Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022

Στήνουν επικοινωνιακό σόου και με τις αποζημιώσεις

 



Χρήματα χάρη σε εμάς, το κυβερνητικό αφήγημα μετά το τριήμερο επιτελικό μπάχαλο • Τι δηλώνουν Μητσοτάκης - Καραμανλής για τις αποζημιώσεις από Αττική Οδό και ΤΡΑΙΝΟΣΕ • ΓΣΕΕ: Τα δικαιώματα καταναλωτών και επιβατών.

Λεφτά τάζει η κυβέρνηση προσπαθώντας να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από το επιτελικό μπάχαλο που έβαλε την Αττική στον πάγο για ένα τριήμερο.

Το κυβερνητικό σόου ξεκίνησε από χθες, όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα «σημάδια ζωής» από τον πρωθυπουργό, και με κυβερνητική διαρροή που έκανε λόγο για παρέμβαση Μητσοτάκη ώστε η Αττική Οδός να δώσει αποζημίωση 2.000 ευρώ για κάθε όχημα που εγκλωβίστηκε στον μεγάλο οδικό άξονα της πρωτεύουσας.

Λίγη ώρα αργότερα, ο υπουργός Υποδομών ζήλεψε τη δόξα του πρωθυπουργού και ανακοίνωσε αποζημίωση 1.000 ευρώ για κάθε επιβάτη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ταλαιπωρήθηκε από το μπάχαλο στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ σήμερα ήταν η σειρά του υπουργού Ενέργειας να αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο αποζημιώσεων και για εκείνους που βρέθηκαν αντιμέτωποι με πολύωρες διακοπές στην ηλεκτροδότηση.

Εξαγορά σιωπής και... ηρεμίας;

Μετά από ένα εκρηκτικό τριήμερο η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός προσωπικά έγιναν δέκτες θυμού και σκληρής κριτικής όχι μόνο της αντιπολίτευσης, αλλά και εκατομμυρίων πολιτών οι οποίοι έζησαν στο πετσί τους την πλήρη κατάρρευση του επιτελικού κράτους.

Έτσι, από σήμερα, και σε μια προσπάθεια να εξαργυρώσει τον θυμό των πληγέντων, ο Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε αναλυτικά για το θέμα των αποζημιώσεων για να σπεύσει να ενημερώσει ότι οι πολίτες που τα δικαιούνται θα λάβουν τα 2.000 ευρώ χάρη στην κυβέρνησή του. 

«Σημειώνω ότι είναι η πρώτη φορά που η πολιτεία ενεργοποιείται για να ανακουφιστούν με αυτή τη διαδικασία συμπολίτες μας οι οποίοι υπέστησαν βλάβη. Και θυμίζω, επίσης, ότι με νόμο αυτής της κυβέρνησης έχει προστεθεί πλέον στις συμβάσεις παραχώρησης και η πρόβλεψη αποζημίωσης -το τονίζω αυτό- ανεξάρτητα από τις όποιες ιδιωτικές απαιτήσεις μπορεί να εγερθούν ή από τις ενέργειες που θα ακολουθήσει το Δημόσιο στο θέμα αυτό» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Κώστας Καραμανλής, ο οποίος έσπευσε να δηλώσει σήμερα το μεσημέρι ότι η δυνατότητα για τη συγκεκριμένη αποζημίωση  «δόθηκε με νόμο της σημερινής Κυβέρνησης γεγονός που σημαίνει ότι το Κράτος είναι υποχρεωμένο να αναγνωρίζει τις αστοχίες και να τις μετουσιώνει σε ουσιαστικές πράξεις».

Τι δικαιούνται οι πολίτες

Μένει, βέβαια, να ανακοινωθούν από τις εταιρείες (Αττική Οδός, ΤΡΑΙΝΟΣΕ) οι όροι και προϋποθέσεις για τις συγκεκριμένες αποζημιώσεις και ο τρόπος με τον οποίο θα δοθούν, καθώς ήδη εδώ και δύο ημέρες κυκλοφορούν εκδοχές και εκτιμήσεις δικηγόρων και νομικών για το κατά πόσο εκείνοι που θα λάβουν τα ποσά αυτά θα μπορούν να προχωρήσουν σε περαιτέρω νομικές ενέργειες.

Αποζημιώσεις και δικαιώματα

Για το ζήτημα, πάντως, τοποθετήθηκε με αναλυτική της ανακοίνωση η  Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ. Σύμφωνα με ανακοίνωση:

Η κακοκαιρία «ΕΛΠΙΣ» που ενέσκηψε σε μεγάλο μέρος της Ελλάδας, δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στους σημαντικότερους αυτοκινητόδρομους του λεκανοπεδίου και κυρίως στην Αθήνα και τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού αλλά και στα μέσα σταθερής τροχιάς (ΤΡΑΙΝΟΣΕ).

Οι καταναλωτές και συγκεκριμένα ο κάθε επιβάτης ξεχωριστά (και όχι μόνο ο κάτοχος του εγκλωβισμένου οχήματος), έχουν τη δυνατότητα να αξιώσουν αποζημιώσεις (για υλικές ζημίες και ηθική βλάβη):

Α. Για τη ζημία που υπέστη από τον πολύωρο εγκλωβισμό στον αυτοκινητόδρομο «ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ», από την ανάδοχο-παραχωρησιούχο εταιρεία με την επωνυμία «ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ» και την εταιρεία λειτουργίας της οδού με την επωνυμία «ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ» η οποία εκμεταλλεύεται την Αττική οδό με βάση το ν. 2445/1996.

Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται ότι ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να παίρνει όλα τα κατάλληλα μέτρα για να εξασφαλίζεται: η ασφαλής, εύρυθμη και σε υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης λειτουργία της οδού, η ομαλή και ανεμπόδιστη διεξαγωγή της κυκλοφορίας του κοινού, η άμεση και αποτελεσματική ανταπόκρισή του σε έκτακτες ή/και επείγουσες καταστάσεις. Επίσης, είναι υποχρεωμένος να διασφαλίζει πλήρως την ασφάλεια των χρηστών (ατόμων και οχημάτων) ενώ παράλληλα είναι υπεύθυνος για ζημίες σε περιουσία ή θάνατο ή τραυματισμό των χρηστών και τρίτων προσώπων σε σχέση με τη χρήση/λειτουργία της οδού, που οφείλονται σε σφάλμα ή αμέλεια του. Περαιτέρω, με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο αλλά και τις οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας, η ανάδοχος είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση και λειτουργία της οδού, αρμοδιότητες που περιλαμβάνουν και τον αποχιονισμό (Ν2445/96, ΦΕΚ 274/Α΄/1996 - ΠΔ 3/98, ΦΕΚ 14/Α΄/1998 - ΠΔ 75/99, ΦΕΚ 88/Α΄/1999 - ΠΔ 4/2008 - ΦΕΚ 13/Α΄/2008 και ΠΔ 35/2008 - ΦΕΚ 60/Α΄/2008)

Περαιτέρω, ως πολίτες έχουν τη δυνατότητα να αξιώσουν οικονομική ενίσχυση για την άμβλυνση των συνεπειών της ηθικής και υλικής ταλαιπωρίας που υπέστησαν, από το Δημόσιο (όπως ήδη έχει προβλεφθεί στο παρελθόν με βάσει το Γενικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και 'Αμεσης/Βραχείας Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Χιονοπτώσεων και Παγετού με την κωδική ονομασία «ΒΟΡΕΑΣ»).

Σημειώνεται ότι, η κατάσταση του οδικού δικτύου, ο έλεγχος κυκλοφορίας, η επιβολή περιορισμών ή απαγορεύσεων κυκλοφορίας σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αποτελεί αρμοδιότητα των κατά τόπους αρμοδίων υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Αντίστοιχα, η Πυροσβεστική Υπηρεσία είναι αρμόδια για τον απεγκλωβισμό των χρηστών των οδών που βρίσκονται σε κίνδυνο. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εποπτεύει τις συμβάσεις παραχώρησης κατά την περίοδο λειτουργίας.

Β. Από την εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει για τη δυνατότητα αξίωσης αποζημίωσης ή αποκατάστασης βλαβών από κατάργηση δρομολογίου, είναι ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) αριθ. 1371/2007 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑÏΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 23ης Οκτωβρίου 2007 σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών Με βάση αυτόν προβλέπεται ότι:

«1. Σε περίπτωση καθυστέρησης στην άφιξη ή στην αναχώρηση, οι επιβάτες τηρούνται ενήμεροι σχετικά με την κατάσταση και σχετικά με την εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης και την εκτιμώμενη ώρα άφιξης, από τη σιδηροδρομική επιχείρηση ή από τον υπεύθυνο σταθμού αμέσως μόλις υπάρξει σχετική πληροφορία. 2. Στην περίπτωση τυχόν καθυστέρησης κατά την παράγραφο 1 που υπερβαίνει τα 60 λεπτά, προσφέρονται δωρεάν στους επιβάτες: α) γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα με το χρόνο αναμονής, εάν υπάρχουν στην αμαξοστοιχία ή στο σταθμό ή μπορούν να εξασφαλισθούν ευλόγως β) ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα και μεταφορά μεταξύ του σιδηροδρομικού σταθμού και του τόπου καταλύματος, σε περίπτωση που είναι απαραίτητη η παραμονή για μία ή περισσότερες νύκτες ή μια επιπρόσθετη παραμονή, όταν και όπου αυτό είναι υλικά εφικτό γ) εάν η αμαξοστοιχία είναι ακινητοποιημένη εκτός σταθμού, μεταφορά από την αμαξοστοιχία στο σιδηροδρομικό σταθμό, στον εναλλακτικό τόπο αναχώρησης ή στον τελικό προορισμό, όταν και όπου αυτό είναι υλικά εφικτό. 3. Εάν η σιδηροδρομική υπηρεσία δεν μπορεί πλέον να συνεχισθεί, η σιδηροδρομική επιχείρηση οργανώνει το συντομότερο δυνατόν εναλλακτικές υπηρεσίες μεταφοράς για τους επιβάτες» (άρθρο 18).

Επίσης, ο μεταφορέας είναι υπεύθυνος για τη ζημία που απορρέει εκ του θανάτου, των τραυματισμών ή οποιασδήποτε άλλης προσβολής της φυσικής ή ψυχικής ακεραιότητας του επιβάτη, η οποία προκλήθηκε από ατύχημα σχετικό με τη σιδηροδρομική εκμετάλλευση το οποίο επήλθε ενώ ο επιβάτης παραμένει εντός των σιδηροδρομικών οχημάτων, εισέρχεται ή εξέρχεται από αυτά, οποιαδήποτε και αν είναι η χρησιμοποιούμενη σιδηροδρομική υποδομή (Παράρτημα Ι, άρθρ.26). Τέλος, ο μεταφορέας είναι υπεύθυνος έναντι του επιβάτη για τη ζημία που προκύπτει από το γεγονός ότι, λόγω της κατάργησης, της καθυστέρησης ή της απώλειας ανταπόκρισης, το ταξίδι δεν μπορεί να συνεχιστεί την ίδια μέρα ή η συνέχισή του δεν είναι λογικά απαιτητή την ίδια μέρα λόγω δεδομένων περιστάσεων. Η αποζημίωση περιλαμβάνει τα εύλογα έξοδα καταλύματος καθώς και τα εύλογα έξοδα που προκύπτουν από την ειδοποίηση των προσώπων που αναμένουν τον επιβάτη (Παράρτημα Ι, άρθρ.32 παρ.1)

Γ. Επισημαίνονται και οι ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες των υπαιτίων, με βάση το άρθρ. 290 του Ποινικού Κώδικα περί της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, τις οποίες εξετάζουν τα αρμόδια ποινικά δικαστήρια.

Καλούνται οι καταναλωτές να επικοινωνούν με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ προκειμένου να λάβουν συμβουλευτική υποστήριξη και καθοδήγηση για οποιαδήποτε απαίτηση που θα οδηγήσει στην αποζημίωση για την υλική και ηθική βλάβη τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου