ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δραματικά κατώτερο του βομβαρδισμού των ανατιμήσεων το «πακέτο» κατά της ακρίβειας, καθώς μετά τους εισοδηματικούς κόφτες περιορίζεται αισθητά το εύρος των δικαιούχων, ενώ η ενεργειακή επιταγή των 200 ευρώ και τα ποσά της επιδότησης στα καύσιμα δεν φτάνουν για να καλύψουν τις τρύπες στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, που βαθαίνουν και από τον υψηλό πληθωρισμό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνολική τρίμηνη επιδότηση στην τιμή της βενζίνης, που για τα αστικά κέντρα ανέρχεται στα 40 ευρώ και στις νησιωτικές περιοχές στα 50 ευρώ, φτάνει δε φτάνει για να γεμίσει το ρεζερβουάρ ενός μικρού αυτοκινήτου που χρειάζεται περίπου 40 λίτρα καυσίμου. Με τη βενζίνη να πωλείται πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο απαιτούνται τουλάχιστον 80 ευρώ για έναν ιδιοκτήτη που θέλει να φουλάρει το όχημά του.
Το περιορισμένης εμβέλειας «πακέτο» φαίνεται και από τα… αναχώματα για τις επιχειρήσεις. Επί της ουσίας, δεν υπήρξε κανένα ουσιαστικό μέτρο παρά μόνο κάποιες ταμειακές ανάσες που προέρχονται από την αύξηση των μηνιαίων δόσεων στις 96 από 60 σήμερα ή στα 8 χρόνια για το επιστρεπτέο κομμάτι των προκαταβολών που δόθηκαν την περίοδο της πανδημίας.
Η ελληνική πρόταση για μεγαλύτερο κούρεμα στα φτηνά δάνεια των 7 κύκλων της επιστρεπτέας που έφτασαν τα 8,3 δισ. ευρώ και θα εξοφληθούν μόλις τα 2,3 δισ. ευρώ δεν βρήκε ευήκοα ώτα, με τους θεσμούς να βάζουν βέτο και σε άλλες παροχές υπενθυμίζοντας στην κυβέρνηση ότι το χρέος της Ελλάδας είναι πολύ υψηλό και θα πρέπει να επιδείξει δημοσιονομική σύνεση για να μην ξεφύγει η κατάσταση με το έλλειμμα, καθώς μετά τα μέτρα ο στόχος για -1,4% του ΑΕΠ είναι ήδη εύθραυστος.
Από την άλλη, γιγαντώνεται η λαϊκή δυσαρέσκεια για το κύμα της ακρίβειας που παγιώνεται στα τρόφιμα και στις υπηρεσίες, ενώ εκατομμύρια νοικοκυριά νιώθουν ανυπεράσπιστα απέναντι στη λαίλαπα των ανατιμήσεων και βρίσκονται σε απόγνωση μετά τους καυτούς λογαριασμούς στο ρεύμα και το φυσικό αέριο. Στην πράξη, το σκηνικό που διαμορφώνεται για τα νοικοκυριά κινείται πέρα από το γκρίζο, καθώς ο πήχης για τα μέτρα κατά της ακρίβειας είχε ανέβει ψηλά, ενώ διαψεύστηκαν οι Κασσάνδρες που το προηγούμενο διάστημα έδιναν ισχυρό προβάδισμα στις πιθανότητες ότι μέσα στο καλάθι του πρωθυπουργού θα υπάρχουν οριζόντια φορολογικά αναχώματα παρά τις απώλειες των εσόδων στα κρατικά ταμεία.
Αντ’ αυτού ανακοινώθηκαν τα εξής μέτρα:
▸ Πασχαλινή επιταγή: 200 ευρώ για 676.735 χαμηλοσυνταξιούχους, 34.964 ανασφάλιστους υπερηλίκους και 166.982 δικαιούχους επιδομάτων ΑμεΑ
▸ Αύξηση επιδόματος τέκνων: Το ποσό της ενίσχυσης ανέρχεται σε 105 ή 63 ή 42 ευρώ και σε 210 ή 126 ή 84 από το τρίτο και για κάθε επόμενο. Οι δικαιούχοι ανέρχονται σε 625.000 και το κόστος εκτιμάται σε 97,5 εκατ. ευρώ.
▸ Εγγυημένο εισόδημα: Διπλή δόση σε 241.281 δικαιούχους με κόστος 50,9 εκατ. ευρώ.
▸ Καύσιμα: (αμόλυβδη - πετρέλαιο κίνησης): Τρίμηνη επιδότηση (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος) για μισθωτούς και ελεύθερους επαγγελματίες με οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ. Η επιδότηση θα δοθεί με τη μορφή ηλεκτρονικής κάρτας (στα πρότυπα του freedom pass), η οποία μπορεί να χρησιμοποιείται στα πρατήρια βενζίνης, ενώ για όσους δεν έχουν δυνατότητα χρήσης smartphone το ποσό θα κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής τους. Για να δοθεί η ενίσχυση, το φυσικό πρόσωπο θα δηλώνει, σε σχετική πλατφόρμα στο gov.gr, το όχημα για το οποίο λαμβάνει την ενίσχυση και επί του οποίου πρέπει να έχει κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακρoχρόνιας μίσθωσης. Κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα όχημα. Απαραίτητη προϋπόθεση το όχημα να είναι σε κυκλοφορία και να είναι ασφαλισμένο. Η επιδότηση αφορά 60 λίτρα καυσίμου μηνιαίως και ισούται με 22 λεπτά το λίτρο, συνεπώς για τους τρεις μήνες ανέρχεται σε 40 ευρώ και στις νησιωτικές περιοχές σε 50 ευρώ (επιδότηση 28 λεπτά το λίτρο). Για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών η επιδότηση ανέρχεται σε 30 ευρώ σε ηπειρωτική και 35 ευρώ σε νησιωτική περιοχή.
▸ Πετρέλαιο κίνησης: (μόνο για τον Απρίλιο): Η επιδότηση αφορά 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή, έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή (συνυπολογίζοντας τον ΦΠΑ) να ανέλθει σε 15 λεπτά το λίτρο. Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται η τελική τιμή πώλησης diesel να μειωθεί, με βάση τις σημερινές τιμές, από 2 σε 1,85 ευρώ το λίτρο. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 23 εκατ. ευρώ για τον Απρίλιο.
▸ Υπηρεσίες ταξί: Αποζημίωση 200 ευρώ για τον μήνα Απρίλιο. Αφορά 28.600 εκμεταλλευτές και οδηγούς ταξί με κόστος 5,7 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου