ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μόλις ενάμιση μήνα χρειάστηκε η διορισμένη από τον Γιώργο Γεραπετρίτη Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για να πραγματοποιήσει την έρευνα και να καταρτίσει σχετικό πόρισμα για την τραγωδία που κόστισε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 άτομα.
Η επιτροπή με μια γενικόλογη ανακοίνωση σπεύδει να ενημερώσει ότι ότι δεν ασχολείται με καταλογισμό ή επιμερισμό ευθυνών και ότι προτείνει δέσμη μέτρων για την «ασφαλή, εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα». Παρόλα αυτά κάνει λόγο για «συστημικά προβλήματα και δυσλειτουργίες» που αναδεικνύονται από την έρευνα.
Αντιδρώντας στην ανακοίνωση ο πρόεδρος των μηχανοδηγών, Κώστας Γενιδούνιας, καταγγέλλει ότι δεν κλήθηκε ο ίδιος (ούτε ως πρόσωπο, ούτε ως σωματείο) να καταθέσει ενώπιον της συγκεκριμένης επιτροπής, προσθέτοντας ότι το μόνο που τους ζητήθηκε ήταν να καταθέσουν τα εξώδικα που είχαν αποστείλει.
Αναλυτικά: Αναμένοντας με ενδιαφέρον τη δημοσιοποίηση του πορίσματος, να δηλώσω ότι δεν κλήθηκα να καταθέσω (είτε ως πρόσωπο - είτε να καταθέσουμε ως Σωματείο) - παρότι το θεωρούσα λογικό - στην επιτροπή που όρισε η κυβέρνηση για τη διερεύνηση του δυστυχήματος. Το μόνο που μας ζητήθηκε ήταν να δώσουμε τα εξώδικα όπως και κάναμε.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών, το πόρισμα θα κοινοποιηθεί αρμοδίως στον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας που διεξάγει την ανάκριση με αίτημα για άμεση δημοσιοποίησή του από το Υπουργείο.
Η ανακοίνωση της Επιτροπής
Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία συστήθηκε και συγκροτήθηκε με την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με αριθμό 71651/06-03-2023 (Β΄1310),παρέδωσε σήμερα, Τρίτη 18-04-2023 στον Υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για θέματα Υποδομών και Μεταφορών κ. Γεώργιο Γεραπετρίτη το Πόρισμά της, στο οποίο διερευνώνται και αναδεικνύονται τα συστημικά προβλήματα και οι δυσλειτουργίες αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έλαβε χώρα στις 28-02-2023 στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.
Η Επιτροπή διαβεβαιώνει ότι εργάστηκε εντατικά με αυξημένο αίσθημα ευθύνης από τις 06-03-2023 μέχρι σήμερα και άσκησε τα καθήκοντά της ανεξάρτητα και αμερόληπτα, αξιολογώντας με καθαρά επιστημονικά κριτήρια το σύνολο των στοιχείων που συνέλεξε από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Το Πόρισμα δεν ασχολείται με καταλογισμό ή και με επιμερισμό ευθυνών, αρμοδιότητα που σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον νόμο ανήκει μόνο στις αρμόδιες δικαστικές αρχές οι οποίες ήδη εργάζονται με γοργό ρυθμό προς την κατεύθυνση αυτή.
Κύριο μέλημα των Μελών της Επιτροπής ήταν, μετά την ανάλυση των συνθηκών του τραγικού δυστυχήματος να αναδειχθούν και να εντοπιστούν τα προβλήματα στην όλη διάρθρωση των εμπλεκομένων στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, Φορέων, Οργανισμών και Αρχών και στην άσκηση των αρμοδιοτήτων φυσικών ή νομικών προσώπων και ιδίως να προταθούν λύσεις, που θα συμβάλουν - στο πλαίσιο και των λοιπών διερευνήσεων, μελετών, προτάσεων και πρωτοβουλιών των αρμοδίων προς τούτο Φορέων και Αρχών στη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων που θα αποτρέψουν ίδια ή παρόμοια δυστυχήματα στο μέλλον.
Ειδικότερα, στο Πόρισμα προτείνεται μια δέσμη άμεσων, βραχυπρόθεσμων και μεσομακροπρόθεσμων μέτρων για την ασφαλή, εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Ευχή της Επιτροπής είναι το Πόρισμα να αξιοποιηθεί αποκλειστικά για τον παραπάνω σκοπό και σε κάθε περίπτωση να μην αποτελέσει αντικείμενο πολιτικής ή κομματικής εκμετάλλευσης ή αντιπαράθεσης, πρακτική που δεν συνάδει με το ερευνόμενο, τραγικό για όλους τους Έλληνες συμβάν».
Για την Επιτροπή
Ο Πρόεδρος
Ιωάννης-Κωνσταντίνος Χαλκιάς
Επίτιμος Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
Τα Μέλη
Βασίλειος Προφυλλίδης
Καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Χρήστος Πυργίδης
Καθηγητής Σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου