δραστηριότητας, χωρίς να πειραχτούν τα (λογικά) κέρδη των παραγωγών καυσίμων.

Τη Δευτέρα 18 Ιουλίου το Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έδωσε την Ελλάδα ως τη χώρα με την πιο ακριβή βενζίνη της Ευρώπης. Τι σημαίνει αυτό; Οτι το κράτος όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει τις αυξημένες τιμές, αλλά βγάζει και υπερκέρδη από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ, από το υστέρημα των πολιτών και από τα ταμεία των επιχειρήσεων.

Είναι όμως αυτά τα μόνο υπερκέρδη στον κλάδο των υγρών καυσίμων (πέρα από τα αστεία Αδώνιδος με τα πρόστιμα των 5.000 ευρώ στα πρατήρια για δεκαροδιαφορές);

Υπάρχουν ουρανοκατέβατα κέρδη και στις εταιρίες διύλισης; «Αναμφίβολα ναι, και μάλιστα είχαν αρχίσει να φαίνονται από το 2021», διαβεβαιώνουν την «Εφ.Συν.» δύο επιτελικά στελέχη στη διύλιση και την εμπορία καυσίμων, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Γρηγόρης Στεργιούλης, και ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «BP Ελληνική Α.Ε.», Σπύρος Μιχαλακάκης, προσδιορίζοντάς τα μάλιστα σε επίπεδο αρκετών δισ. ευρώ, σε μια συζήτηση που αφήνει στην άκρη τα ειδικά τεχνικά, δεν μένει μόνο στα οικονομικά μεγέθη και θίγει βαθύτατα στρατηγικά ή πολιτικά ζητήματα.

Η συζήτηση ξεκινά από τα δυσβάσταχτα ακριβά καύσιμα, τη χαρτογράφηση της ελληνικής αγοράς, την ανίχνευση και εκμετάλλευση των ουρανοκατέβατων κερδών που η κυβέρνηση χαρίζει στις ενεργειακές εταιρείες για να πρωταγωνιστήσουν μονοπωλιακά και στην επόμενη μέρα της ενεργειακής μετάβασης. Και φτάνει στη στρατηγική θεώρηση των ενεργειακών ζητημάτων, στην ανάγκη αποκέντρωσης παραγωγής των ΑΠΕ και ρυθμιστικής επιχειρησιακής παρουσίας του Δημοσίου στην ενέργεια ή και στην ανάγκη εκμετάλλευσης των ελληνικών υδρογονανθράκων.

Ψηλά οι φόροι

«Με μέσο μισθό γύρω στα 1.000 ευρώ, πληρώνουμε την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη», σημειώνει ο Σπύρος Μιχαλακάκης. «Οι φόροι είναι ένα πολύ σημαντικό ποσοστό του κόστους καυσίμου, όμως ο λόγος της ανεξέλεγκτης αύξησης των λιανικών τιμών στα καύσιμα κίνησης είναι οι αυξήσεις στην (κυμαινόμενη) χονδρική τιμή των διυλιστηρίων. Χωρίς να ξεχνάμε ότι ακόμη ένας λόγος της ακρίβειας που βιώνουμε είναι το ίδιο το κράτος που βγάζει παραπάνω χρήματα από αυτή την κατάσταση μέσω ΦΠΑ».

«Το Δημόσιο για μια σειρά λόγους έχει αποφασίσει να χρησιμοποιεί διαχρονικά την εμπορία καυσίμων ως φοροεισπρακτικό μηχανισμό –εντός Μνημονίου ακόμη και για τον ΣΥΡΙΖΑ έδειχνε μονόδρομος για να βρεθούν έσοδα–, όμως τώρα η κατάσταση είναι διαφορετική», τονίζει.

Φουσκωμένα ταμεία

«Είναι προφανές ότι πρέπει να δούμε θετικά τη στρατηγική λειτουργία των δύο διυλιστηρίων στη χώρα», σημειώνει ο Γρηγόρης Στεργιούλης, συμπληρώνοντας όμως ότι «από τη στιγμή που οικονομία και καταναλωτές ζορίζονται, οι εταιρείες διύλισης πρέπει να βάλουν πλάτη», όπως είναι πλέον και το ζητούμενο με τις εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος και διαχείρισης φυσικού αερίου.

Εάν οι εταιρείες διύλισης (από τα ουρανοκατέβατα) και η κυβέρνηση (από τον ΕΦΚ και τον επίσης… ουρανοκατέβατο ΦΠΑ) δεν στηρίξουν τις ποσότητες που απορροφούν ο καταναλωτής (με τη βενζίνη) και η οικονομική δραστηριότητα (με το πετρέλαιο), είναι πολύ εύκολο να καταρρεύσει η ζήτηση.

«Εχουμε από τη μια μεριά ένα εταιρικό ταμείο γεμάτο με τουλάχιστον 2-2,5 δισεκατομμύρια που κανείς δεν τα περίμενε», σημειώνει ο Γρηγόρης Στεργιούλης, «κι από την άλλη πλευρά υπάρχουν οι καταναλωτές, δηλαδή οι… πραγματικοί ιδιοκτήτες των εταιρειών αυτών, αφού με τα χρήματα που δαπανούν καθημερινά, συντηρούνται. Αν σταματήσουν αύριο οι καταναλωτές να αγοράζουν καύσιμα, αυτές οι εταιρείες θα σταματήσουν να υπάρχουν», τονίζει, συμπληρώνοντας ότι «οι κυβερνήσεις οφείλουν ως ενδιάμεσος κρίκος να λάβουν σοβαρά υπόψη τη στήριξη των καταναλωτών για να προλάβουν την ενεργειακή φτώχεια. Πώς; Επιστρέφοντας και μεγάλο μέρος από τα ουρανοκατέβατα κέρδη προς όφελος του ίδιου του καταναλωτή».

Χρήσιμα μεγέθη

Μελετώντας δημόσια διαθέσιμα στοιχεία, βλέπουμε ακόμη π.χ. ότι στα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κέρδη των ΕΛΠΕ (Benchmark Refining Margin) για όλο το 2021 καταγράφονται μεταξύ άλλων +135 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2020, με τα 79 από αυτά να προέρχονται αποκλειστικά από το τέταρτο τρίμηνο 2021.

Πρόσθετα κέρδη είναι εμφανή φέτος και στον κρατικό προϋπολογισμό, με εισπράξεις π.χ. 746,01 εκατ. ευρώ από ΦΠΑ πετρελαιοειδών, έναντι στόχου 633,18 εκατ. ευρώ στο πρώτο τετράμηνο 2022 (έναντι εισπράξεων 456,02 εκατ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο 2021). Κι όλα αυτά, παρά τη μείωση της κατανάλωσης που καταγράφεται έμμεσα από την αποτύπωση εσόδων του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, με εισπράξεις 1,268 δισ. έναντι στόχου 1,376 (-7,86 ποσοστιαίες μονάδες) και εισπράξεων 1,117 δισ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο 2021, που δείχνουν ότι οι καταναλώσεις αυτές είναι αυξημένες σε σχέση με το 2021, +6,76% για τις βενζίνες και +4,25% για το πετρέλαιο κίνησης.

Ο ετήσιος τζίρος των εταιρειών διύλισης στην Ελλάδα αγγίζει πλέον τα 12-13 δισ. ευρώ τον χρόνο, και φέτος όλα δείχνουν ότι τα μεγέθη θα… απογειωθούν. Μην ξεχνάμε ότι αυτοί οι όμιλοι έχουν πλέον επενδύσεις και στο φυσικό αέριο και στις ΑΠΕ και στον ηλεκτρισμό γενικά.

Οι δύο όμιλοι διύλισης (ΕΛΠΕ και Motor Oil Hellas) έχουν σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα (40% και 45% της παραγωγής τους, αντίστοιχα) και επεξεργάστηκαν σε ετήσια βάση περί τα 190 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου (120 και 70, αντίστοιχα), παράγοντας όχι μόνο υγρά καύσιμα και λιπαντικά, αλλά και πετροχημικά.

Ξεχάσαμε τους εγχώριους υδρογονάνθρακες

«Θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να φτάσουμε στο επίπεδο ενεργειακής μετάβασης του ευρωπαϊκού "Fit for 55" και μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα θα συνεχίσουμε να βασιζόμαστε σε υδρογονάνθρακες. Γιατί να μην αναπτύξουμε τους εγχώριους υδρογονάνθρακες στις αδειοδοτημένες περιοχές τις Ελλάδας, αντί να τους εισάγουμε;», τονίζουν και οι δύο συνομιλητές.

«Αντί να εισάγεις υδρογονάνθρακες, χρειάζεσαι ένα τελείως διαφορετικό πλαίσιο οργάνωσης του ενεργειακού τοπίου. Αξιοποιώντας τις μεγάλες εταιρείες μπορείς να κάνεις έργα υδρογονανθράκων, να προσεγγίσεις τις καταναλωτικές ανάγκες – όχι μέσα από επιδοματική πολιτική, αλλά δημιουργώντας αξία για όλους μέσα από ένα Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης στο οποίο θα καταλήγει η φορολόγηση των υπερκερδών.

»Αυτή τη στιγμή αμφιβάλλω εάν τα ΕΛΠΕ σήμερα, με 65% στους επενδυτές και έλεγχο της διοίκησης από τους ιδιώτες, κοιτάνε κάτι παραπάνω από το ετήσιο μέρισμα, αντί να κάνουν στρατηγικά σχέδια. Ειδικά τα ΕΛΠΕ κατέληξαν να… δανείζονται για να δίνουν μέρισμα», τονίζει ο Γρηγόρης Στεργιούλης. «Παραδώσαμε τα ΕΛΠΕ με 1,4 δισ. ευρώ δάνεια και σήμερα έχουν αυξήσει τον δανεισμό τους στο 1,9 δισ. δίνοντας παράλληλα πολλαπλάσιο μέρισμα».

«Οι επενδύσεις στους υδρογονάνθρακες είναι κρίσιμες και ως πρώτη ύλη για την πετροχημική βιομηχανία, ακόμη κι αν θεωρήσεις ότι θα εξαλειφθούν ως καύσιμα – παρότι υπάρχουν ερωτήματα για τα καύσιμα των πλοίων και των αεροπλάνων ή για τον υπόλοιπο κόσμο εκτός Ευρώπης. Τα ΕΛΠΕ λειτουργούν ένα εργοστάσιο πετροχημικών στην Κομοτηνή που πάει εξαιρετικά καλά», τονίζει ο Σπύρος Μιχαλακάκης.

Ο Ντράγκι, ο Σάντσεθ και ο μονόδρομος της έκτακτης φορολογίας

«Γιατί να μην επιβάλουμε μια έκτακτη εισφορά και να τη ρίξουμε σε έναν άλλο ταμείο που θα απαλύνει τον κρατικό προϋπολογισμό ως προς τις επιδοτήσεις των καταναλωτών καυσίμων;», δηλαδή ένα πραγματικό Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης που θα λειτουργήσει επ’ ωφελεία όλων των πολιτών;

»Να κάνουμε δηλαδή ακριβώς το αντίθετο από αυτό που κάνει η κυβέρνηση στο πετρέλαιο κίνησης με επιδότηση απευθείας στο διυλιστήριο, "φουσκώνοντας" τα ουρανοκατέβατα κέρδη για να μη διαταραχθεί με διαφορετικές τιμές η εξαγωγική δραστηριότητα – η διαφορά όμως αγκομαχά να περάσει στη λιανική με διαφορές μερικών σεντ. Αυτά τα 12 σεντ +ΦΠΑ επιδότησης επιτρέπουν μεν στις εταιρείες διύλισης να πουλάνε χονδρική κάτω από το PLATTS, όμως πρακτικά στην αγορά φάνηκε περισσότερο ως σταθεροποίηση τιμών τους προηγούμενους μήνες, παρά ως μείωση.

»Αν περιμένεις τα δημοσιευμένα κέρδη, δεν θα υπάρξει αποτέλεσμα», σχολιάζει ο Γρηγόρης Στεργιούλης, «έχουν δεκάδες τρόπους να μειώσουν τις φορολογικές υποχρεώσεις των υπερκερδών προτού αποτυπωθούν σε χαρτί».

«Πρέπει να πας σε λογικές α λα Ντράγκι (Ιταλία) και Σάντσεθ (Ισπανία), με έκτακτη φορολογία επί κάποιου μεγέθους και άλλες λύσεις, π.χ. πάνω από ένα περιθώριο διύλισης», τονίζουν και οι δύο συνομιλητές, αφού εν μέσω κρίσης (και πανδημίας) λέει ο Ιταλός ότι «δεν μπορώ να μειώσω δαπάνες για την υγεία για να επιδοτήσω τα καύσιμα».

Προς το παρόν στην Ελλάδα ακούσαμε δηλώσεις από το οικονομικό επιτελείο ότι «δεν θα μειώσουμε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, διότι θα κινδυνεύσουν τα φορολογικά μας έσοδα». Με αυτή τη φράση όμως παραδέχονται ότι δεν θα πειράξουν τα κέρδη τους.

«Ακόμη κι αν η φορολόγηση των υπερκερδών είναι μόλις 25%» (αντί του εντυπωσιακού 90% σε ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο, αλλά επί άλλου σχεδόν ανύπαρκτου μεγέθους στον ισολογισμό, κάποτε), «μαζεύεις τουλάχιστον 450-500 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση –αν όχι περισσότερα– και μπορείς π.χ. να στηρίξεις την επιχειρηματική δραστηριότητα μειώνοντας επιπλέον στο πετρέλαιο κίνησης τον ΦΠΑ από το 24% στο 13%», σημειώνει ο Σπύρος Μιχαλακάκης.

Κι αν το ποσοστό της έκτακτης εισφοράς είναι μεγαλύτερο (δίκαιο, αφού δεν τα δούλεψες αυτά τα υπερκέρδη) μπορείς όχι μόνο να απαλύνεις το δυσβάσταχτο κόστος των καυσίμων, αλλά ακόμη και να χρηματοδοτήσεις αποκεντρωμένη ενεργειακή μετάβαση.

Φωτογραφίζοντας ουρανοκατέβατα κέρδη... 3,6 δισ.

Δεν χρειάζονται πολύπλοκες αναλύσεις ή εσωτερική πληροφόρηση για να προσδιορίσεις με ακρίβεια τα ουρανοκατέβατα κέρδη των δύο διυλιστηρίων στην Ελλάδα. δεν χρειάζεται καν να κοιτάξεις τις αναλυτικές οικονομικές καταστάσεις ή τους ισολογισμούς που δημοσιεύουν. Αφού η τιμολόγηση γίνεται βάσει διακύμανσης διεθνών τιμών (PLATTS), η διακύμανση του περιθωρίου διύλισης (Crack Spread, τα λεγόμενα «margins»/περιθώρια) στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο είναι σαν ανοιχτό λογιστικό βιβλίο.

Σε επίπεδο μηνός, το περιθώριο ξεπέρασε τα 14 δολάρια ανά βαρέλι τον περασμένο Φεβρουάριο κατά μέσο όρο, τα 16 δολάρια τον Μάρτιο, τα 19 δολάρια τον Απρίλιο, τα 33 δολάρια τον Μάιο, τα… 41+ δολάρια τον Ιούνιο, τα 36 δολάρια τον Ιούλιο (με πτωτική-σταθερή πορεία μπαίνοντας προς τον Αύγουστο στα 30,36 δολάρια ανά βαρέλι αργού πετρελαίου που επεξεργάζονται, δηλαδή +287,37% σε σχέση με μια μέση τιμή κάτω των 10 δολαρίων που θεωρείται λογική μακροχρόνια). Για τον Ιούλιο 2022 (μέχρι 28/7) ο οργανισμός PLATTS δίνει περιθώριο διύλισης στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο τα 36,4 δολάρια, όταν στο τέταρτο τρίμηνο 2021 ήταν 11,5 δολάρια. Την ίδια τιμή δίνει και η βρετανική BP στις εκθέσεις της για τους επενδυτές.

Το κλειδί της μετάφρασης όλων αυτών σε λεφτά είναι το γεγονός ότι με περιθώριο διύλισης στα 7,6, έστω 8+ δολάρια «βαριά», ένα διυλιστήριο σαν τα ΕΛΠΕ εξασφαλίζει –βάσει ιστορικών στοιχείων– ετήσιο EBITDA (κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων) της τάξης των 800-900 εκατ. ευρώ, ποσό που εξασφαλίζει τη λειτουργία, τις αποσβέσεις, τα δάνεια, τις συντηρήσεις, ένα ικανοποιητικό μέρισμα της τάξης του 3-4% για τους μετόχους. Αντίστοιχα, η Motor Oil έχει μια ενδιαφέρουσα μερισματική πολιτική γύρω στο 6% με 7%, αλλά και μια μελλοντική υποθήκη για την ενεργειακή μετάβαση και την ανάπτυξη του ομίλου.

Στα 190+ εκατ. βαρέλια που επεξεργάζονται ετησίως οι δύο εταιρείες διύλισης στην Ελλάδα (περίπου 27 εκατ. μετρικοί τόνοι), οτιδήποτε πάνω από τα 9-10 δολάρια ανά βαρέλι είναι ουρανοκατέβατα κέρδη (αυτά που δεν τα δούλεψες, αλλά σου τα έφερε η «αγορά» γιατί τα καθημερινά «stress tests» που κάνεις έδειξαν ότι… αντέχει) και μπορείς εύκολα να τα υπολογίσεις ακόμη και σε επίπεδο μήνα ή τριμήνου κ.ο.κ.

Ολα αυτά φυσικά σε γενικές γραμμές, αφού στην πραγματικότητα το margin/περιθώριο είναι δύο πράγματα: το benchmark margin (ανεξαρτήτως τεχνολογίας, η διαφορά τιμής μεταξύ προϊόντων και αργού πετρελαίου, με βάση τη συνθετότητα των διυλιστηρίων, απλά ή hydrocracking) και ο δείκτης overperformance, δηλαδή η αρχιτεκτονική και παραγωγική δυνατότητα κάθε διυλιστηρίου, πάνω από αυτήν που δημοσιεύεται κάθε μέρα από το PLATTS.

Βάσει των δεδομένων πάντως, εάν το περιθώριο «κάτσει» π.χ. στα 30 δολάρια κατά μέσο όρο (δηλαδή 20+ δολάρια overperformance), σε ετήσια βάση τα 190 εκατ. βαρέλια αποδίδουν… ουρανοκατέβατα κέρδη 3,6 δισ. ευρώ!

Εάν η κυβέρνηση έχει πρόθεση να τα φορολογήσει επ’ ωφελεία των καταναλωτών και της επιχειρηματικότητας, μπορεί να ξεκινήσει ανά τρίμηνο να μαζεύει λεφτά, αντί να κρύβεται πίσω από… ισολογισμούς.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

ECDC: Δραματική αύξηση των κρουσμάτων κοκκύτη - 60.000 περιπτώσεις σε 16 μήνες

  Newsroom  Ανανεώθηκε:  Τετάρτη, 08 Μαϊος 2024 14:40 Δραματική είναι η αύξηση των κρουσμάτων κοκκύτη στην Ευρώπη παρά το γεγονός ότι μπορεί...