Κράτος-πειρατής στα δικά του χωρικά ύδατα για λογαριασμό ξένων δυνάμεων αποδεικνύεται η Ελλάδα του «προβλέψιμου» Κυριάκου Μητσοτάκη. Οι τελευταίες εξελίξεις στο θρίλερ της κατάσχεσης του ιρανικού πετρελαίου τον Απρίλιο στο πλοίο «Lana» (ρωσικών συμφερόντων) με εντολή των ΗΠΑ αφήνουν πολλαπλά εκτεθειμένη τη χώρα, καθώς αποδεικνύεται πόσο επικίνδυνα και υψηλού ρίσκου ήταν τα παιχνίδια τής πολύ πρόθυμης ελληνικής κυβέρνησης τόσο σε διπλωματικό επίπεδο όσο και για τις ζωές των Ελλήνων και Ρώσων ναυτεργατών.
Τον γύρο του κόσμου έκανε χθες -μέσω Reuters- η είδηση της δικαστικής απόφασης του Συμβουλίου Εφετών Χαλκίδας, το οποίο δικαίωσε την ιρανική πλευρά, ακύρωσε στην πράξη την πρώτη δικαστική απόφαση για την κατάσχεση των 107.000 τόνων πετρελαίου, μεγάλο μέρος του οποίου έχει ήδη μεταφορτωθεί στο δεξαμενόπλοιο «Ice Energy» (συμφερόντων του εφοπλιστή Προκοπίου) με σκοπό τη μεταφορά του στη Νέα Υόρκη.
Η απόφαση του δικαστηρίου, που έκανε δεκτές τις αντιρρήσεις τις οποίες είχε καταθέσει ο νομικός εκπρόσωπος της ιδιοκτήτριας εταιρείας του φορτίου, κρίνει παράνομη τη μετάγγιση του πετρελαίου. Το Ιράν, που είχε προβεί σε αντίποινα με το ρεσάλτο των Ιρανών Φρουρών της Επανάστασης στις 27 Μαΐου στα δύο ελληνικά τάνκερ («Prudent Warrior» και «Delta Poseidon») στον Περσικό κόλπο, αναμένει πλέον ότι το πετρέλαιο που κατασχέθηκε από την Ελλάδα θα επιστραφεί, όπως προκύπτει από χθεσινό tweet του πρέσβη της Τεχεράνης στην Αθήνα. Πηγή που μίλησε στο Reuters ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «η δικαστική απόφαση είναι δύσκολο πλέον να ανατραπεί».
Από τις 3 Ιουνίου, αξιωματούχοι στο λιμάνι του Πειραιά έχουν μπλοκάρει τα δεξαμενόπλοια «Ice Energy» και «Ice Victory» (και τα δύο της εταιρείας Dynacom) που θα μετέφερε το φορτίο στις ΗΠΑ προφανώς εν αναμονή της δικαστικής απόφασης, που εκδόθηκε την Τετάρτη. Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής της Dynacom, δήλωσε στη Lloyd’s List «αναστατωμένος» από τις εξελίξεις, υποστηρίζοντας ότι η κράτηση του πλοίου είναι «100% πολιτική». Η κυβέρνηση είχε «αλλάξει γνώμη», τόνισε ο Γ. Προκοπίου, προσθέτοντας πως «έχουμε βρεθεί στη μέση» και πως «δεν είναι αυτός ο τρόπος» για να γίνονται τα πράγματα.
Ενδεικτικό για το πώς λειτούργησε η ελληνική πλευρά είναι παλαιότερο δημοσίευμα του Reuters, στις 26 Μαΐου, μία μέρα πριν από τα ιρανικά αντίποινα, που ανέφερε: «Οι ΗΠΑ κατάσχεσαν ιρανικό πετρέλαιο από πλοίο υπό ρωσική εκμετάλλευση κοντά στην Ελλάδα και θα στείλουν το φορτίο στις ΗΠΑ σε άλλο πλοίο» (U.S. seizes Iranian oil cargo near Greek island). Υπενθυμίζεται πως στις 20 Απριλίου, οι ΗΠΑ ζήτησαν τη δέσμευση του φορτίου βάσει διμερούς συμφωνίας δικαστικής συνδρομής με την Ελλάδα, με το επιχείρημα ότι το πλοίο ανήκε στη ρωσική Promsvyazbank, μία από τις τράπεζες εναντίον των οποίων οι Αμερικανοί έχουν επιβάλει κυρώσεις. Οι ΗΠΑ επικαλέστηκαν «τον κίνδυνο τα έσοδα από τη διάθεση του συγκεκριμένου φορτίου ιρανικού πετρελαίου να χρηματοδοτήσουν τρομοκρατικές ενέργειες».
«Οι παλινωδίες της κυβέρνησης και η ανατροπή της απόφασης για την κατάσχεση του ιρανικού πετρελαίου εκθέτουν ανεπανόρθωτα την κυβέρνηση για τους χειρισμούς της σε μια υπόθεση μείζονος σημασίας, που επιβάρυνε τη διεθνή εικόνα τόσο της χώρας όσο και της ελληνικής ναυτιλίας, ειδικά στη Μέση Ανατολή, ενώ οδήγησε στο να τεθούν σε κίνδυνο ζωές σε ελληνόκτητα πλοία, σε συνέχεια των απαράδεκτων ιρανικών αντιποίνων», αναφέρει ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ που αναρωτιέται: «Τι θα πει σήμερα ο κ. Οικονόμου, ο οποίος δήλωνε ότι “οι ενέργειες που έγιναν έγιναν με βάση τις διεθνείς συμβάσεις και υποχρεώσεις της χώρας”;».
Αλλο το ιρανικό πετρέλαιο, άλλο τα ελληνικά τάνκερ, απάντησε χθες το Μαξίμου, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να ισχυρίζεται πως «εμείς δεν συνδέσαμε τα δύο περιστατικά. Από την πρώτη στιγμή ήταν τελείως αδικαιολόγητη και απρόκλητη αυτή η συμπεριφορά που επιφύλαξαν οι ιρανικές αρχές στα ελληνικά πλοία. Η ελληνική Δικαιοσύνη στη χώρα μας έχει αποδείξει ότι λειτουργεί ανεξάρτητα με βάση το πλαίσιο, τα στοιχεία και τις υποθέσεις πάνω στις οποίες καλείται να αποφασίσει».
Ο εφοπλιστής Προκοπίου διαφωνεί, πάντως, με τους παραπάνω ισχυρισμούς. «Οι παλινωδίες του “πιστού και δεδομένου” Μητσοτάκη εκθέτουν καθημερινά τη χώρα, μετατρέποντάς τη σε προκεχωρημένο φυλάκιο της Δύσης, και διακινδυνεύουν τις διπλωματικές της σχέσεις και την ελληνική ναυτιλία», σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Εν τω μεταξύ, αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα εξακολουθούν να βρίσκονται οι 19 Ρώσοι ναυτεργάτες που αποτελούν το πλήρωμα του «Lana», το οποίο βρίσκεται δεσμευμένο από τον Απρίλιο στη ράδα της Καρύστου. Αυτό έκανε γνωστό χθες η διοίκηση του ναυτεργατικού σωματείου ΠΕΜΕΝ (μηχανικοί) μετά τη νέα τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν με τον πλοίαρχο του τάνκερ.
Ο πλοίαρχος τους ενημέρωσε ότι συνεχίζεται το πρόβλημα με τον εφοδιασμό καυσίμου για την πλήρη κάλυψη των αναγκών του πλοίου, ότι υπάρχει θέμα με την ευστάθεια του πλοίου λόγω της έλλειψης καυσίμου με αποτέλεσμα τη μη λειτουργία των αντλιών έρματος (ballasting), ότι κανένας εκπρόσωπος του υπουργείου Ναυτιλίας δεν έχει επισκεφθεί το πλοίο μέχρι σήμερα και ότι οι προμήθειες σε φρέσκα τρόφιμα θα έρθουν σε 3-4 μέρες. Για εγκληματική αδιαφορία του υπουργείου Ναυτιλίας έκανε λόγο η ΠΕΜΕΝ, προσθέτοντας πως ο υπουργός αρνήθηκε οποιαδήποτε ενημέρωση για την επικινδυνότητα των συνθηκών σε βάρος των ναυτεργατών και του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Να πράξει άμεσα τα προβλεπόμενα από τη δικαστική απόφαση και να σταματήσει την οποιαδήποτε εμπλοκή στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και ανταγωνισμούς στο πλευρό των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ καλεί την κυβέρνηση η διοίκηση του ναυτεργατικού σωματείου ΠΕΝΕΝ (ναύτες) με αφορμή τις δικαστικές εξελίξεις.
Με δημόσια τοποθέτησή της η ΠΕΝΕΝ είχε καταγγείλει έγκαιρα την κυβέρνηση ότι «κατ’ εντολήν των ΗΠΑ προχώρησαν παράνομα στην κατάσχεση του φορτίου με συνέπεια οι ιρανικές αρχές σε αντίποινα να προχωρήσουν στην κατάληψη δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων στα χωρικά ύδατα του Ιράν». Οπως σημειώνει, αυτή η εμπλοκή της χώρας μας έχει μετατρέψει σε ομήρους 47 ναυτεργάτες στα δύο πλοία, ενώ ελλοχεύει η απειλή και για δεκάδες άλλα πλοία που βρίσκονται στον Περσικό κόλπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου